gxi Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) De pærene i dashbordet skal du ikke stole så veldig på. De kan ryke plutselig, og bare ikke funke. Enten er det en ledning som ryker, eller så ryker selve pæra.. Har flere pærer på min Laguna i panelet som ikke funker, eller bare funker iblandt. Tåkelysene på Lagunaen innebærer et relè under rattstamma. Det står på undersiden av sikringsboksen, og kan nås enkelt ved å klipse ned et lokk. Jeg kan finne ut nøyaktig hvilket det er også om du vil.. Dersom du vrir lysbryteren til parklys eller nærlys, og tåkelysbryteren til tåkelys foran, så skal du høre et klikk der om det aktiveres. Et tilsvarende klikk får du på varmetrådibakrute-knappen, så du har en referanse. Dersom du ikke får noe klikk, så er feilen sikkert i lysbryteren, og den er en ganske kompleks jobb å komme til på. Det er også en til sikring som brukes til tåkelysene, og den står i boksen ved siden av batteriet, og er på 60A. Den brukes også til sentrallås, fjernlys, sentrallås, + litt til, så om noe av det funker, så er den i orden. Btw. På min Laguna brant det av en plugg til tåkelysene. Den ligger rett og slett på venstresiden rett over et av bunndekslene, og er svært utsatt for saltlake fra veien. Dersom den er svidd, så vil du kunne få lys i panelet fortsatt, men det vil ikke lyse i tåkelysene. Jeg anbefaler å klippe den vekk og lodde ledningene sammen om den er svidd. Prosedyre for å bytte pærene: Du trenger: Torx-nøkler av korrekt størrelse (tror det er to forskjellige). Glem alt annet. Du MÅ ha torx-nøkler eller bits i korrekt størrelse, ellers ødelegger du skruene og får det aldri av. Du skrur av det svarte lokket som står ved siden av lyktene ved å skru ut torx-skruen som det er et hull til. Det er to hull. Det ene er til justeringen, og det andre er for å skru av dekslet. Det er den nederst i høyre hjørne (sett forfra på høyre lykt (sett bakfra), og speilvendt på den venstre lykta) du skal skru ut. Skruen er festet til dekslet, så den løsner ikke. Når du har fått av dekslet er det en til skru du skal ha ut, og den står på skrå innover ca. på midten (fortsatt ikke skru på justeringsskruen som er den som stikker tydelig frem). Skru den ut. Du får da ut hele lykten. Løsne pluggen ledningen er festet på (merk at festet knekker lett på den, så pass på, om det knekker, så sett en strips på etterpå for å feste pluggen). Du kan så klipse deg hele veien inn til pærene (som er av type H1). Endret 2. januar 2008 av jonepet Lenke til kommentar
sstians Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Det er også en til sikring som brukes til tåkelysene, og den står i boksen ved siden av batteriet, og er på 60A. Den brukes også til sentrallås, fjernlys, sentrallås, + litt til, så om noe av det funker, så er den i orden. Takk for et godt svar =) Hmm. Når jeg overtok bilen så funket også sentrallåsen, men denne fungerer heller ikke lenger. Da har det kanskje en sammenheng med tåkelysene. Tåkelyset bak fungerer og jeg får også dette symbolet i dashbordet. Samme med varmetrådene i bakruta funker også. Samme med fjernlysene også, fungere helt fint. Stian Endret 3. januar 2008 av sstians Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 http://www.vegvesen.no/sikkerbil/lys_3.stm Dette er ingen link til en bestemmelse, men KUN til et utsagn. Hvor i lovverket finner du dekning for påstanden din? Siden det linkes til har en link til Kjøretøyforskriftene: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 http://www.vegvesen.no/sikkerbil/lys_3.stm Dette er ingen link til en bestemmelse, men KUN til et utsagn. Hvor i lovverket finner du dekning for påstanden din? Siden det linkes til har en link til Kjøretøyforskriftene: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html Siden jeg har lest denne kjøretøyforskriften flere ganger og IKKE funnet noe om at ikke tåke/kurvelys kan brukes som kjørelys i mørket, etterlyser jeg fortsatt en lovtekst som omhandler "forbudt etter skumring". Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Siden jeg har lest denne kjøretøyforskriften flere ganger og IKKE funnet noe om at ikke tåke/kurvelys kan brukes som kjørelys i mørket, etterlyser jeg fortsatt en lovtekst som omhandler "forbudt etter skumring". Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). § 15. Bruk av lys 1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent. 2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen. 3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt. 4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd. 5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. 6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn. 0 Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002). Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften). KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. LOVTEKST SOM GJØR DET ULOVLIG Å BRUKE TÅKELYS NÅR DET ER MØRKT OG NÅR DET IKKE ER TÅKE: Det er "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) § 15. Bruk av lys" som gjør det ulovlig å bruke tåkelys som kjørelys når det er mørkt, men du må lese paragrafen med snille øyne. § 15. 1 siste del sier at du alltid må ha minst kjørelys på bilen: "Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent." § 15. 1. første del sier at du må bruke nærlys eller fjernlys når det er mørkt: "Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant." Nærlys eller fjernlys er påkrevd når det er mørkt fordi disse gir tilstrekkelig opplysningen av kjørebanen et godt stykke frem, mens tåkelys kun opplyser kjørebanen rett foran kjøretøyet. § 15. 5. sier at du ikke kan bruke tåkelys sammen med nærlys, videre sier den at du kun har lov til å bruke tåkelys for tåkelys-formål (altså for å se og bli sett ved sterk tåke). "Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys." Videre gir "Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)" et unntak til § 15. 5. som sier at du har lov til å bruke tåkelys som kjørelys: "Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys." Det er viktig å merke seg at man her IKKE gir deg lov til å bruke tåkelys som (istedenfor) nærlys. COMMEN-SENSE BEGRUNNELSE FOR AT DET ER ULOVLIG Å BRUKE TÅKELYS NÅR DET ER MØRKT OG NÅR DET IKKE ER TÅKE: En bil har 3 typer hovedlys: Kjørelys som er ment å vise bilen din for andre om dagen (her kan man bruke egne kjørelys, nærlys eller som unntak tåkelys hvis man vil se sporty ut). Grunnen til at tåkelys er tillatt som kjørelys er at de viser bilen din ekstra godt for andre bilister samtidig som det ikke er til hinder for verken deg eller andre at de lyser ekstra godt om dagen når det ellers er lyst ute. Nærlys som er ment å lyse opp lengre deler av veibanen om kvelden/natten. Fjernlys er ment å lyse opp større deler av veibanen om kvelden/natten, men blender møtende biler. I tillegg har man tåkelys som er ment å lyse opp et kort stykke foran bilen ved sterk tåke, dels for at skal bli sett av andre dels for at du selv skal se litt. Disse lysene vil IKKE lyse opp veibanen lengre fremme, men vil derimot gjøre det vanskeligere for deg å se denne delen av veibanen. I tillegg blender du møteende bilister. COMMEN-SENSE BEGRUNNELSE FOR AT ENKELTE KJØRER MED TÅKELYS OM DAGEN OG OM NATTEN: Bilen min er så sporty. :-) OPPSUMMERING: Du har ikke lov til å bruke tåkelys som kjørelys i mørke fordi du ikke har lov til å bruke kun kjørelys i mørket. I mørket er det påbudt med nærlys eller fjernlys. Endret 4. januar 2008 av what_no2000 Lenke til kommentar
O_K Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Siden jeg har lest denne kjøretøyforskriften flere ganger og IKKE funnet noe om at ikke tåke/kurvelys kan brukes som kjørelys i mørket, etterlyser jeg fortsatt en lovtekst som omhandler "forbudt etter skumring". Jeg tror forbudet ligger i at du om dagen skal bruke kjørelys som kan være nærlys, nærlys med redusert spenning, kurve / tåkelys etc., mens du når det er møkrt må bruke nærlys, som er bilens nærlys. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Det står dessverre ingenting om når man kan bruke de forskjellige lysene/kombinasjonene, det står bare at man skal ha TILSTREKKELIG lys/synsfelt... Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Tåpelys gir på ingen måte tilstrekkelig med lys når det er mørkt, ergo er det ikke lov å bruke. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Tåke/kurvelys kan brukes som kjørelys i mørket på steder med gatelys uten problemer for sikten. Kjør en tur om natten mellom Drammen og Oslo, og du har stor mulighet for å treffe på en bil som kjører fullstendig uten lys, da det er så god belysning at mange sjåfører ikke merker at de kjører mørklagt. Lovteksten sier ikke konsekvent forbudt, men "når sikten tillater" eller noe lignende... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Lovteksten sier i § 15. 5. at det ikke er lov å bruke tåke/grøftelys sammen med nærlys. Med andre ord kan man kun bruke tåkelys sammen med parklys. Som kjørelys er dette helt flott, men med tanke på at tåke/grøftelysene lyser opp bare 10-15 m foran bilen, er de uegnet som nærlys ( i mørke) dersom farten er over 20-30 km/t. Prøv gjerne selv: Finn en vei uten gatebelysning, og kjør en tur i mørke uten andre lys enn tåke/grøftelysene på. Jeg ble ihverfall overrasket over hvor liten effekt tåke/grøftelysene ga. De lyser selvsagt bredere enn nærlysene, men jeg kan ikke se at dette har noen praktisk nytte når du kjører mer enn ca 20 km/t. Tilbake til topic: Dersom det er andre ting på bilen som sluttet å funke samtidig som tåkelysene, gjør det feilsøkingen litt enklere. Dette viser også nytten av å ta med alle relevante opplysninger i starten av tråden. Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Har det samme problemet på min Laguna. Av og til fungere ikke parklysene, eller tåkelysa eller faktisk hovedlysa. Men etter hvert kommer dem på igjen. Men nå fungerer ikke park lysa lengre. Kan være pærene, men det virker litt rart for er ikke lenge siden jeg byttet dem. Så er vel noe elektrisk som er ustabilt? Men hva ? :S Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det kan være dårlig kontakt i selve sikringsboksen, i så fall må denne byttes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå