Gå til innhold

hjelp ang Olympus mju 1000 og andre kameraer

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner i kompaktkamera bruk. Har lest en del tester i romjula, da jeg fikk penger til jul for å endelig føle meg litt moderne på duppeditt-fronten. Jeg trenger et kamera som er brukervennlig, har god billedkvalitet (selvsagt), bra design og ikke altfor klumpete og stor (har små hender og tynne fingre), i tillegg vil fotobruken dreie seg om festbruk/innendørs, feriefoto, familie, venner etc. Har jo lyst på et godt kamera med litt finesser, da jeg håper at det skal holde til mitt bruk en god stund fremover. Har lagt meg på en maxpris på 2.500kr (da helst med minnebrikke).

På bakgrunn av de ulike testene jeg har lest sto valget mellom Canon ixus 950is, samsung NV8 og Fujifilm finepix f40fd.

Utålmodig som jeg er dro jeg til en elektrokjede i romjula, da jeg hadde håpet på å få kamera i bruk til nyttårsaften. Problemet var at de ikke hadde noen av mine forhåndsvalgte kameraer. Jeg ble anbefalt å kjøpe Olympus mju 1000 (10mp og en haug med finesser), da det, i følge selger, var et like godt kamera som de jeg hadde tenkt på, men at det i tillegg var støt- og vannsikkert. Prisen på herligheten var satt ned fra kr. 3.300,- til 2.500,- med 1GB minnebrikke på kjøpet. Et meget godt kjøp, fikk jeg vite. Jeg stilte en haug med spm om ulike finesser på kameraet som visstnok er av betydning nå en skal ut å handle (følte meg veldig lærd der jeg sto uten å egentlig vite hva jeg spurte etter... hehe).

Da kompaktkamera er ganske gresk for meg, kunne han sagt hva som helst til meg og jeg kunne ta det for god fisk. Jeg dro da ihvertfall hjem med dette kameraet, og følte meg ganske så fornøyd med kjøpet. Jeg gjør på kvelden en del research på nettet og leser de få testene jeg kunne finne om kameraet. Lyd & Bilde ga kameraet 5 av 6 terninger. Men på en del utenlandske omtaler var tilbakemeldingen rimelig glissent. Det var uttalelser om at det var vanskelig å anbefale dette kameraet, da det var langt flere kameraer i denne prisklassen som er bedre. Kameraet tar visstnok dårlige bilder i dunkel belysning/ innendørs og var totalt ubrukelig med iso over 400 (iso opptil 6400 på dette kameraet). Anmeldelsene har spriket fra 5 av 6, 6 av 10, til 1 av 6 på brukerbarometerne, så smaken er tydeligvis som baken ja...

Jeg er nå redd for å ha kjøpt katta i sekken og lurer på om jeg skal forsøke å få igjen pengene for å kjøpe en av de tre jeg hadde sett ut på forhånd. Hva sier dere? Har dere noen erfaringer med det Olympus kameraet? det er sikkert et bra nok kamera til mitt bruk, men har jo ikke lyst til å bruke så mye penger på det hvis det er langt dårligere enn andre i prisklassen...

Ser ut til at det ikke blir tatt i bruk noe kamera på meg i år i hvertfall :)

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta den canon 950is, jeg skal kjøpe den imorra på netshop.no for 2700,- og 8gb kingston minnebrikke :)

har fått spesiellt tilbud fra netshop siden jeg er så god venn med de :)

du skjønner at jeg har hatt ferie nå, og i 1 uke fra 14.00-02.00 så har jeg sittet og studert kompakt kamera overallt på nettet, fra alle søkemotorer. Det kameraet utmerker seg utroligt godt, då de ønsker det skulle hatt litt mer manuell styring.

nå skal jeg gi deg en liten tour.

Det har 8 megapixler, noen steder står det approx 8.5 mp, hva enn de vill med det vet jeg ike.

Det har fin purecolor lcd skjerm 230.000

Det som jeg syns er fint er shutter speed, på få kompaktkameraer finnes dette. Du kan få bildet til også stå helt stille eller få disse strekene som er uklare o.s.v (utrolig gøy og leke med, kan lissom få vann til og stå stille :))

Den kan sende bilde til printer ved bare ett tastetrykk, (skriver må støtte en slags ting for at dette skal funke)

Den har også 18 programmer som man kan ta i bruk til sin fordel hvor enn man befinner seg ^^, de andre modellene har bare 17 av en RAR grunn.

Mikrofonen til video er stort forbedret! de forrige modellene var ikke til og leve med...

Den kan ta noe av det fineste videokvalitet jeg har i alle fall sett i ett kamera.

lang historie kort, kjempebra bilder tar den.

Er nok masse mer jeg kunne ramset opp som skjermstabilisering og ansiktgjennskjenning..

men uansett sier jeg bare, kjøp det kameraet, du blir garanter fornøyd, er mange proffe er på forumet som har bare masse positivt og si om den.

http://youtube.com/watch?v=xIjf8RihzkY

<- (SØT)

review: http://youtube.com/watch?v=0FUTKhAnmpk

tror det kameraet er vanskelig og slå i en test.

uansett så scorer det høyere enn mange andre jeg har sett.

anbefaler deg denne på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Er redd du ikke valgte det beste av de 4 du nevner her, nei. Har selv erfaring med en god del modeller av Olympus Mju-serie. De er svært gode på design, men sliter dessverre veldig med bildekvalitet i svakt lys. Allerede fra ISO 200 er det betydelig bildestøy/kornete bilder på mørke innebilder. Jeg får muligens verbal juling fra Erik fra Olympus, for dette, men jeg har ialfall til nå ennå ikke sett gode innebilder fra noen Mju-modell. Og det blir jo ikke akkurat bedre av at de også lar seg rive med av megapikselhysteriet.

Samsung er et annet merke som også sliter med støy og korn. Da står du igjen med Ixusen og Fujifilmen. Det har de siste dagene vært heftig debatt om disse her, med meninger i hver sin retning. Men hvis du henger deg opp i dårlige innebilder bør du kikke på DinSides test av nettopp Canon Ixus 950 IS mot Fujifilm F40fd. Begge fikk en god 5'er på terningen, men det er jo en sammenlagtkarakter. Det som virkelig skiller i interessant retning er F40fd's særdeles gode egenskaper i dårlig lys. Her kommer Ixusen dessverre tydelig til kort etterhvert som ISO økes. Og for de mange som stoler på automatikken kjører denne som regel ISO-verdi høyt i været når lyset avtar. Sjekk de 5 testbildene i de ulike ISO-verdiene, så ser du at klinten skilles fra hveten.

F40fd har ikke all verdens innstillingsmuligheter, men noe er det. Det er den litt bedre F-serien F30/31/50 som har mer innstillinger, men Fuji skeit dessverre grundig i skuffen med F50, da de kjørte på med hele 12 unødige megapiksel på dette, med betydelig redusert bildekvalitet i dårlig lys som resultat.

Jeg har selv gått for F40fd, og trives meget godt med dette, til tross for at jeg er godt vant med justeringsmuligheter på mine ultrazoom og speilrefleks. Dette lille gjør stort sett jobben sin, og som sagt svært imponerende innendørs. Det har også en svært kraftig autofokus hjelpelampe, som i testlab har klart å finne fokus i stummende mørke på 10-12 meters avstand.

Så er det mulig å klage og bytte Mju'en din, ville jeg forsøkt dette. Noen burede ellers sende ut generell advarsel mot å høre på kluthuer av noen selgere hos elektrokjedene. Ja, jeg generaliserer disse, da jeg ennå har til gode å høre en vettug utgave av dem snakke om noe de kan.

Skal man handle slike produkter hos el-kjedene må man først skaffe seg solid bakgrunnsinfo om produktene, så man vet hva man skal ha.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Enig med Trond i innlegget over sånn generelt, men kan godt klassifisere alternativene dine i tre kategorier:

Beste allround: Canon IXUS 950

Beste fest og moro: Fujifilm FinePix F40fd

Beste frilufts- og sportskamera: Olympus Mju-serien

Mao. Ingen av disse kameraene er dårlige, men de har ulike kvaliteter egnet for ulikt bruk.

Lenke til kommentar
Enig med Trond i innlegget over sånn generelt, men kan godt klassifisere alternativene dine i tre kategorier:

Beste allround: Canon IXUS 950

Beste fest og moro: Fujifilm FinePix F40fd

Beste frilufts- og sportskamera: Olympus Mju-serien

Mao. Ingen av disse kameraene er dårlige, men de har ulike kvaliteter egnet for ulikt bruk.

der er jeg faktisk 100% enig med deg. Bare at canon har bedre video, noe som "might come in handy" ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...