Gå til innhold

Nikon D40 til 3499,- med objektiv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Knalltilbud. Løp og kjøp!

 

Om du har noen penger tilovers, så kan du vurdere å kjøpe 18-70mm'ern istedet for den ikke helt supre 18-55. Den har bedre autofokus og bedre optisk ytelse. Og altså endel mer tele. Når du om et år har fått dilla og vil ha et D80 eller D300 (eller D90 når det kommer) så kan du beholde optikken.

Lenke til kommentar

Med 18-70 objektivet ligger det rett under 5K hos Japan Foto så det sprenger budsjettet. Brukt ligger det objektivet på rundt 1.500,- Brukte objektiver i Norge er bruktmarkedet på foto.no det beste stedet.

 

Har du 4.000,- å bruke, er dette en helt grei pakke. I tillegg må du ha minst et minnekort. Kjøper du 2 stk kort er vel budsjettet omtrent brukt opp. Så tar du masse bilder og lærer deg svakhetene og styrkene til kamera og objektivet samt etterbehandling og du er i gang.

 

Jeg vil anbefale 2 stk kort og ekstra batteri. Ryker et kort på ferie har du ikke mistet alle bildene for det og det er utrolig surt å være på tur å oppdage at batteriet er tomt. Been there, done that. :mad:

Lenke til kommentar

Er flere måneder til ferien og jeg kom på at jeg får stipend i begynnelsen av Januar og det er på hele 5400,- så da vil jeg bruke rundt 4-5 tusen på pakke istedet.

Noen som kan anbefale noe ? Trenger ikke være Nikon. Er ikke fanboy så alle forslag mottas med takk

 

Edit: Kikket litt på Eos 400D.. Blir jeg fornøyd eller oppgitt av hvor avansert det er?

Endret av Teejay187
Lenke til kommentar

Gode alternativer er Nikon D40 med 18-70 eller 18-135. De kit'ene koster visst 5000. Olympus E-410 kit til ca 4500. Canon 350D kit der den originale zoomen kastes til fordel for den nye kitzoomen 18-55 IS (antishake og mye skarpere) til 5000. Pentax K100D koster også under 5000 i kit, og det skal visst komme et godt tilbud på Sony A-100 etter nyttår. Alle alternativene gir utmerket bildekvalitet. På bildekvalitet med de objektivene jeg foreslår er de nesten jamnbyrdige, men overraskende for mange blir Canon det kit'et det skarpeste med det nye objektivet som jeg foreslår, men det er en gammel modell med liten skjerm. Det er egentlig samme hva du velger av dem, for de sterke sidene til et av dem blir oppveid av andre sterke kvaliteter hos et annet kamera.

 

Det eneste du må huske på er at hvis du velger Canon, så vil du få dårligere bildekvalitet i forhold til de andre hvis du ikke velger å kjøpe en nye IS-zoomen også. Den som følger med er nemlig en god del dårligere enn konkurrentenes tilsvarende. Med så stramt budsjett er det umulig for oss å gi noen råd som er universelle. Det eneste vi kan si er at du må prøve hvordan de ligger i hånden, og hvor høyt du verdsetter funksjonene antishake og live view og lengre tele. Ellers kommer du til å kunne få en uttalelse om hvert kamera fra en som eier det, og kan si at de er fornøyde. Hadde du hatt mer penger så kunne vi ha gitt mer interessante råd, men til så lav pris er det hipp som happ. Det eneste rådet jeg kan gi er at du bør bytte ut kitzoomen til Canon med Canons egne nye kitzoom. Da stiller valget seg helt åpent.

Lenke til kommentar
Canon sitt 400D har vel den nye typen objektiv med IS?

 

Jeg er helt grønn når det gjelder kameraer...

Det stemmer hvis du øker budsjettet til 6000. Det vanlige kit'et har fortsatt den gamle zoomen. Kit'et med den nye zoomen er en knallkombinasjon. Objektivet måler utrolig godt (best av alle kit-zoomene), men de praktiske kvaliteten har jeg enda til gode å se. Tipper jeg ikke blir skuffet av den heller.

Lenke til kommentar

Det har jeg dessverre ikke tid til, siden jeg skal reise i dag. Andre har linket til de tilbudene tidligere, så kanskje en av de kan hjelpe deg. Japan Photo har hatt det tilbudet med 18-70, men de står med null i lagerbeholdning for tiden. FotoVideo tror det er som hadde det alternative kit'et med 18-135, men jeg husker ikke skikkelig. Jeg har nemlig bare lest om dem her, siden jeg ikke er i kjøpsmodus.

Lenke til kommentar

Kjøp D40 med 18-55 kittet. Ok, det gjør det kanskje litt dårligere på labtestene, men dette er ikke noe du kommer til å merke så mye av i praksis. I hvert fall ikke om referansen din er kompaktkameraer etc. Så, etter du har brukt kameraet en stund, så kanskje finner du ut at du trenger andre objektiver for bildene dine. Da kan det være greit å bruke mer penger på optikk, for da vet du hva du skal ha.

 

Min erfaring så langt med D40 og 18-55 kitobjektiv er kjempepositivt, et lett og veldig brukervennlig kamera. Jeg tror ikke du kommer til å angre på det kjøpet.

Lenke til kommentar

Enig med EiSvIn, forsåvidt, men husk å tenke over hva du vil gjøre med bildene i etterkant også.

D40 er et flott kamera, som er mer enn bra nok for alle nybegynnere. Eneste jeg synes er dumt er at du kun har 6 megapixel. Dette har ikke noe å si for bildekvaliteten, men du begrenser størrelsen du kan fremkalle bildene i.

 

Selv er jeg veldig glad i mitt Sony Alpha 100, som er mitt første speilrelfleks.

Dette kameraet har bildestabilisator i huset, så du sparer mye på objektivene.

I tillegg har du et stort utvalg i objektiver både fra Sony selv, og fra Tamron, Sigma, osv.

Bildekvaliteten kommer stort sett mer an på optikken enn på kamera med de fleste speilrefleks i denne klassen.

Sony Alpha 100 ligger hos Japan Photo til 4.999,- i dag, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
D40 er et flott kamera, som er mer enn bra nok for alle nybegynnere. Eneste jeg synes er dumt er at du kun har 6 megapixel. Dette har ikke noe å si for bildekvaliteten, men du begrenser størrelsen du kan fremkalle bildene i.
Tja, ikke nevneverdig. A3 er ikke noe problem, og større dersom man også tar med i betraktning at du ikke ser på bildene så nært når de blir store. Av samme grunn kan man også beskjære litt uten at det blir noe stort problem. Joda, man kan beskjære enda mer med 10MP, men å velge utsnitt er noe man uansett bør lære seg å gjøre _før_ man tar bildet. Å kutte vekk detaljer i kantene som sniker seg med, er ikke noe problem med 6MP heller...
Lenke til kommentar
men du begrenser størrelsen du kan fremkalle bildene i.

...til skikkelig digert.

 

Det er stort sett tøv at 6Mpix på noen som helst måte begrenser printstørrelse. Det kommer an på hvordan bildet skal betraktes, og "ingen" ser på prints med f.eks største sidelengde på 100cm med nesa inntil bildet. Ett av de printene jeg får mest kommentarer for skarpheten på, er A4 fra 3Mpix (en crop fra D70) - det fremstår på papiret som sylskarpt.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om dette tilbudet inkluderer objektiv. HER

 

Skal på ferie til Sør-Italia neste år og vil lære meg å ta bilder innen den tid. Min første ordentlige ferie så jeg vil ha noen ordentlige minner.

 

Pentax K100DKIT m/ objektiv kan også fås til 2995,- Det er i mine øyne et bedre kamera da det har innebygget optisk stabilisator - har fått veldig god omtale her på akam.no

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om dette tilbudet inkluderer objektiv. HER

 

Skal på ferie til Sør-Italia neste år og vil lære meg å ta bilder innen den tid. Min første ordentlige ferie så jeg vil ha noen ordentlige minner.

 

Pentax K100DKIT m/ objektiv kan også fås til 2995,- Det er i mine øyne et bedre kamera da det har innebygget optisk stabilisator - har fått veldig god omtale her på akam.no

 

Det fristet meget mye... Hadde du linken? Finner bare demobrukte K100D til 3750,- og oppover..

 

Edit: Noe som er meget bra med expert sin leveringsløsning er at du kan få din vare levert til nærmeste butikk kostnadsfritt! Det er bra saker...

Endret av Teejay187
Lenke til kommentar

Nå som jeg som ikke-ansatt i noen kjede har påpekt at det er Lefdal det er snakk om (og at prisen gjelder fra åpningstid i morgen), så kanskje coban kan svare på et spørsmål jeg lurer på siden jeg er interessert i dette tilbudet selv (bra pris!): Vet du hvor mange det kommer til å være av disse i butikkene? Det blir vel neppe å finne på nett til denne prisen og jeg kommer meg ikke til butikken tidlig. Eil heller orker jeg å dra til Alnabru etter lunch hvis det nesten garantert blir bomtur.

Lenke til kommentar
Nå som jeg som ikke-ansatt i noen kjede har påpekt at det er Lefdal det er snakk om (og at prisen gjelder fra åpningstid i morgen), så kanskje coban kan svare på et spørsmål jeg lurer på siden jeg er interessert i dette tilbudet selv (bra pris!): Vet du hvor mange det kommer til å være av disse i butikkene? Det blir vel neppe å finne på nett til denne prisen og jeg kommer meg ikke til butikken tidlig. Eil heller orker jeg å dra til Alnabru etter lunch hvis det nesten garantert blir bomtur.

 

Sånne tilbud er helt umulig å spå, jeg kan dessverre ikke gå ut med nøyaktig antall totalt, men det er store antall tilgjengelig i alle butikkene - selvfølgelig har de største butikkene fått inn flere enn de små. Jeg er rimelig sikker på at det skal holde hele første uken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...