Gå til innhold

Hvor kjøper folk sine MiniDV HDV kassetter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mulig dette er et banalt spørsmål, men hva skjer hvis man bruker vanlige minidv kasetter på HD kamera?

Min erfaring er at det fungerer helt fint. Har mange kunder også som bruker vanlig mini-DV på sine HD kamera til HDV opptak.

Grunnen til at det finnes egne HDV kassetter, er at man ved opptak av vanlig SD DV, komprimerer hvert enkelt frame for seg. Om det er en fysisk feil på kassetten, blir altså bare et frame ødelagt. HDV komprimerer flere frames sammen. Blir det da feil på en frame, så kan man se feilen i flere frames etterhverandre enn med vanlig SD DV. Derfor lages det HDV kassetter som er av en høyere kvalitet, og med mindre sjanse for slike feil.

Vi selger Panasonic der jeg jobber, og de er det uansett så lite feil på at jeg personlig ikke synes det er verdt prisen å gå opp til HDV kassetter ved vanlig bruk. Har så langt ikke opplevd svarte/dropped frames på disse.

Jeg ville brukt "billige" Panasonic taper til råmateriale (har ikke så mye erfaring med andre tapemerker, men Panasonic skal være blant de aller beste), og dyrere taper som master. Selve bildekvalitet er den samme, men holdbarheten er bedre på mastertaper.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...