Johnny2001 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hei.... Jeg har en harddisk partisjon som skal formateres daglig, jeg lurte på om det er mulig å gjøre noe sån men en batch fil. Hvis det går kan jeg lage en planlagt oppgave som starter den. Noen som har noen tips om hvordan jeg kan lage en slik fil og hva trenger jeg for og kunne kjøre formateringen? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Dette blir rett og slett en batchfil som inneholder følgende linje: FORMAT (volum) F.eks: Format D: Skal du virkelig formatere en diskstasjon hver dag? Hva er egentlig poenget med det? Her har du den fulle beskrivelsen av kommandoen: Formaterer en disk for bruk med Windows XP. FORMAT volum [/FS:filsystem] [/V:etikett] [/Q] [/A:størrelse] [/C] [/X] FORMAT volum [/V:etikett] [/Q] [/F:størrelse] FORMAT volum [/V:etikett] [/Q] [/T:spor /N:sektorer] FORMAT volum [/V:etikett] [/Q] FORMAT volum [/Q] volum Angir stasjonsbokstaven (etterfulgt av et kolon), monteringspunktet eller volumnavnet. /FS:filsystem Angir type filsystem (FAT, FAT32, UDF eller NTFS). /V:navn Angir volumnavnet. /Q Utfører en hurtigformatering. /C Bare NTFS: Filer som opprettes på det nye volumet vil som standard bli komprimert. /X Tvinger volumet til å demontere først, hvis nødvendig. Alle åpne referanser til volumet vil bli ugyldige. /A:størrelse Overstyrer standardstørrelse på tildelingsenhetene. Standard størrelse anbefales sterkt for generell bruk. NTFS støtter 512, 1 024, 2 048, 4 096, 8 192, 16k, 32k, 64k. FAT støtter 512, 1 024, 2 048, 4 096, 8 192, 16k, 32k, 64k, (128k, 256k for sektorstørrelser over 512 byte). FAT32 støtter 512, 1 024, 2 048, 4 096, 8 192, 16k, 32k, 64k, (128k, 256k for sektorstørrelser over 512 byte). Merk at filsystemene FAT og FAT32 medfører følgende begrensninger for antall klynger på et volum: FAT: Antall klynger <= 65 526 FAT32: 65 526 < antall klynger < 4 177 918 Formateringsprogrammet vil umiddelbart stoppe hvis det opp- dager at kravene ovenfor ikke kan innfris med den angitte klyngestørrelsen. NTFS-komprimering støttes ikke for tildelingsenheter større enn 4 096. UDF støtter bare en størrelse på tildelingsenhet på 2048. /F:størrelse Angir størrelsen på disketten som skal formateres (1.44, /T:spor Angir antall spor per side. /N:sektorer Angir antall sektorer per spor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå