Gå til innhold

Skal ha meg iPod classic G6 eller evt. iPod touch

Anbefalte innlegg

Hei.

I 2003 fikk jeg en bekjent av meg til å kjøpe en tredje generasjons iPod med 30 GB i USA for meg.

Prisen som var oppgitt på apple.com i dollar tilsvarte 3000 kr på den tiden.

Men han som hadde kjøpt den hadde gitt ca. 2800 kr. Han hadde kjøpt den over vanlig butikk i Houston tror jeg.

Jeg brukte denne mye. Ofte daglig. Til slutt bar den preg av slitasje utseendemessig. Og batteritiden varte nå mye mindre enn 8 timer som var det som var oppgitt på denne generasjonen.

I og med iPoden var kjøpt i USA hadde jeg bare et år garanti på den. Samt den ville ikke bli dekket av 5 års reklamasjonsrett.

Tror også mine ører trengte en pause fra iPoden. Så jeg valgte å selge den for 1800 kr på QXL. På den tiden ble tilsvarende modeller solgt for både mer og mindre. Poenget var at jeg ville selge den mens jeg enda kunne få en liten slant til å spare videre til en ny Ipod på, neste gang jeg skulle kjøpe.

Siste året har har det jo vært rykter om det som ble til iPod Touch. En stor skjerm med WLAN. Selv om det kun var Iphone som fikk bluetooth.

Men Ipod Classic og jo også forandret seg mye på denne tiden. Og den dugger jo fint til musikk og å se serier som f.eks. simpsons, south park ol. Og Classic har jo fordelen av å ha mer plass. Jeg føler også at Touch/Iphone er i en for tidlig fase til at jeg skal velge en av dem over classic.

Jeg er av typen som ønsker å ha hele musikksamlingen på iPoden. Da jeg hadde iPod sist hadde jeg ca. 11 GB musikk inne på en 30 GB ipod. Nå som Ipod også kan spille av video er det jo også naturlig at videofiler vil stjele endel plass.

Så det gjør at jeg tror 16 GB blir for liten.

iPod Touch blir ikke aktuell før den får 32 GB eller mer. Og hvis Iphone skulle bli aktuelt fremfor Touch vil jeg gjerne vente til at den har kommet til det norske markedet og fått 3G støtte.

Så hvis ingen av dere kommer med noen argumenter på hvorfor jeg bør velge Touch/iPhone over Classic, så tar vi utgangspunkt i at jeg skal få samme bekjente person til å kjøpe en iPod Classic G6 for meg i USA.

Både 80 GB og 160 GB modellen ville ha dekket mitt "iPod"-behov. Med tanke på plass til musikk, video og bilder som jeg vil ha tilgang til direkte fra Ipoden. Men 160 GB modellen har jo større plass til backup. Og er jo grei å bruke som ekstern harddisk som supplement til den interne 60 GB harddisken i laptopen jeg skriver på nå.

160 GB modellen er litt større. Men 30 GB versjonen av G3 iPoden var også større en 15 og 20 GB versjonene.

Kanskje de er omtrent like tykke? Størrelsen er egentlig ikke noe problem så lenge det ikke blir for tykt.

Og enda en fordel med 160 GB versjonen er jo bedre batteritid.

I Norge er det 800 kr i forskjell i prisen på den største og den minste versjonen av Classic. Like stor prisforskjell er det på de to versjonen av iPod Touch. I USA er prisforsjellen litt mer enn 500 kr hvis vi gjør om differansen fra Dollar til NOK.

Dollaren er jo enda lavere enn da min første iPod ble kjøpt. Og krona er vel veldig sterk også. Det som også har forandret seg siden sist, er at Apple har fjernet mye av ekstrautstyret som fulgte med. I begynnelsen resulterte det jo i at prisen på Ipoden gikk ned. Men idag ser det jo nesten ut til hvis jeg kjøper tilsvarende ekstrautstyr separat, så kommer jeg høyere opp i pris enn det toppmodellen kostet da G3 ble introdusert i 2003. 30 GB versjonen var toppmodellen før 40 GB versjonen av 3g Ipoden ble introdusert. Tror prisen lå på rundt 4000 kr her i Norge. Mulig jeg tar feil. Men kan prisen noen steder også lå nærmere 5000 kr.

Men jeg er også litt usikker på hvilket ekstrautstyr jeg har bruk nok for til at det er verdt å bruke penger på.

Jeg pleide å bruke line out utgangen på docken framfor den på ipoden da jeg koblet ipoden til min stereanlegg fordi jeg innbilte meg at den var bedre siden den på ipoden bare var Headphones out mens den på docken var line out. Men hvis det ikke er noen forskjell, og hvis jeg ikke skal koble ipoden til skjerm, så blir jo docken bare en greie å ha ipoden i mens den lader.

Jeg pleide jo også å benytte meg av remote controllen som fulgte med. Den selges ikke lenger. Og den som kom med G3 iPoden er sikkert ikke kompatibel med G6. Ser at apple har en lignendes med Radio. Men spørsmålet er behovet av kontroll. Er jo ikke display på den slik det var på kontrollen til minidisc-spilleren jeg brukte før min første iPod. Så den ble jo brukt til volum og skipping til neste sang jeg følte for å høre. Blir jo litt av samme opplegget som Ipod Shuffle.

Jeg pleide jo å ha Ipoden i en "pose" som fulgte med og ha den i lommen. Eller i den medfølgende beltevesken. Og da var det greit å kunne slippe å dra opp ipoden hver gang man ville skifte sang.

Også er det vanlig lader. På 3G ipoden fikk jeg med en lader. Men den passet kun til amerikask støpsel. løsningen var å dra ut ene kontakten fra laderen og sette en sånn ledning som ofte blir brukt i bærbare stereoanlegg ol.

Men hvis jeg kjøper vanlig lader vil jeg nok kjøpe slik travelkit i tillegg. Er jo stort sett på reiser og steder det ikke er en pc med usbport tilgjengelig hvor det blir aktuelt med en vanlig lader.

Tenker også veske, pose eller evt. en sock for å beskytte Ipoden for riper når den er i lommen.

Har dere noen formening om hvilke ekstrautstyr jeg bør prioritere. Og hvilke jeg evt. bør kutte ut og hvor jeg bør kutte dem ut?

Jeg vil helst holde meg mellom 2,696 (499.00$) og 3000 kr (555.00) på iPod+ekstrautstyr.

Idag tilsvarer prisen på 160 GB versjonen i på apple.com i USA dette:

349.00 USD = 1,885.82 NOK

Det betyr at jeg har 1115 NOK (206.348 $) å bruke på ekstrautstyr hvis jeg går for den dyreste iPoden.

Også vurderer jeg sterkt å gå for Applecare. Da blir det ikke så dyrt å bytte batteri hvis det blir slitt. Var litt på grunn av at jeg ikke hadde dette at jeg heller solgte Ipoden fremfor å bytte batteri sist.

Også får jeg jo utvidet garanti.

Men det jeg lurer på angående appelcare, må jeg kjøpe det samtidig med iPoden eller mens Ipoden er ny? Kan jeg kjøpe det til Ipoden i Norge?

Setter pris på dere som har tålmodigher til å lese igjennom alt dette og bidra i denne tråden :)

God Jul :)

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å minne deg om at du også må legge til moms når du bestiller noe fra utlandet som koster mer enn 200 kroner. Momsen er på 25%, og derfor koster 160GB-modellen ca. 2450 kroner inkl. moms og forenklet tollavgift. I motsetning koster samme modell 2790 kroner i Norge, og du får bere rettigheter som forbruker.

Edit: Har selv modellen med 80GB, og er storfornøyd. Aldri hatt noen problemer eller noe, og batteritiden er god. Kan trygt anbefale den. :)

Endret av king_of_kong
Lenke til kommentar
Bare for å minne deg om at du også må legge til moms når du bestiller noe fra utlandet som koster mer enn 200 kroner. Momsen er på 25%, og derfor koster 160GB-modellen ca. 2450 kroner inkl. moms og forenklet tollavgift. I motsetning koster samme modell 2790 kroner i Norge, og du får bere rettigheter som forbruker.

Edit: Har selv modellen med 80GB, og er storfornøyd. Aldri hatt noen problemer eller noe, og batteritiden er god. Kan trygt anbefale den. :)

Må jeg betale moms hvis han tar den med seg som "gave" til meg? Tror ikke det ble betalt moms forrige gang. Når jeg bestiller fra utenlandske sider blir jo momsen stort sett påkrevd i større grad.

Men er det noen som har innspill på hvilke av nevnte ekstrautstyr dere ville ha prioritert høyest av dock, fjernkontroll, lader+travelkit, vesker/pose/sokker? Og hvorfor?

Ser at med mitt budsjett får råd til endel av tilsvarende utstyr som var inkludert i pakken til min første G3 iPod.

Og hvordan det er med Applecare? Kan jeg f.eks. ha ipoden i et år og skaffe applecare på den etter at den normale garantiperioden har gått ut?

Lenke til kommentar

Og ja, trodde du hadde tenkt til å bestille på nettet. Hvis han tar den med fra Statene så slipper du moms. :)

Personlig tror jeg at lader og travelkit være en smart investering for ditt bruk. Noe beskyttelse er nok også smart, selv om jeg selv ikke bruker det.

Applecare vet jeg fint lite om.

Lenke til kommentar

Kommer fra Mac-tråden du postet i, om du finner det som et "kvalitetsstempel" for denne posten.

Når kompisen din har den med som gave er tollgrensa satt til 1000,- (hvertfall sist jeg sjekket). Det betyr at hvis han blir stoppet, så blir iPoden tollet. Sjansen for at kompisen din vil bli stoppet i tolla er vel ikke veldig stor da.

Hva jeg ville gjort i ditt tilfelle var å kjøpe en 80GB iPod classic fra nettet her i Norge. Da svever du på forbrukerkjøpsloven og har 5 års "garanti"; hvilket betyr du kan gi fingeren til Apple Care. Garantien gjelder kun 1 år for batteriet; men iPodbatteri.no bytter batteriet for 450,- for deg, eller sender med posten gratis med gjør-det-selv-kit.

Grunnen til at jeg anbefaler deg 80GB framfor 160GB er fordi den har plass til all musikken din, samt filmer og bilder. Du sier du kunne tenkt deg 160 GB så du kan bruke den som backup. Det fraråder jeg deg på det sterkeste. iPodene har en tendens til å gå i stykker, iom. at den er på farten hele tiden, hvilket gjør den ubrukelig som "sikker lagring av filer". En backup-harddisk bør stå stille så den ikke blir utsatt for fysisk skade.

Som bæreveske anbefaler jeg deg rett og slett bare et plastdeksel som dekker hele iPoden. Det kryr av slike i ulik kvalitet og pris. Fant en type på Apple Store Norge som jeg legger til i budsjettet under.

iPod: iPod 80GB - 1990,-

Beskyttelsesveske: Contour iSee - 239,-

Lader: USB-lader, feks denne fra elkjop - 179,-

Dock: hadde jeg blåst i.

Fjernkontroll: Ta med om du ønsker det.

= 2408,- + evt. fjernkontroll

ps: håper jeg svarte på det meste i tråden din; orket ikke lese gjennom hele forstår du. Du bør prøve å korte ned litt på detaljene neste gang, bare et tips hehe.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Ja. Mener at jeg hadde den første ipoden i ca. 2 år før jeg solgte den. Da var den litt slitt. Hadde jo mistet den i asfalten ganger jeg skatet. Og batteriet var slitt. En gang i blant måtte den restartes. Tror det var når ipoden ble flyttet fra et kaldt miljø til et varmt og hvis jeg hadde mistet den i bakken. Men merket ingen varige skader på den eller harddiskfeil. Formaterte den jo også en gang iblant.

Så vet ikke om det er så sannsynlig jeg får bruk for reklamasjonsretten.

Ville dere ha droppet reklamasjonsretten som en får hvis en kjøper ipoden i Norge og heller spare nesten 1000 kr? Det jeg sparer vil jeg benytte på ekstrautstyr. Hvis jeg hadde kjøpt iPoden til norsk pris ville jeg ikke ha kjøpt ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

En iPod er etter min erfaring sårbar for riper og "slitasjeskader", men det gjelder bare å behandle den riktig. For eksempel hadde jeg min gamle iPod i halvannet år, men jeg var påpasselig med å få skaffet en liten taske til å ha den inni når jeg var på farten (Søstre eller mødre med litt symaskin-skillz fikser dette lett uten at du må ut med millioner på millioner for Apple's iPod sokk).

Jeg valgte 160GB versjonen av Classic fordi den har bedre batterilevetid enn 80GB versjonen, og er marginalt større og tyngre. Jeg har også masse plass hvis jeg skulle trenge nød-backup eller hvis jeg skal flytte mye filer fra en data til en annen. Vet aldri når en får bruk for slikt!

Jeg kjøpte min iPod i USA og den kostet også mindre enn 80GB versjonen her hjemme, så det går som en bonus for min del. Spilleren har 1 års garanti uansett hvor i verden den blir kjøpt, og de fleste Premium Apple Reseller butikkene har support slik at du kan få den fikset hvis noe går skeis.

Jeg har imidlertid ikke hatt noen problemer med mine iPods, selv om den siste tok kvelden etter et besøk med et flisegulv. Jeg leverte den bare inn og fikk en ny en, litt pussig.

Angående Classic vs. Touch er jeg av den oppfatning at min iPod har flere ganger mer lagringsplass, og er mer funksjonell. Touch er en typisk "se på meg" spiller, men ettersom min iPod befinner seg enten i docken eller i lomma så gir jeg litt faen i hvordan den ser ut, for å si det sånn :) Dagens Classic er simpelthen en iPod som har blitt forbedret i 5 generasjoner, og jeg synes det er et kvalitetsstempel som snakker for seg. Jeg var ihvertfall ikke i tvil om hva jeg skulle ha!

Lenke til kommentar
Kommer fra Mac-tråden du postet i, om du finner det som et "kvalitetsstempel" for denne posten.

Når kompisen din har den med som gave er tollgrensa satt til 1000,- (hvertfall sist jeg sjekket). Det betyr at hvis han blir stoppet, så blir iPoden tollet. Sjansen for at kompisen din vil bli stoppet i tolla er vel ikke veldig stor da.

Hva jeg ville gjort i ditt tilfelle var å kjøpe en 80GB iPod classic fra nettet her i Norge. Da svever du på forbrukerkjøpsloven og har 5 års "garanti"; hvilket betyr du kan gi fingeren til Apple Care. Garantien gjelder kun 1 år for batteriet; men iPodbatteri.no bytter batteriet for 450,- for deg, eller sender med posten gratis med gjør-det-selv-kit.

Grunnen til at jeg anbefaler deg 80GB framfor 160GB er fordi den har plass til all musikken din, samt filmer og bilder. Du sier du kunne tenkt deg 160 GB så du kan bruke den som backup. Det fraråder jeg deg på det sterkeste. iPodene har en tendens til å gå i stykker, iom. at den er på farten hele tiden, hvilket gjør den ubrukelig som "sikker lagring av filer". En backup-harddisk bør stå stille så den ikke blir utsatt for fysisk skade.

Som bæreveske anbefaler jeg deg rett og slett bare et plastdeksel som dekker hele iPoden. Det kryr av slike i ulik kvalitet og pris. Fant en type på Apple Store Norge som jeg legger til i budsjettet under.

iPod: iPod 80GB - 1990,-

Beskyttelsesveske: Contour iSee - 239,-

Lader: USB-lader, feks denne fra elkjop - 179,-

Dock: hadde jeg blåst i.

Fjernkontroll: Ta med om du ønsker det.

= 2408,- + evt. fjernkontroll

ps: håper jeg svarte på det meste i tråden din; orket ikke lese gjennom hele forstår du. Du bør prøve å korte ned litt på detaljene neste gang, bare et tips hehe.

Okey. Backup var kanskje litt hardt å ta i. Det blir backup av ting jeg også har backet up på en annen harddisk eller som kan unnværes. (Filer som ikke er personlige, men som jeg har brukt på i legge inn. F.eks. musikk jeg har rippet.)

Jeg tenker 160 GB fordi batteritiden er større og det er alltid greit med mer plass. Er det noen ulemper med større disk sett bort fra høyere pris?

Så du ville heller ha droppet å få den kjøpt i USA og eller kjøpt norsk versjon med reklamasjonsrett?

Applecare koster 499 kr i Norge og 59 $ i USA. Med applecare kjøpt i Norge vil jo mer enn halvparten av det jeg sparte på å få den kjøpt i USA bli brukt.

Men reklamasjonsretten gjør det jo ikke billigere å skifte batteri. Det hjelper meg bare hvis iPoden blir defekt.

Men Lefdal, Elkjøp ol. har jo gode forsikringer. Lillebroren min har 80 GB versjonen. Han har vært innom U2 versjonen og den hvite versjonen av G5 før han fikk G6. Er headphoneutgangen som har blitt ødelagt. Tror faktisk han kjøpte Creative mp3-spiller først og har gått over til Ipod kun gjennom forsikringen han har hatt.

Men han sliter slike ting mye oftere ut enn meg. Han ødelegger mobilene sine også mye oftere enn meg.

Jeg er på min tredje mobil. Har fortsatt k700i.

Kan jo være at ipodens byggekvalitet har blitt dårligere med årene. Vet ikke om det med headphonesutgangen er et kjent problem.

Tror kanskje innmaten (harddisken) i 160 GB versjonen er nyere enn den som er i 80 GB versjonen. Men tåler den mindre mon tro? Vet ikke om batteriet blir lettere slitt.

Men Applecare gjør jo batteriskifte billigere gjennom apple. Og jeg vet jo ikke om batterien blir slitt like lett som før. Og når har jeg jo mer å gå på. Hvis batteriet går fra 40 timer ned til 8 timer etter to år med hyppig bruk er det greit liksom.

Og hvis jeg er flink med å bruke sokk/veske/pose som beskytter den er jo det med å minimere behovet for applecare/reklamasjonsrett.

Vet ikke hvor lenge jeg vil ha denne før jeg selger den/den blir ødelagt. Men hvis jeg sier minst to år.

Innen to år er det jo gjerne aktuelt å selge den å kjøpe en Iphone/Itouch som dekker de samme behovene.

Grunnen til at jeg laget denne tråden er for å bli enig med meg selv om hvor jeg skal kjøpe ipod samt hva av garantier og ekstrautstyr jeg synes er verdt å bruke penger på.

Hvis jeg kjøper en 160 GB modell vil jeg nok synkronisere all musikk samt bilder og lyd som ønskes å nås fra ipod via. iTunes el. Samt legge det inn på normal harddiskmåte gjennom filbehandleren på PC-en. Og å bruke den som flyttbar harddisk. Men vil jo ikke bruke den som eneste backupløsning av betydningsfullt innhold.

Jeg setter pris på rådene dine. Men hvis jeg går for 160 GB modellen og kjøper den i Norge, blir det uaktuelt med ekstrautstyr. (Vil holde meg innenfor 3000 kr). Så lenge ipoden ikke tåler mindre idag enn det den gjorde da jeg hadde Ipod G3 30 GB så tror jeg at jeg vil kunne ha den i to år uten at den blir defekt.

Jeg fikk jo benyttet meg av garantien i Norge da jeg hadde G3'en. Selv om den var kjøpt i USA. Ledningen på fjernkontrollen ble ødelagt. Og jeg fikk mottatt ny.

Får tenke litt mer på det. Men tar det dere skriver i betrakning :)

Hvis jeg går å kjøpe i USA, synes jeg det er verdt å betale litt over 500 kr mer for dobbel så stor harddisk og 10 timer lengre batteritid. Men hvis 160 GB versjonen tåler mye mindre på grunn av flere dataplater eller noe sånt, så vil jeg vurdere å gå ned til 80 GB versjonen.

Vet at mitt første innlegg ble altfor langt og detaljert. Og beklager skrivefeil og mangel på ord/rotete setninger. Men er ikke alltid jeg leser igjennom det jeg skriver.

Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde. Men var usikker fordi min lillebror ikke kunne huske å ha fått med et slikt adapter.

Men ble veldig usikker på om jeg skal kjøpe ipod i Norge eller i USA nå.

Hvis jeg kjøper alt av ekstrautstyret som jeg har nevnt kommer det på litt over 1000 kr hvis jeg tar utgangspunkt i prisene på apple.com

Men hvis jeg tar utgangspunkt i prisene på apple.no sine priser. Kommer ekstrautstyret på litt over 1700 kroner.

På norske nettbutikker finnes jo ipod 160 GB til ca. 2400 kr. Må jo regne med frakt i tillegg.

Men da er det jo bare ca. 500 kr sammenlignet med amerikansk pris som er 349$ og som tilsvarer ca. 1800. Da får jeg reklamasjonsrett. Men så kan jeg jo heller vurdere om jeg senere vil bruke de 500 kronene jeg sparer på applecare.

Er ihvertfall veldig sikker på å vil kjøpe ekstrautstyret i USA. Hvis lydutgangen på selve ipoden er av samme typen som på docken (like mye line out som phone out) så tror jeg at jeg dropper docken.

Tror ikke behovet til å koble den til tv er der. Kan like godt koble ipod til pc og koble den til tv'en.

Hvilke kabler følger med docken? Følger det med s-video kabel og component? Eller er det Compositt?

Lenke til kommentar

Fulgte ikke med noen kabler når jeg kjøpte min dock, men det er S-video ut og stereo minijack ut, samt "iPod kontakten" om du forstår.

Jeg finner docken ekstremt praktisk, er bare å klemme iPoden oppi når jeg er hjemme og raske den med seg på vei ut. Aldri flatt batteri!

Lenke til kommentar

Er enig i at den er praktisk med tanke på tilkobling og ha den stående. Fremfor at den i større grad ligger å slenger når f.eks. er koblet til et stereoanlegg.

Jeg får tenke litt på om jeg går for dock.

Men følger det med noen form for etui i iPodesken til G6'en? Onkelen min har en G5 modell, og jeg forsto det på han at det fulgte med et tynt lite etui i skinn i iPodesken.

Var på Siba idag. Sammenlignet da tykkelsen og utseende på 160 GB'en med 80 GB'en. Den største er jo mer slik som den 30 GB G3'en jeg hadde var. Ser bare på vekten til 160 GB versjonen som en fordel. Før på G3'en syntes jeg at tykkelsen på 15 og 20 GB'en virket for tynt. At den tykke var den "normale". Nå synes jeg det er motsatt.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg velger å få kjøpt 160 GB iPod med Applecare samt ekstrautstyret i USA.

Ser at forbrukerloven ikke dekker batteriskrifte. Men gjør garantien. Og hvis jeg forlenger garantien med Applecare kan jeg skrifte ut batteriet uten ekstra kostnader hvis batteriet blir slitt i garantiperioden. Garantien/Applecare dekker også hardwarefeil. Veiledende pris på Applecare i USA er 59 $ Altså ca. 300 kr. Jeg sparer ca. 600 kr på å få den kjøpt i USA fremfor bestille den fra billigste norske nettbutikk.

Jeg tror jeg vil klare meg med applecare fremfor kjøpsloven på min side. Fordelen med kjøpsloven er at den varer i 5 år, mens garanti+applecare=2 år.

For å forsikre seg mot selvpåførte skader, så man nesten ha ulykkesforsikring og det går mer penger vekk i det enn det jeg syns er verdt å bruke.

Så jeg kan se på det slik at av de 600 kronene jeg sparer på selve iPoden (sparer jo også litt på å kjøpe ekstrautstyret i USA) går ca. 300 vekk i kjøp av Applecare, Samt jeg slipper å betale 450 kr på ipodbatteri.no seinere hvis jeg bruker garantien til batteriskrifte.

Er godt mulig jeg selger den når jeg har hatt den nærmere 2 år og kjøper iPhone eller noe..

Nå gjenstår det å bestemme seg for hvilket/hvor mye ekstrautstyr jeg skal ha...

Samt jeg tenker litt på 80 GB. Synes tykkelsen på den kler designen mye bedre enn det 160 GB'en gjør. På 3G Ipoden syntes jeg det var omvendt... Men jeg får jo dobbel så stor lagringskapasitet og 10 timer ekstra batteritid ved å betale litt over 500 kr ekstra.. Selv om 80 GB ville ha dekket mitt behov for "datalagring til ipodbruk".

Har dere noen flere innspill? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...