Kris1 Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Setter sammen min egen PC for aller første gang, ingen aning hva jeg driver med :oops: idag kom mitt kabinett og hovedkort, men jeg trenger vel noen fler vifter så kunne noen vært så snill og fortelle meg hva jeg trenger? Mitt kabinett: http://www.komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...atID=13&GrpID=6 den kom med bare en vifte i side døren. takk på forhånd!!! <---- kryper bort for og sette inn et hovedkort for første gang i sitt liv Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 mens du lærer deg å bygge maskin.. lær deg å lage topics i samme slengen.. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Trodde det var enda en attack fra Techno-gjengen..... Lenke til kommentar
esk Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Dersom du ikke skal overklokke trenger du jo strengt tatt ikke noe særlig ekstra vifter... Lenke til kommentar
sof Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 give him a break, da... første posten jo... Sjekk denne: http://www.hardware.no/guider/byggepc/index.html eller bruk søk funksjonen i forumet, ligger endel poster på området. sof Lenke til kommentar
[muffin] Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 du bør huske kjøler på prosessoren, ellers er den død første gang du starter opp... Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Neste gang kan du prøve å kutte ned på antal: ! Lenke til kommentar
Kris1 Skrevet 11. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2003 mens du lærer deg å bygge maskin.. lær deg å lage topics i samme slengen.. spiller litt for mye CS? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 mens du lærer deg å bygge maskin.. lær deg å lage topics i samme slengen.. spiller litt for mye CS? Hva har det med saken å gjøre ? Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 ja den skjønte ikke jeg heller... Lenke til kommentar
lperik Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Setter sammen min egen PC for aller første gang, ingen aning hva jeg driver med :oops: <---- kryper bort for og sette inn et hovedkort for første gang i sitt liv Skal vi se: Lager en liste i rekkefølge hvordan du burde gjøre det jeg, hvis ikke du er helt sikker selv. 1. Sett inn cdrom, diskettstasjon og harddisken i kabinettet. 2. Legg hovedkortet oppå den antistatiske posen på en rett flate (feks gulvet) Så setter du på prosessoren, og pass på og vær forsiktig når du tar på den! ikke ta på pinnene osv (men det vet du sikkert) Dytt prosessoren ned samtidig som du drar til pinnen som holder prosessoren på plass. 3. Sett deretter på vifta til prosessoren. Ikke vær redd for å være litt hardhent, du VIL at den skal sitte som støpt (Jeg pleier som regel å løfte opp hele hovedkortet etter vifta som en test på at den sitter godt nok) Så fester du på ledningen til vifta fast på hovedkortet. 4. Sett deretter inn ram brikken i den slotten som er nærmest prosessoren. (nr1) Man må ofte bruke litt makt her og, men vær forsiktig og press bare rett ned! 5. Så var det klart for å montere hovedkortet i kabinettet. Burde ikke være noen sak. Bare pass på å skru til skruen godt så er vel den saken grei! 6. Alle småledningene som kommer ut fra nedsiden av kabinettet ditt skal festes nede på hovedkortet. Skal ikke være noen sak, men greit og lese seg frem til hva som skal hvor i hovedkortmanualen. 7. Inn med skjermkort, lydkort, nettverkskort og diverse andre kort du måtte ha på lager. 8. Jeg pleier å feste IDE kabler til harddisk og cdrom (pluss ledning til diskettstasjon) først. Bare pass på at harddisken får ide1 og så bruker du ide2 til cdromen. 9. Vifter er greit og ha, men om du ikke skal overklokke så må du ikke skaffe deg det. Har du bestemt deg for å sette inn et par er det et godt tidspunkt å gjøre det på her. (med mindre du vil ha vifte bak harddisken da, for da er det greit å sette inn den før selve disken ) 10. Så var det alle ledningene da. Greit og feste hovedledningen til hovedkortet først. Du må nok presse ganske hardt for å få den på ordentlig, hold gjerne under hovedkortet for å ikke ødelegge det. Deretter fester du bare på de andre, og legg merke til den lille kontakten (lik som den til vifta til prosessoren) Det er ledningen til psu vifta. Det er forskjellig fra hovedkort til hovedkort hvor kontakten befinner seg, men bare å lete (evt. sjekke i manualen) 11. Blir mye rot med så mye ledninger. Hvorfor ikke prøve å gjemme de unna litt? Bruk feks strips, og bunt de sammen så godt det lar seg gjøre. 12. Plugg i vifta som er på sidedøra og lukk igjen. Du burde nå være ferdig å bygge pcen din. (med mindre det er noe jeg har glemt her da!) Lykke til, og bare skriv om det er noe du lurer på, ikke får til eller lignende så kan jeg sikkert hjelpe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå