Gå til innhold

Zoomlinse til Nikon D40 +++

Anbefalte innlegg

Jeg har et Nikon D40 kit og kunne tenke meg en zoomlinse til dette. Bestbuy selger 55 mm - 200 mm - f/4.0-5.6 G ED-IF AF-S DX VR - Nikon F til 2499, se her:

http://www.bestbuy.no/product.asp?sku=66572

Når jeg søker på Kelkoo kommer dette tilbudet opp som det billigste på denne linsen. Noen som vet om det selges billigere andre steder?

Jeg ser at det har blitt kåret til årets objektiv i Europa 2007 (Tipa Award 2007), så jeg regner med at det er et greit objektiv for sin priklasse.

Av bokstavkombinasjonen antar jeg at dette er varianten med bildestabilisator, stemmer ikke det?

Sigma har etter som jeg har forstått en "tilsvarende" linse, men sikkert uten bildestabilisator. Denne kan jeg spare en god tusenlapp på. Er det verd å betale 1000 kroner ekstra for Nikon linsa?

Håper på noen gode svar, da jeg selv er virkelig amatør.

Må kanskje tilføye at jeg er kjempefornøyd med kamera, kjøpte det i sommer for 3999 da Nikon hadde tilbud hvor du fikk med en ekstra ekstern blitz på kjøpet. Jeg trodde det var en vits da jeg fikk den lille blitzen, syntes den så ut som en lekeblitz, men den har fungert veldig bra til det jeg har prøvd den på. Det eneste er at vi har lyst furutak, så fargene blir litt gulaktige når jeg reflekter opp i taket, men det har jeg bare justert i photoshop. Er det mulig å stille hvitbalansen på kamera for å unngå at bildene blir for gule i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig, men hvor du finner det aner jeg ikke. Tipper det finnes bak en fn-knapp eller noe. Jeg mener at å gå en tusenlapp opp i den prisklassen er absolutt verdt det. Hvis ikke en så stor prisforskjell betyr bedre bildekvalitet så er det trist. Siden Nikonzoomen er stort sett godt omtalt, så er den nok bedre enn et objektiv som har fått litt mer blandet omtale.

Lenke til kommentar

Jeg har nikon 55-200 VR selv og er meget godt fornøyd. Kjøpte denne for å se hvor nyttig VR funksjonen var, men det viste seg at objektivet også har meget gode optiske egenskaper (meget god kontrast og god skarphet) i tillegg. Et supert objektiv i sin prisklasse.

Du kan justere hvitbalansen i kamera ved å holde inn WB knappen (knapperadene på venstre side av skjermen) og vri rundt funksjonsrattet til høyre for skjermen like under utløserknappen til ikonet for blitsen dukker opp på skjermen. Alternativt kan du skyte i RAW format og redigere hvitbalansen i ettertid. Dette er forøvrig enda bedre forkart i instruksjonsboka tll kameraet.

Lenke til kommentar

Sigma-linsa er nok sikkert verken like skarp, eller like godt bygget. Du kan også få problemer med å få den til å fungere på fremtidige kamerahus (noe Nikon objektivet garantert vil gjøre).

Sigma har også større produktvariasjon, det vil si at du risikerer å måtte bytte objektivet en gang eller to før du får et som har riktig fokus. Ellers må du sjekke at Sigma objektivet er et HSM objektiv, ellers får du ikke autofokus på D40.

Lenke til kommentar
Sigma-linsa er nok sikkert verken like skarp, eller like godt bygget. Du kan også få problemer med å få den til å fungere på fremtidige kamerahus (noe Nikon objektivet garantert vil gjøre).

Sigma har også større produktvariasjon, det vil si at du risikerer å måtte bytte objektivet en gang eller to før du får et som har riktig fokus. Ellers må du sjekke at Sigma objektivet er et HSM objektiv, ellers får du ikke autofokus på D40.

Takk for svar. Tror jeg skal hive meg på den Nikon linsa, selv om den koster litt ekstra i forhold til Sigma. Er 2500kr en grei pris, eller kan den skaffes billigere noe sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...