Gå til innhold

php, scripting eller programmering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

java og javascript har få likheter utenom navnet. for meg blir sammenlikningen din litt feil. php er et script-språk. men man må programmere i det. man kan kalle det et script, eller man kan kalle det et program. man kan ikke kalle det eksekverbar maskinkode. men det kan man heller ikke med java .class filer (applets). kompilert java er bytecode som kjøres gjennom en virtual machine.

jeg mener alt som programmeres kan kalles programmer/programmering. men det er kun interpretert (tolket) kode som kan kalles scripts/scripting.

kompilerte programmer er som regel raskere, men det krever tid å endre de. interpreterte programmer er som regel litt tregere, men mye raskere å endre på.

Lenke til kommentar

Applet (to p'er og en t, trykk på App)...

En Java applet er egentlig et lite javaprogram som eksekveres i browseren din. Men du kan også bruke Java som webutviklingsspråk. Da kalles det ofte JSP, eller Java Server Pages. Da bruker man et (i alle fall tilnærmet) fullt Java miljø, gjerne med noen ekstra tilbehør (Java EE for eksempel).

JavaScript er noe helt annet og har bare et tilnærmet likt syntaks med Java. JavaScript er en avart av ECMAScript. ECMAScript er også stammen til ActionScript som brukes i Flash.

Scripting/programmering skal jeg ikke legge meg oppi da jeg har ganske sære meninger der... Så lenge folk kan slutte å kalle et phpskript eller en htmlfil for "koder" så er jeg fornøyd :)

-C-

Lenke til kommentar

Jeg programmerer applikasjoner i PHP som består av scriptfiler.

Du programmerer når du skriver koden.

Det komplette programmet du koder er som nevnt et program.

Programmet består av en eller flere scriptfiler.

Scripting og programmering kan begge brukes om koding av scripts, og programmering kan brukes om koding av alle programmeringsspråk, uavhengig om de er tolkede, kompilerte eller kjørt i en VM.

Lenke til kommentar
Scripting/programmering skal jeg ikke legge meg oppi da jeg har ganske sære meninger der... Så lenge folk kan slutte å kalle et phpskript eller en htmlfil for "koder" så er jeg fornøyd :)
Det var litt av grunnen til at jeg spurte. Jeg har hittil kalt alt for koder. Derimot har jeg lagget min egen oppfatning av at ett script er en del av en kode (som f.eks ett login script), mens det og lage en komplett nettløsning utgjør ett program. Så forklar gjerne om sære meninger (Så lenge dem er bygget på fakta og ikke ren synsing, som mine har vært). Og ja, jeg ønsker og kunne dem rette termene...
Lenke til kommentar

Fra dictionary.com

Scripting

1.

1. Handwriting.

2. A style of writing with cursive characters.

3. A particular system of writing: cuneiform script.

4. A style of type that imitates handwriting.

5. The matter set in this type.

6. The text of a play, broadcast, or movie.

7. A copy of a text used by a director or performer.

2. Printing

1. A style of type that imitates handwriting.

2. The matter set in this type.

3. The text of a play, broadcast, or movie.

4. A copy of a text used by a director or performer.

3.

1. The text of a play, broadcast, or movie.

2. A copy of a text used by a director or performer.

4. Law An original document.

5. Computer Science A simple program in a utility language or an application's proprietary language.

Script

1. the letters or characters used in writing by hand; handwriting, esp. cursive writing.

2. a manuscript or document.

3. the text of a manuscript or document.

4. the manuscript or one of various copies of the written text of a play, motion picture, or radio or television broadcast.

5. any system of writing.

6. Printing. a type imitating handwriting. Compare cursive.

–verb (used with object)

7. to write a script for: The movie was scripted by a famous author.

8. to plan or devise; make arrangements for: The week-long festivities were scripted by a team of experts.

Programming

1. the act or process of planning or writing a program.

2. Radio and Television.

a. the selection and scheduling of programs for a particular period, station, or network.

b. the programs scheduled.

Etter hva jeg kan forstå så er det ikke stor forskjell på scripting og programming. Jeg tolker det slik at et script er noe lite, eller utfører enkle kommandoer/funksjoner, mens ett program blir noe større med flere funksjoner o.l

Man programmerer jo ikke HTML?

Hva gjør man da? tongue.gif

Skriver HTML?

Ja, å skrive html høres ikke veldig galt ut i mine ører.

Bare for å nevne det, det finnes også kompilatorer til php, men jeg tror det varrierer hvor bra støtte de har for de forskjellige funksjonene/kommandoene.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...