Gå til innhold

Vurderer ikt-utdanning, trenger erfaringer

rashka

Anbefalte innlegg

Heisann! Da jeg dessverre strøk på 3mx eksamen ifjor grunnet diverse ting (les: jeg øvde ikke skikkelig) har jeg hatt et ufrivillig friår til å tenke på studier og ta opp eksamen igjen. Eksamenen er nå fullført(har ikke fått svar men tror det gikk veldig bra) og jeg sitter igjen med 100 brosjyrer som jeg føler gir mangelfull informasjon.

Jeg ser på IT-utdanning som det eneste som er logisk og som jeg egentlig har noen skikkelig interesse for, da jeg så skulle velge utdannelse sitter jeg her og tenker hva er forskjellen? Mange universiteter og høyskoler har diverse it studier og jeg vet igrunn ikke forskjellen.

De som er her som går eller har gått på universitet/høyskole og tar eller har tatt it-utdanning, kan dere være så snille og skrive hvilke studium dere tar/har tatt og hvilke jobber de studiene fører til?

Mvh Stian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du stiller et rimelig vidt spørsmål :-)

Mange utdannelser er veldig brede og fører til mange forskjellige jobber. Du kan også ofte velge spesialiseringer underveis noe som også gir en del føringer for hvilke jobber du kan få. Den tradisjonelle Siv. Ing utdannelsen er nok noe av det mer universelle du får og kan absolutt anbefales:

http://www.ntnu.no/studier/mtdt

Som alle ingeniørstudier så er dette ganske krevende matematisk, men du lærer enormt mye.

Når det gjelder personlige erfaringer så har jeg dette løpet:

Bachelor informatikk NTNU

Master Information Systems Management, Brunel University/NITH

og jeg begynner å jobbe i Deloitte consulting til høsten

For mine interesser så har dette vært et meget bra løp. Bacheloren gir et godt teoretisk grunnlag innenfor systemutvikling, mens masteren fokuserer på organisasjonsaspektet ved IT systemer og hvordan dette samspillet fungerer. Bacheloren har stor grad av valgfrihet, så du kan styre i større grad hvilke emner graden din skal inneholde. Det er også mye mindre fokus på matematikk på dette studiet (selv om du har har 15 sp. matematikk).

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en enkel supportjobb, så er IKT greit, skal du ha en høyere jobb.. (programmering ol.) så burde du velge informatikk, har ikke gått linjen selv, men har to kompiser som har gått informatikk som begge driver med forskjellige programmeringsjobber.

Det du får av jobber med IKT er stort sett innenfor oppsett av nettverk, drift ol. Dog, i det markedet som er nå, så kan du få IT jobb bare du kan bevise at du kan nok om det du sier du kan og at du har rett instilling.

Programmeringsjobb må du ha litt mer "papirer" å vise til (eller programmer som du har skrevet som du kan henvise til)

Hvilken jobb du har mulighet på har faktisk nesten mer med hvordan du er som person, hvordan du kan ordlegge deg og hvor god menneskekjenner du er. (med mindre du skal sitte alene på ett mørkt kott og programmere 24 timer i døgnet, noe som i de fleste tilfeller hører fortiden til)

Har hørt flere som kommer lengre med å skrive gode søknader og være gode menneskekjennere (ref. gjøre ett godt inntrykk under ett interjuv) enn med fantastiske papirer på hva man har av "skolekunnskaper".

Har forsøkt å svare så godt jeg kan på ditt noe vide spørsmål, håper dette vil bringe litt klarhet i hva du skal søke på.

Lenke til kommentar
De som er her som går eller har gått på universitet/høyskole og tar eller har tatt it-utdanning, kan dere være så snille og skrive hvilke studium dere tar/har tatt og hvilke jobber de studiene fører til?

Har fra før fagbrev innen IKT-Drift, og studerer nå bachelor Webprogrammering ved NITH (graden skifter navn til programmering for nye kull), og typiske fag som vi da har er java, php, operativsystemer osv.

Jeg jobber og som webutvikler her i Hardware, hvor vi utvikler webprogramvare med php/html/sql/java osv, og en slik jobb er ganske typisk for hva man kan jobbe med etter endt utdannelse. :)

Informatikk er nok ikke et dumt valg, dog har jeg inntrykket av at det er veldig mye mattematikk inne i bildet, noe vi "slipper mer unna" på den linjen jeg tar nå. Selv om 2MX er et krav har jeg ikke sett noen "verdi" i det kravet forruten å få vekk de som ikke er særlig motiverte.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg vet at det var et veldig bredt spørsmål men jeg er såpasse usikker at jeg stilte det så bredt jeg kunne for å få forskjellige typer svar. Og Ueland, jeg vil mest mulig sky unna matematikk, jeg kan fint gjøre matematikk men vil ikke inn på en linje med masse matematikk. Kan du gå mer inn på IKT-drift og hvordan det var å studere?

Lenke til kommentar
Takk for svar, jeg vet at det var et veldig bredt spørsmål men jeg er såpasse usikker at jeg stilte det så bredt jeg kunne for å få forskjellige typer svar. Og Ueland, jeg vil mest mulig sky unna matematikk, jeg kan fint gjøre matematikk men vil ikke inn på en linje med masse matematikk. Kan du gå mer inn på IKT-drift og hvordan det var å studere?

IKT-driftsfag/servicefag heter det. Får å få det må du først ha gått et år på VG1 IKT-servicefag og så 2 år med lære og så mot slutten, fagprøve. Dette er den veien jeg også har gått. Går nå allmenn påbygging for å kunne studere videre.

Lenke til kommentar

Vedkommende over svarte greit på dette med IKT, min oppfatning er at siden det er en VGS-linje så er det veldig vanskelig å få jobb i ettertid med kun den utdannelen. Programmeringsutdannelsen jeg tar nå har fint lite mattematikk, noe som passer meg bra siden jeg har "matteallergi". :)

Vi har suslet med binær/hexregning osv som er veldig datarelatert, men slikt er jo bare kos. :)

Lenke til kommentar

du kan komme langt med IKT, jeg har kun IKT utdanning og jobber i drift i forsvaret, startet på support og hoppet direkte til drift.

studiene kan være kjedelige og du kan ikke regne med å få topp-jobber etter du er ferdig, men er du flink kan du stige raskt i gradene hvis du får deg en jobb i en bedrift.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Trenger man virkelig null forkunnskaper for å kunne forstå dette?

Er det noe som kan være lurt å lese seg til på forhånd?

Ja, startet selv med datateknikk på NTNU og her startet vi fra bunnen av. Læringskurven er dog bratt, men en får maks ut av utdanninga. Er helt sikker på at andre bachelor- og 5 årige mastergrader kjører tilsvarende opplegg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+129837
IKT-driftsfag/servicefag heter det. Får å få det må du først ha gått et år på VG1 IKT-servicefag og så 2 år med lære og så mot slutten, fagprøve. Dette er den veien jeg også har gått. Går nå allmenn påbygging for å kunne studere videre.

hva med hvis jeg ikke har hat ikt fag i de 3 årene jeg har i vgs?

Endret av Slettet+129837
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
[...]

Mvh Stian.

Bachelor i ingeniørfag - datateknikk (eller dataingeniør om du vil).

Aktuelle jobber kan være alt fra drift/innkjøp av sykehusutstyr, IKT-drift og programmering, osv. Jeg jobber med sistnevnte men har vært aktuell kandidat for alle de nevnte tingene. Spennet av arbeidsoppgaver er forholdsvis stort siden utdannelsen inkluderer fag som matte, fysikk, miljølære, prosjektfag og økonomi.

Lenke til kommentar

Det stemmer at drift bare er en begrenset del av utdannelsen, men likevel er det ikke så vanskelig å finne driftstillinger. Det har vel noe med at fagkombinasjonen anses som nyttig i driftsmiljøer også antar jeg.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
Uhm, hva lærer man om drift på universitet eller høgskoler?

Lenge har det vært fokus på programmering på høgskole og universitetsnivå, men jeg vet at det finnes flere linjer rettet mot drift av IT-systemer nå. Blant annet tilbyr HiST, Høgskolen i Sør-Trøndelag bachelor-grad i drift av IT-systemer. Så jeg tror definitivt det finnes høgskoler hvor man lærer mye om drift :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...