Gå til innhold

Prosedyre innsjekking OSL - flere flyselskaper

JC81

Anbefalte innlegg

Mine foreldre skal ut og reise om ikke lenge og de har bestilt en tur som inneholder flygninger med flere flyselskaper.

Selskapene i kronologisk rekkefølge

OSL-LHR British Airways

LHR-HKG Virgin Atlantic

**STOPOVER**

HKG-TPE Cathay Pacific

**STOPOVER**

TPE-HKG Cathay Pacific

HKG-LHR Virgin Atlantic

LHR-OSL SAS

Billettene til flyreisen er utstedt på gamlemåten, dvs vanlige papirbilletter.

Sist jeg selv var ute og reiste med British Airways fra OSL så måtte vi sjekke inn enten på nett på forhånd eller på automat på flyplassen, for deretter å stille oss i "Fast Baggage Drop"-køen til BA... (Var ikke særlig "fast"....). Det var vel også en disk for Business/First hos BA.

Spørsmålet er hvordan mine foreldre skal få sjekket inn baggasje og seg selv når de kommer til Gardermoen. Ut fra det jeg ser på BA sine online check-in sider så kan man kun sjekke inn på BA-flygninger + samarbeidspartnere. Og Virgin Atlantic ser det ikke ut som de har noe samarbeid/allianse med. Kan BA sjekke inn pax + baggasje for hele ruten OSL-HKG selv om strekningen LHR-HKG opereres av et selskap utenfor BA-systemet? Ut fra det jeg leste fra BA sine nettsider om online check-in så får man bare sjekket inn via nett på BA-flygningen. Og da regner jeg med at dette også gjelder BA sin check-in automat på Gardermoen. Og hvis det da kun er "Fast Baggage Drop"-disk så er spørsmålet hvor mine foreldre skal få sjekket inn...

Fint hvis noen kan hjelpe. Det er sikkert noe de kan finne ut av når de kommer fram, men de setter pris på å vite litt før de kommer til flyplassen. Så da tenkte jeg å hjelpe litt til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bagasjen blir sjekket inn for hele veien, altså OSL - HKG, men for å være på den sikre siden er det bare å spørre personen bak skranken når de sjekker inn.

Hvis de sjekker inn via internett, kan de hendvende seg til "fast bassage drop" skranken og få ombordstigningskort + bagasjetags.

Det er egentlig det samme om du sjekker inn på forhånd (internett) eller ved skranken, men fordelen ved å sjekke inn på nett er at dine foreldre kan reservere seteplasser osv.

Endret av MindB
Lenke til kommentar
Bagasjen blir sjekket inn for hele veien, altså OSL - HKG, men for å være på den sikre siden er det bare å spørre personen bak skranken når de sjekker inn.

Hvis de sjekker inn via internett, kan de hendvende seg til "fast bassage drop" skranken og få ombordstigningskort + bagasjetags.

Det er egentlig det samme om du sjekker inn på forhånd (internett) eller ved skranken, men fordelen ved å sjekke inn på nett er at dine foreldre kan reservere seteplasser osv.

Takk for svar.

I dette tilfelle så er første flygning med BA til London og deretter med Virgin Atlantic videre til Hong Kong. På BA sine sider får man bare sjekket inn strekningen OSL-LHR fordi LHR-HKG ikke er BA. Ser for meg at det kan bli styr hvis man likevel bare får sjekket inn halve strekningen på nett. Kanskje like greit å bare møte opp og ordne alt over disk? De har jo kun vanlige papirbilletter så den må vel behandles av en person bak skranken uansett.

Reisebyrået har reservert seter på alle flygningene bortsett fra Oslo-London-Oslo (BA og SAS). Hos disse to var det ikke mulig å legge inn på forhånd, men først ved innsjekk. Men de andre flygningene med Virgin Atlantic og Cathay Pacific har reisebyrået lagt inn setereservasjon allerede.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg har gjort slikt tidligere, så måtte hente bagasjen og sjekke den inn igjen hver gang vi byttet flyselskap. Det er mulig det kunne vært gjort på en enklere måte, men når jeg og personen bak skranken ikke kunne samme språk så ble det gjort slik. Det var jo egentlig litt greit å gjøre det slik, da vi hvertfall var sikre på hvem som rotet bort bagasjen vår dersom deler av den ble borte (noe som faktisk skjedde).

Lenke til kommentar

Tok en titt på Oslo Lufthavn sine sider.Visit I listen over flyselskap står det hva slags "ekstraservice" de har for insjekking og for BA gjelder internett eller automat (de har ikke sms). Men dette betyr ikke at det ikke er mulig å sjekke inn på "gamlemåten". Helt til høyre i lista står det en kolonne som heter Handeling. Under lista står det;

Handling: I denne kolonnen står hvilket selskap som er handlingagent for det enkelte flyselskap. Handlingagenten sørger blant annet for innsjekking og bagasjehåndtering.

For BA Står det her NP som står for Northport. Antageligvis går det ann å finne skranke® Der det står Northport/British airways

Dette kan vel være litt forvirrende for alle selskapene jeg har vært borti er veldig flinke til å ha informasjon på sidene sine om alle mulige alternative måter å sjekke inn på, men de sier veldig lite om det som alltid har vært mulig.

Tror ikke jeg har vært borti ett eneste flyselskap der det ikke er mulig å få sjekket inn på flyplassen. Feks må man ha manuell behandling dersom man har spesiell bagasje. da får man ikke sjekket inn i automaten om man vil aldri så mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...