Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Veldig treg boot med Multicom 400 value

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp anskaffet meg en Multicom 400 Value stasjonær PC. Den har standard oppsett bortsett fra grafikkortet som er en 8600 istedenfor 8500. Problemet jeg opplever er at når jeg starter PCen, så henger den seg en god stund rett etter sjekk av harddisk og dvd-stasjon (altså rett før man går inn i bios eller harddisk begynner å boote). Ellers fungerer maskinen utmerket.

Jeg aner ikke hva som kan være problemet. Men jeg har tatt kontakt med Multicom og de vil at jeg skal sende kabinettet inn. Før jeg gjør det tenkte jeg at jeg kanskje kan løse problemet selv så jeg håper på at noen av dere har noe forslag å komme med.

Mvh

khan2k

Endret av khan2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen USB minnekort/penner osv stående i maskina når den starter opp?

Ser at den har en 30-1 minnekortleser og det skulle ikke forundre meg om maskina er satt opp til å se om den finner noe å boote fra USB kontrolleren.

Dette kan ta tid, så sjekk i BIOS hva slags boot-sekvens som er satt opp.

Du trenger vel bare cd/dvdrom før HD'n på boot-lista.

Hvis maskina har RAID kontroller aktivert vil den også bruke litt tid på å finne ut at det ikke finnes noen RAID disker før den går videre.

Lenke til kommentar

Takk for svar

mulig det er når den ser etter raid, hvis du ikke bruker raid kan det godt deaktiveres i bios

Jeg finner ikke noe raid innstillinger i bios. Jeg har American Megatrends v2.58 bios.

det kan hende den forsøker å boote over nettverk. Gå inn i bios og sjekk boot priority

Nei, det var ingen nettverkboot. Hvis det hadde vært det hadde jeg vel kommet inn i bios uten at det gikk tregt... Men jeg sjekket i bios og det var ikke noe boot fra nettverk.

Jeg har også prøvd å ikke boote med noe enhet, også da går det like treigt...

Endret av khan2k
Lenke til kommentar

Fant ut av det (men hvordan fikse det?):

Hvis jeg tar ut kabelen som kobler PC-en til ruteren så går det helt fint! Det ser ut som bios leter etter noe via nettverk, men jeg finner ikke noe spesielle innstillinger i bios som tar seg av dette. Jeg har som nevnt tidligere American Megatrends v2.58 bios. Håper dere har noe tips sånn at jeg slipper å ta ut kabelen hver gang jeg skal starte PC-en...

Lenke til kommentar

Under Advanced Setup skal det være en som heter Boot other device, sett den til disabled.

Under Integrated Peripherals er det en innstilling for Onboard LAN bootrom, sett den til disabled.

Et eller annet sted er det og en innstilling for boot device priority. pass på at harddisken står øverst her (evt nest øverst, med CDROM øverst)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...