Gå til innhold

q6600 og evga 680 sli

Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger en overklokking walktrough på disse 2 komponentene.

Skjønner ikke mye på overklokking så hvis det hva var noen som kunne guide meg litt slik at jeg kunne klokke opp til ca 3 ghz.

Prøvde og sett fsb til 1333 mhz men da klokket hovedkortet seg selv ned og ba meg sette innstillingene tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Har en Q6600. Kjører den stabilt på 3ghz med vannkjøling. Satte FSB til 1333, det gir en klokke på 3ghz ved standard volt, forøvrig en G0 Stepping brikke.

Har ikke det hovedkortet du nevner, men har samme brikkesett. Har du mulighet til å tvinge minne til å kjøre DDR2-800 eller DDR2-1066 er du langt på vei hjulpet.

Håper det hjalp litt.

Lenke til kommentar
Ta en titt her. Les litt videre i tråden, så ser dere forskjellige setups for hvordan jeg har klokket med den samme kombinasjonen hvertfall.

fint om dette blir en ren q6600 og evga 680 sli tråd fordi jeg skjønner ikke så mye enda så det er greit at det er enkelt og lett og kjenne deg igjen når man clocker

Lenke til kommentar
Ta en titt her. Les litt videre i tråden, så ser dere forskjellige setups for hvordan jeg har klokket med den samme kombinasjonen hvertfall.

fint om dette blir en ren q6600 og evga 680 sli tråd fordi jeg skjønner ikke så mye enda så det er greit at det er enkelt og lett og kjenne deg igjen når man clocker

Foreløpig er det en ren 680i/Q6600-tråd, og tror ikke det kommer til å bli noe annet, selv om 780i og 1200 W PSU er på vei. ;) Lukter Tri-SLi lang vei. O_o Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Foreløpig er det en ren 680i/Q6600-tråd, og tror ikke det kommer til å bli noe annet, selv om 780i og 1200 W PSU er på vei. ;) Lukter Tri-SLi lang vei. O_o

er det en annen tråd du snakker isåfall hvilken?
Lenke til kommentar

skrevet av cheeba!!!

Overklokking er ingen eksakt vitenskap, for å bruke det uttrykket, og hver maskin og hvert oppsett må det prøves og feiles på før man oppnår maks resultat. Så det er ikke så lett å gi deg noen fasit på dette.

Hvor stor er strømforsyningen din forresten? Har du 500-600W så skal det gå fint med overklokking.

Når det gjelder din FSB til 3GHz så er det et ganske stort sprang fra stock på 2.4GHz, så da må du også øke volten på CPU.

Overklokking kan ta litt tid, og det er ofte fristende og "sette alt på maks og se hva som skjer". Men da stopper det ofte opp, slik som i ditt tilfelle.

Men hvis du følger denne oppskriften så skal det gå fint;

* Start med å øke FSB littegrann, fortsett til du merker at det begynner å stoppe opp. Tegn på det kan være at maskinen fryser osv. Da kan du øke volten litt til det er stabilt igjen.

* Deretter øker du FSB enda litt mere til du får problemer igjen, og da øker du volten enda et hakk.

Slik fortsetter du til du merker at det ikke går lengre. Men hold deg unna de røde verdiene!! Jeg holder meg et par hakk under de røde verdiene siden jeg ikke har noen annen kjøling enn vanlige standardvifter.

Når du har fått kontroll på FSB så kan du øke minnet. Jeg kjenner ikke til BIOS`en din siden det er et annet hovedkort enn mitt. Men du skal gå inn et sted der du skifter til "manual" og da kan forandre til f.eks 4-4-4-15.

Jo lavere verdier du setter inn der, jo raskere blir minnet.

Får du problemer under oppstart, eller at maskinen ikke vil restarte normalt så har du satt de for lavt (husk; jo lavere verdier, jo raskere minne), f.eks til 3-3-3-10.

Da forandrer du til f.eks 3-3-3-15, eller til 4-4-4-12 som er en del sikrere og mer stabile verdier.

Her gjør du også det samme som med FSB, dvs at du øker volten på minnet når du merker at det butter litt imot. Men husk de røde verdiene også her!

Det er også en del andre ting du kan forandre på (bl.a skifte fra Enable til Disable på noen verdier), men igjen så blir det litt vanskelig siden hovedkortet er ukjent.

Se om du finner noen poster som handler om ditt hovedkort og gjerne med samme CPU og om du finner noen tips til overklokking. På produsentens hjemmeside (både hovedkort og CPU) er det også ofte egne forum der alt handler om samme hovedkort/CPU som du har. Der er det mye god info å hente!

Håper du skjønte noe av dette og lykke til med klokkingen smile.gif

Ps! Har du et digitalt kamera så kan du godt ta bilde av BIOS og poste de. Da er det lettere å si hvor du skal gå inn. Bare gå inn på alle hovedmenyene og knips et bilde av undermenyene der inne.

Ikke for mye blitz da siden du tar bilde av pc-skjermen wink.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...