Snurre2000 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hei, jeg tar turen til USA om noen måneder, og tenkte at dette ville være en fin anledning til å ta steget videre fra mitt haltende kompaktkamera Canon PowerShot A710IS, til et nytt speilrefleks av typen Canon EOS 400. Jeg har i denne sammenhengen noen spørsmål ang. objektiver: 1) Dersom jeg skal kjøpe nytt objektiv uansett, bør jeg da styre unna kit'et og heller bare kjøpe hus og separat objektiv? 2) Er det mulig å leve med kun ett objektiv? F.eks. et all-around som Sigma 17-70mm f/2.8-4.5? Eller anbefales det å kjøpe flere? 3) En viktig grunn til at jeg ønsker speilrefleks er muligheten til å ta bilder under dårlige lysforhold, samtidig som jeg er vant til 6x zoom fra mitt gamle kamera. Noen som har noen forslag til objektiver? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 1. Jeg ville ha kjøpt kit´en samt ett eller to kvalitetsobjektiv i tillegg dersom du skal kjøpe alt i USA, særdeles bilig der nå for tiden. 2. Absolutt mulig å leve med ett objektiv, kommer an på hva du skal fotografere og om fotointerssen tar av. Dersom den tar av er det lite sannsynlig at det holder med ett objektiv. Om du blir fullstendig hekta og er flink til impulskjøp, er kjøp av fotoutstyr en av de sikreste veiene til personlig konkurs. 3. Er ingen Canon mann så jeg har ikke oversikten over Canon objektiver. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Ofte kan du få med KIT-objektivet til Canon "nesten gratis". Ting som er gratis er det vanskelig å si nei til. Jeg mener at man kan klare seg lenge med Tamron/Sigma sine f/2.8 normal-zoomer (17/18-50mm). Jeg har Tamron sin, og det er den som står på 90% av tida. Jeg foretrekker en av disse framfor KIT-objektivet (selvsagt), men også framfor Canon sitt 17-85mm IS (som har mer tele og bildestabilisator), og jeg tror heller ikke jeg ville ha byttet med Sigmas 17-70. Hvis du skal legge mye penger i objektiv (og setter pris på topp optisk og mekanisk kvalitet) så vil du kanskje se på Canon 17-40 f/4.0L eller 17-55 f/2.8 IS. Et annet objektiv som du kanskje (?) kan få som kit med 400D er 18-55mm IS, et helt nytt objektiv som i følge enkelte tester har betydelig bedre optisk ytelse enn det vanlige kit-objektivet til Canon, og stabilisator med på kjøpet. Mange som kjøper et slikt kamera går antageligvis for mest mulig zoom/tele og kjøper et 18-200, 18-250 objektiv fra Sigma eller Tamron (Eller Nikon hvis man har Nikon-hus). Jeg tror ikke at det er noe for meg, men jeg forstår at det er besnærende med så mye tele. Dog er disse gjennomgående av lavere optisk kvalitet og lavere lysstyrke enn mer moderate objektiver. -k Endret 30. desember 2007 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå