Gå til innhold

Hvordan koble Gitar til PA-miksebord?

ventle

Anbefalte innlegg

Trenger ett billig, portabelt og ikke minst kraftig PA-anlegg, og vil mest sannsynlig kjøpe dette (kommer til å koste ca kr 6800,- med frakt og moms, dersom noen har bedre forslag er det bare å fyre løs). Mikse/forsterker-enheten ser ut til å være ganske industri-standard, hva må til for å koble en gitar med passive pickup'er (les: Les Paul-type) til dette anlegget? Antar det dreier seg om en enkel forforsterker, er det noen gode forslag til en enkel slik sak? best mulig lydkvalitet er ikke hovedmålet, det å få lyden fra gitar-pickis'ene ut på høyttalerne uten unødvendig dyre investeringer er førstepri ;)

tilleggsspørsmål: denne saken får en sluttpris rundt 400 kroner om jeg bestiller den sammen med førstnevnte forsterker/høyttalerpakke. Denne har en såkalt AF-output, som såvidt jeg kan forstå gir samme utsignal som selve gitaren, og en balansert utgang med XLR-tilkobling. Dersom jeg benytter den balanserte XLR-utgangen, kan jeg koble denne til en av de vanlige seks (balanserte) inngangene på førstnevnte mikser/forsterker uten å ha noe forforsterkende mellomledd i mellom?

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet over er selvfølgelig optimalt, men koster fort vekk 3-4k.

Du får enkle DI-bokser med høyimpedanseinngang som vil gi deg lyd fra gitaren, om ikke mer. Ellers finnes det også forforsterker/kabinettemulatorer beregnet for DI, og vil gi betydelig bedre resultater.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Du kan jo koble gitaren rett i bordet, også. blir lyd det. Det er ikke noe problem. Innganger på en slik miksesak er så fleksible at de tar imot gitarsignalet uten problemer.

Ellers kan du jo kjøpe deg en rimelig gitarmultieffekteffektboks, det fungerer også helt greit.

Den trådløse saken bør også fungere helt greit.

Ser jo ut som bra priser. Ser at firmaet holder til i USA. Tenkt på at de har 110 V strøm der?

Lenke til kommentar

Forsterkeren fungerer på både 110 og 220 volt (velger på baksiden), og strømkontakten passer med en standard PC-strømkabel. Så det er i orden ;)

Det var også det om gitaren kan kobles rett i bordet jeg ville høre :) ettersom gitarforsterker ikke vil være det primære bruksområdet til anlegget krever jeg ikke den fullstendig beste opplevelsen, men er bare kult å ha muligheten...

kan du linke til en slik rimelig effektboks?

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Hvis du ikke bryr deg noe om at det ikke er det råeste som er å få kjøpt, er denne billig, og fungerer greit:

http://www.instrumentbutikken.no/product_i...?products_id=47

Den støyer litt, og det er fullt mulig å få "fetere" effekter ved å betale mer. Jeg har en, og er fornøyd med den.

Det er sikkert mulig å få den billig på bruktmarkedet. Mange fjortiser som selger den, etter at alle "gitarkompisekspertene" har fortalt dem at den suger, og at de må ha noe dyrere for å låte som gitarhelten.

Nird har rett i det, at du ikke får verdens feteste lyd ved å koble en gitar rett i miksebordet.

Men med en slik effektboks blir det i det minste mye bedre lyd, og du har litt mer kontroll på gitarlyden, samt at du har mer effekter å velge blant. Enkelt er det også, og ikke masse ledninger, ekstra stativer og utsyr å dra på og holde orden på.

På den annen side er det spilt inn mange plater på den måten, uten at noen klager på gitarlyden av den grunn. Hvis jeg ikke husker feil, ble en av platene med Backstreet girls spilt inn på den måten- med vilje.

Til tross for framgangsmåten, husker jeg man kunne sage betong med gitarlyden.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Har jeg forstått riktig:

ved hjelp av denne boksen mellom gitaren og mikseren, kan jeg få det resultatet jeg ønsker å oppnå her?

edit: Må jeg i tillegg ha en vanlig gitarforsterker koblet til parallell out for at det skal funke? Eller holder det med Gitar->DI-boks->mikser?

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
På den annen side er det spilt inn mange plater på den måten, uten at noen klager på gitarlyden av den grunn. Hvis jeg ikke husker feil, ble en av platene med Backstreet girls spilt inn på den måten- med vilje.

Til tross for framgangsmåten, husker jeg man kunne sage betong med gitarlyden.

ja men det blir en annen sak igjen, forda går gitaren med en distotrion box, rett i opptaks utstyrert.

uten bruk av kabinett og opp micing.

når lyden går rett ut av en PA blir det litt annet, uten opp micing og kabinett.

PA anlegg har en tildens til å lage en skarp, flat kjip lyd.

ihvertfall hvis man bruker distortion boxer som Boss Metal osv..

men for all del, det fungerer og bruke PA med gitar rett på, men ikke noe jeg ville ha gjort

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Har jeg forstått riktig:

ved hjelp av denne boksen mellom gitaren og mikseren, kan jeg få det resultatet jeg ønsker å oppnå her?

edit: Må jeg i tillegg ha en vanlig gitarforsterker koblet til parallell out for at det skal funke? Eller holder det med Gitar->DI-boks->mikser?

ja du trenger bare Gitar-DI-mikser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
flott, det var jo en veldig prisgunstig løsning :) ingen case om det ikke gir den beste lyden, så lenge det fungerer ;)

men hvis du skal ha distortion gitar, til metal eller rock må du kjøpe en slik pedal og ha mellom gitar og DI

Lenke til kommentar

Du vil få lyd med den DI- boksen, helt uten problemer. Den fungerer greit. Men jeg tror at du vil bli mer fornøyd med mitt forslag.

NIrD har helt rett at en gitar rett i mikseren, helt uten noe annet i mellom, gir en skarp, litt ubehagelig klang, og det er av en eller annen grunn nesten umulig å få det til å låte reint, uten at jeg helt kan forklare hvorfor.

Men det er jo bare å prøve. Ikke koster den DI- boksen stort, og en slik er grei å ha liggende hvis man først har PA. På den annen side trenger du den ikke. Det er bare å koble gitaren rett i mikseren. Det blir samme lyden.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man driver og snakker om "preamp" i dette tilfellet. Det er da en preamp i mikseren, og denne er mer enn nok tilstrekkelig for å få lyd. Det er egentlig helt unødvendig med noe annet enn en passende kabel, en helt vanlig jack- kabel.

Vil man ha bedre lyd, kan en sånn multieffektboks kobles i mellom.

Så enkelt er dette faktisk.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Det spørs hvor enkelt man ønsker å gjøre det vil jeg si. :)

Vi er enige om at gitar->gitaramp->kabinett->mic->mixer er det ideelle sant? Men det er også det mest avanserte og dyreste metoden. Da ser vi på hvilke tilnærminger vi har til den metoden, og hvorfor de ikke når helt opp. Vi løser et og et "problem" for hvert steg. Dere ser at de blir mer og mer innviklet etterhvert, og vil låte mer og mer likt den ideelle metoden. Hva som trengs av utstyr for å få god lyd får være opp til hver og en å bestemme.

gitar->mixer

- En mixerinngang er ikke beregnet for høyimpedansekilder som elektromagnetiske eller piezopickups. Dårlig impedansetilpassning vil gi dårlig frekvensrespons og dynamikk.

gitar->DI-boks/stompboks->mixer

Kopler man en DI-boks imellom løses impedanseproblemene. I mange tilfeller kan også en enkel stompboks, feks delay/chorus/whatever fungere som "DI-boks" fordi de har mye lavere utgangsimpedans.

- Forsterkeren i mixebordet som behandler signalet har en helt linjær frekvensrespons. Dette er ikke ideelt fordi pickupsene i gitaren trenger kompensasjon, da de normalt sett plukker opp veldig lite diskant og veldig mye midttoner (300-500Hz) og litt lite bass.

http://users.chariot.net.au/~gmarts/ampbasic.htm

gitar->gitarpreamp->mixer

Ved å bruke en gitarpreamp med EQ/tonestack blir pickupene kompansert, og man får i tillegg mulighet til å finjustere dette. I tillegg får man også ofte vreng-muligheter, noe som er ønskelig for mange.

- Høytalerannlegget til PA-systemet har en helt linjær frekvensrespons. Dette er ikke ideelt. Spesielt med bruk av vreng blir dette låtende litt for "spisst" og "tynt". Det har vist seg passende med demping av <80Hz og midttoner rundt ca 300-700Hz og kutting av diskant på ca 3kHz.

http://www.runoffgroove.com/condor.html

gitar->gitarpreamp->kabinettemulator->mixer

Ved å bruke en kabinettsimulator (feks noe lignende den i linken over) fjerner vi uønskede deler av frekvensspekteret. En god kabinettsimulator prøver også å simulere den lille vrengeffekten og intermodulasjonseffekten instrumenthøytalere gir på høyt volum.

- Vi har ingen mulighet til å ta med rommets akustikk, eller å velge hvilke områder av høytalerkonen vi ønsker å fokusere på, noe som kan være ønskelig.

gitar->gitaramp->kabinett->mic->mixer

Per def. ideelt.

EDIT: Å legge til en kompressor i signalkjeden kan være ønskelig, kanskje spesielt om man ønsker å spille ut på mixeranlegget. PA-en er IKKE beregnet for å vrenge, og et gitarsignal med et veldig kraftig signal akkurat ved annslag kan få dette til å skje. Det låter ikke bra, og det kan i værste fall skade annlegget (skal riktignok normalt ikke skje). En kompressor vil jevne ut dynamikken i signalet.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...