covah Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Har en '96 BMW 318i som har hatt problemer med elektronikken som styrer AC anlegget (kjent problem ifølge Autozentrum). Elektronikken er byttet ut og virker flott. Ca. 1/2 år etter at dette ble byttet, sluttet AC anlegget å kjøle. Har hørt om lignende tilfeller på andre biler der dette ble løst ved å fylle på kjøleveske på AC anlegget. Vil dette hjelpe i mitt tilfelle? Dersom ja, hva slags kjøleveske er dette? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Det er bare og stikke innom ett verksted så måler de trykket i anlegget, er trykket for lavt så kobler ikke anlegget inn og da må du etterfylle gass, husk at det ei heller kobler inn når ute tempen er for lav, grensen er vel ofte rundt 5 plussgrader i luften. Du kan ta en AC-service da skifter de gass og olje på det. Er det helt tomt for gass så bør du søke etter lekkasjen så det ikke går tomt igjen med det samme. Lenke til kommentar
ghjens Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 , husk at det ei heller kobler inn når ute tempen er for lav, grensen er vel ofte rundt 5 plussgrader i luften. Dette er vel ikke riktig..? På min bil vil AC gå på sammen med defroster av ruta, slik at AC er med på å tørke opp lufta. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Jo, problemet er at ved lav temperatur så vil AC-veksleren fryse til en isklump da denne vil holde minusgrader og fuktigheten vil fryse på elementet. At noen biler kan ha forvarming av luften e.l systemer for og kunne avfukte skal man ikke se bort fra men som en generell regel er det jeg skriver svjv korrekt. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Det var akkurat sånn på bilen vår også bra og dra til hvilket som helst verksted så fikser de det på en halvtime for en 500-lapp Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 covah Lagt til 30/12-2007 : 15:57 Har en '96 BMW 318i som har hatt problemer med elektronikken som styrer AC anlegget (kjent problem ifølge Autozentrum). Elektronikken er byttet ut og virker flott. Ca. 1/2 år etter at dette ble byttet, sluttet AC anlegget å kjøle. Har hørt om lignende tilfeller på andre biler der dette ble løst ved å fylle på kjøleveske på AC anlegget. Vil dette hjelpe i mitt tilfelle? Dersom ja, hva slags kjøleveske er dette? Væsken, eller gassen som brukes heter R134A, og som de andre her sier må du få et verksted som har utstyr for dette til å sjekke/fylle gass. Om det er løsningen på ditt problem er ikke mulig for noe her å si med sikkerhet, men veldig ofte er det bare det som er problemet. Og det er uansett det første man bør sjekke før eventuell videre feilsøking. ghjens Lagt til I går, 12:51 QUOTE(agvg @ 30/12-2007 : 17:02) , husk at det ei heller kobler inn når ute tempen er for lav, grensen er vel ofte rundt 5 plussgrader i luften. Dette er vel ikke riktig..? På min bil vil AC gå på sammen med defroster av ruta, slik at AC er med på å tørke opp lufta. Ja, man kan jo tenke seg systemer der man kjører luften gjennom varmeapparatregister før den går gjennom AC- evaporator, for å forlenge operasjonsområde (hindre ising), eller liknende løsninger. Men det er i alle fall riktig som agvg sier, generelt slik at AC av tekniske grunner kutter ut ved lav temperatur. Trykket i anlegget synker med temperaturen, og når det faller til under et bestemt nivå vil ikke pumpen kjøre. Det er heller ikke uvanlig med en egen temperatursensor som hindrer pumpen å kjøre ved for lav temperatur, for å skåne seg selv for ødeleggelse, bla pga dårlig smøring. Men dette siste intreffer såvidt jeg vet ikke før enda lavere temp, altså minusgrader. (usikker på tallet, vet bare at det er sånn) Men dette vil man ikke se inni bilen, og som du sier er det vanlig at AC går på med defrost, eller "auto" på klimaannlegg, men i praksis vil ikke systemet kjøre når det er kaldt. På den annen side blir systemets deler fort varmt nok bare av varme fra motor, og varmluft i kupe vil varme opp AC-evaporator, slik at man i praksis ofte får brukt AC selv om det egentlig er for kaldt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå