ventle Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Bil: Audi 80 1992 Modell (B4) Motor: 2.0 ABK (85 KW, 115 PS) 4cyl 8V, Digifant multipoint injection Problem: Spesiell og relativt skremmende knitrelyd ved spesielle gasspådrag. Litt vanskelig å beskrive, men det er en slags knitrelyd som det er hevet over enhver tvil at skal ikke være der. Lyden er noe uregelmessig og følger ikke turtallet, virker som at det kanskje blir veldig mye bensin i sylindrene sånn ca 8-10 ganger i sekundet (veldig vanskelig å beskrive). Når oppstår problemet? Når gasspjeldet er helt lukket (motoren drives av tomgangsventilen) er problemet ikke tilstedeværende. Ved lave/moderate gasspådrag ved lavt turtall (<1500 rpm), ved moderate gasspådrag ved middels turtall (1500 rpm - 3000 rpm) og moderat til fullt gasspådrag over 3000 rpm problemet oppstår som sagt ikke når gassen er helt ute. På lave turtall kommer ulyden når jeg trykker gassen lett til middels inn, men forsvinner hvis jeg trykker gassen helt inn. På høye turtall høres ulyden hele tiden hvis gassen er trykket mer enn middels inn når motoren jobber tungt (slak-middels motbakke i 5. gir), men høres ikke hvis motoren jobber lett ved maks pådrag (nedoverbakke, høres uansett ved middels gasspådrag). Hva har forårsaket problemet? dette er det ingen tvil om. Jeg skulle skifte registerreima på egen hånd, da dette skulle være relativt lett på denne bilen, både ifølge de tre ulike reparasjonshåndbøkene jeg har (Korp, Erzold og Bentley) og ifølge en kjenning av min far som har 30 års erfaring som bilmekaniker og mer kompetanse enn 95% av mekanikerne på de fleste merkeverksteder uansett bilmerke rundt omkring (Audis ABK-motor skal etter sigende være ett av de mest gjør-det-selv-vennlige motorer som er laget). Dessverre ville skjebnen det slik at mine begrensede ferdigheter og tilgjengelige redskaper ikke strakk til da tannstangen som brukes for å spenne ned og opp vannpumpen var for nedslitt til å kunne fullføre oppdraget. Jeg hadde på forhånd gjort ett mislykket forsøk på å sette drivaksel, stempel, registerreim og kamaksel i toppstilling, noe som hadde medført at drivakselen lå to regreim-hakk foran (eller bak, husker ikke helt) kamakselen i tennings-syklusen. I en snau uke kjørte jeg (ikke mer enn det som var absolutt nødvendig) med motoren i denne tilstanden, før jeg fikk ett profesjonelt verksted til å fullføre jobben. I den perioden jeg kjørte med regreima/kamakselen i feil stilling hadde jeg både denne ulyden og en sterkt redusert motoreffekt (motoren kveltes ofte, maks hastighet i nedoverbakke uansett gir var drøyt 60 km/t, motoren kom aldri over 3000 rpm). Etter at verkstedet hadde skiftet regreim og justert kamakselen riktig fikk motoren tilbake sine 85 KW, men ulyden er der fortsatt. Litt vanskelig å forklare dette, men om noen her inne har en over gjennomsnittlig kjennskap til VAG's Digifant-motorer (eller har ett kreativt/rasjonelt løsningsforslag) hadde jeg satt stor pris på noen tips til hva som skal til for å utbedre dette (spesielt i og med at bilen skal EU-godkjennes innen april). På Forhånd takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Umiddelbart høres det ut som om du har tenningsbank. Sjekk at tenningen er korrekt justert, at ledninger til bankesensor er på plass, og at vakuumsensorer er i orden. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Får ikke feil på eu av det der med mindre motoren fusker og har feil avgass... Første som slo meg var tenningsbank. Har ikke den motoren der en egen aksel som går til tenningsfordeleren? sikker på at den står riktig? Napp evt. av fordeler lokket og se at rotor står over merket når sylinder 1 står på topp. Kan være eksosen som blir for varm. Kommer av feil tenning det og. Sjekk at alt sitter skrudd fast og ingenting vibrerer. Bare em ting jeg lurer på. Har du timet reg.reima med drivakselen?? dette har jeg aldri hørt om før og tviler på at det funker. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 drivaksel og kamaksel skal i hvertfall være i rett posisjon i forhold til hverandre, er det det du mener med timing av reg.reima? (reg.reima på ABK-motoren driver kun kam- og drivaksel, alt annet har egne kileremmer) Løse deler og vibrasjoner tror jeg ikke er tilfellet her, kan ikke forstå at det skulle ha oppstått i forbindelse med de tingene jeg gjorde da situasjonen oppsto. Bankesensoren tror jeg heller ikke kan gis skylden, men skal se på den for sikkerhets skyld... Tenningsbank: kan dette oppstå uten at man har vært borti rotor/fordeler, i samme omgang som drivaksel og kamaksel ble satt i riktig posisjon i forhold til hverandre (med reg.reim demontert)? Skal sjekke stillingen til denne i forhold til drivakselen/sylinderne. Fordeleren drives forresten av en aksel som samtidig har ansvar for å drive oljepumpa, om det var det du mente med at den har sin egen aksel... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Du snakker om veivakselen. Drivakslene sitter under bilen og driver hjula. Hva kaller du de? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 mener naturligvis veivakselen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå