EspenFe Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hei. Synes at tempen er litt høy på mitt GTX kort, 55-60 grader idle (som er vanlig), men jeg vil klokke litt. Derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe meg ny kjøler. Prisen må ikke være så høy, max 350kr~. Takker for hjelp, - Espen Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 50-60 er ikke noe høy idle. Jeg har 69-71 idle på mitt 8800 ULTRA. Uten ekstra vifter i kabinettet har jeg idle på 80+ og systemet blir ustabilt. Men med noen eksosvifter i kabinettet blit det stabilt og det er rom for overclock. Det er god kjøler på GTX-kort og jeg tror ikke du finner noen bedre aftermarket-kjølere. Dersom du sliter med stabiliteten, sjekk luftflyten i kabinettet. Det er viktig å ha noen eksosvifter i toppen og oppe bak i kabinettet, ellers kan du risikere at varmen blir igjen under grafikkortet da det dekker store deler av plassen midt i kabinettet. Uten eksosvifter i toppen (kun vifte som kjøler harddisker + 1 nederst i sidedøren, rett over kortplassene) får jeg under bruk 100% load på viften i grafikkortet, aluchassiet blir så varmt i bunnen at man brenner seg på det ved berøring. Lydkortet som står i det nederste PCI-sporet blir alt for varmt. Ustabilt selv på stock clock på grafikkortet. Masse bråk. Oppimot 90 grader på last. Med 2 eksosvifter i toppen spinner grafikkortviften på 59%, støynivået blir akseptabelt, hørbart men bare et jevnt sus som ikke iriterer meg. Maskinen er stabil, og det er rom for overklokk i tillegg. 79-83 grader på last (kommer litt an på hvor mye jeg klokker). Luftsirkulasjon er med andre ord viktig dersom man har et slik kort. Dersom du ikke har eksosvifter/ brukbart kabinett per i dag bør du heller sjekke ut hvilke muligheter du har der fremfor å tenke på å bytte kjøleren på grafikortet. Det hjelper lite om du overdimensjonerer grafikkortkjøleren dersom det ikke er luftflyt i kabinettet, hele PCen vil bli varm. Det er også viktig at man har en god prosessor, det er lite å hente på å klokke et slik kort dersom prosessor/hovedkort/minne blir en flaskehals. Jeg kom langt med 2 ekstra kabinettvifter. Har samme lasttemperatur nå med overclock som jeg hadde idle uten overclock. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 får nokk dessverre ikke en kjøler til 350 kroner som slår stock kjøleren tror nå jeg, men om du alikevel velger og gå over 350 kr, anbefaler jeg deg denne:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341325 , det skal være mulig og få kjøpt noe ekstra til den zalman kjøleren, som vist nokk skal gjøre den suveren til og kjøle.., hvertfall den får mye possitivt i tester, utkonkurerer stockkjølere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå