Gå til innhold

Hvorfor gråter vi og ikke dyr?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Havna i en diskusjon med en venn om hvorfor dyr ikke gråter, men vi gjør det. Jeg mener at vi gråter fordi det er en måte å vise følelser til andre slik at man får trøst og nærhet, og deretter belønner gråten seg med at man føler seg letta. Han mener at gråt (tårer) er bare til for å rese øynene.

Er litt vagt, og dårlig formulert siden det er ganske seint så kan komme tilbake seinere.

Om det var vagt så er emnet det asmme som emnetittelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra egen erfaring synes jeg det virker som dyr kan uttrykke emosjon som tilsvarer gråting. Er rimelig overbevist om dette. Har også sett eksempler på at dyr som hester, kameler og elefanter kan felle tårer i emosjonelle øyeblikk, men det er vanskelig å bevise om dette er faktisk tilfelle eller bare tilfeldigheter.

Når det gjelder tårer hos mennesker, så er det i alle fall muligheter for at tårer kan ha andre funksjoner enn bare å rense øynene, f.eks. for å kvitte seg kjapt med forskjellige avfallstoffer.

People report feeling better after a cry, according to a study by University of Minnesota biochemist, William Frey. Frey discovered the neurotransmitters leucine-enkephalin (an endorphin or natural opiate-like substance for pain relief) and prolactin (released from the pituitary in response to emotional stress) in emotional tears; the substances were not found in tears shed in response to sliced onions. (N.B.: Tears may help the body alleviate stress and cleanse itself of toxins, as do other exocrine processes such as sweat, urine, and exhaled air.)

Fant forresten ut at kvinner visstnok gråter gjennomsnittlig 5 ganger per måned(!)

Linky: http://members.aol.com/nonverbal3/cry.htm

Lenke til kommentar

Det tror jeg de har. Jeg har hvertfall opplevd flere ganger at hunder oppfører seg tydelig annerledes når de vet at de har gjort noe galt. F.eks. hvis de har vært alene hjemme og har gnagd istykker sko og massakrert sofaputer. Da står de gjerne og ser ned i gulvet med halen mellom beina, istedenfor å bjeffe og være hyper, som de vanligvis gjør når man kommer hjem.

Uansett, så finnes det jo andre former for sorg. Savn f.eks.

Lenke til kommentar

En ting er jo den fysiske/kroppslige hensikten med å utvikle en veske for å skylle eller rense øynene, men å gråte er vel heller en emosjonell greie? Å bare rense/vaske øynene sine er jo ikke spesielt emosjonelt vil jeg påstå.

Jeg vet hunder kan være triste og vise sympati når mennesker gråter, så de må jo forstå sorg/tristhet/gråt hos mennesker uten at de selv kan utvikle denne vesken i sine øyner for å uttrykke dette. Elefanter viser jo også sorg når medlemmer av flokken dør, uten at de utvikler tårer etter hva som er meg bekjent.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Hvorfor gråter kvinner mer enn menn?

Dei har kanskje lettare for å bli påvirka følelsesmessig enn menn. Treng ikkje kome opp i fleire situasjonar som fører til store følelsesmessige påkjenningar, men dei blir meir påvirka. Blir jo nesten som å sei at menn mangler følelser, men det er nok kun forskjellige måtar å vise dei på.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor ofte menn gjennomsnittlig gråter.

Edit: svarer litt på mitt eget spørsmål: "Women cry five times more frequently than men" - så det vil altså si at gjennomsnittsmannen gråter én gang per måned? WTF... Regner med at italienerne har mye av skylden her... :p

Edit 2:

Søkte litt mere rundt og fant dette:

"The average crying frequency found in a survey of adults (Frey & Langseth, 1985) in the Midwestern United States with no history of psychiatric illness or depression is 5.3 episodes per month for women and 1.4 for men.

The International Study of Adult Crying (Becht, Poortinga & Vingerhoets, 2001) surveyed a sample of 1 470 men (mean age 24) and 2 100 women (mean age 23) from 29 countries about their crying frequency in a 4-week period. In the United States the mean frequency over 4 weeks was 3.5 episodes for women and 1.9 for men. The highest mean crying frequency for women was 3.6 in Chile and the lowest was 1.6 in Peru. Men in Nepal matched the 1.9-mean frequency of crying for men in the United States; the lowest male mean was 0.4 in Bulgaria."

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Hvorfor gråter kvinner mer enn menn?

Dei har kanskje lettare for å bli påvirka følelsesmessig enn menn. Treng ikkje kome opp i fleire situasjonar som fører til store følelsesmessige påkjenningar, men dei blir meir påvirka. Blir jo nesten som å sei at menn mangler følelser, men det er nok kun forskjellige måtar å vise dei på.

Eller det kan være fordi det er mer akseptert at kvinner gråter enn at menn gråter. Kanskje er stigmaet mot menn som gråter så sterkt at menn lyver på anonyme spørreundersøkelser? Eller at de kvier seg for å gråte alene og sammen med sin partner?

Dette minner meg forsåvidt på at menn har veldig anerledes vennskap enn kvinner. Kvinner deler følelser, sorger og gleder med hverandre, mens menn i større grad prater skit og skjuler følelsene sine. Slik blir kjæresten den eneste personen en mann kan vise følelser til, og ved et brudd vil mannen ikke ha noen å søke til for trøst og nærhet. Det kan forsåvidt også være en grunn til at menn gråter sjeldenere, de har færre personer de kan dele intime følelser med enn kvinner.

Lenke til kommentar
hunder griner....det kommer faktisk tårer

Har sett hunden min gråte en gang hvertfall.

Han stod å titta ut vinduet på verandadøra, tydlig opprørt over at han ikke kunne bli med.

Og som nevnt lenger opp her, elefanter gråter når flokk/familie medlemmer dør.

Forresten så katta til bestefar gråt og var veldig opprørt da han døde, og hun ble hissig da han ble bært inni ambulansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...