Gå til innhold

Et godt og "mye for pengene" anlegg til gutterommet

PgUp

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig funnet ut at jeg vil ha et godt annlegg til å spille av musikken/filmene mine.

Rommet mitt er ikke spesielt stort, ca 10m2 vil jeg tro.

Er ute etter et stereo annlegg som kan spille med god trøkk, bass og rent.

Hører mest på punkrock/metall ol. (rage against the machine, soad, linkin park, lostprophets.)

Hva trenger jeg for en god lydopplevelse? Forsterker/kabler/høytalere?

Skal kobles opp mot en data der musikken ligger, og dvdspiller.

Budsjettet bør holdes under 3500kr, gjerne lavere eller høyere avhengig av hva jeg kan få for pengene for et bra resultat.

Setter pris på linker :)

Takker for hjelp!

Endret av Cuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til skarve 3500kr kan du ikke forvente allverden, men jeg skal hjelpe deg så godt på vei jeg kan.

Brukt bør du vurdere, men se etter de tingene jeg anbefaler nå fremfor andre ting, for disse gir etter det jeg vet mest for pengene i den prisklassen du holder deg i ;)

Siden rommet ditt ikke er så fryktelig stort må du ikke stappe inn noen monstre av noen høyttalere.

Har du lyst på og plass til gulvstående høyttalere, så kikk på Dynavoice F6, som koster ca 1000kr og kommer i _Calvados_ og _Sort pianolakk_.

Disse trenger ikke noen voldsomt kraftig forsterker, men jeg vil anbefale gode 50 watt dersom du har planer om å spille litt høyt.

I ditt lille rom er det ikke sikkert du trenger noen subwoofer til de. Ikke med det første i alle fall.

Har du snaut med plass bør du kikke på noen mindre høyttalere, og da vil jeg anbefale deg å lete etter brukte B&W stativhøyttalere som for eksempel DM601 og DM602.

De koster litt men de er definitivt vært hvert eneste øre.

Har DM602 selv, og med disse inne på ditt rom vil du nok ikke savne sub på noen måneder. Litt avhengig av om du har et gunstig rom. Men de spiller utrolig klart og rent; kanskje litt for rent for noen.

Diskanten er ekstremt presis, du kan enkelt høre hvilke sanger som er lavkvalitets mp3 og hvilke som er CD-kvalitet.

Noen nye alternaltiver skal du også få å kikke på.

JBL Northridge E-20 for eksempel, eller et par som jeg har stor tro på at vil spille veldig bra: Cambridge S30

Også har du den ganske populære Dali Concept 1 som du også finner i en del pakketilbud som er verd å kikke på.

Til alle de små høyttalerene bør/må du ha en subwoofer, og da er det kun en som gjelder, og det er XTZ 99 W8.16 som koster 1700kr.

Noe mer enn den trenger du absolutt ikke til ditt rom, men du kan legge i en hundrelapp ekstra og få den i _Pianolakk_.

Den kan også være et ypperlig suplement til F6.

Som forsterker kan du til alle de små høyttalerene bruke Cambridge 540R v.2, selv om du godt kan kjøpe Cambridge 640R v.2 for å ha litt godt med krefter.

Jeg vil anbefale Dynavoice F6, XTZ 99 W8.16 og en Cambridge 640R v.2 forsterker.

Det vil spille veldig bra for prisen, og du vil få ren lyd samtidig som du får plenty med "snerten" bass.

Prisen er litt over budsjettet, nemlig oppe i 5900 + frakt og kabler.

Det er litt penger, men det er så til de grader vært det ;)

Eventuellt kan du droppe subben og bare kjøpe F6 og 640R, noe som vil koste 4200 + frakt og kabler, noe som burde være mulig å leve med.

Subben kan du kjøpe seinere, når du har kommer over den fasen der anlegget ditt høres helt perfekt ut :)

Kabler kan du egentlig kjøpe hvor som helst, men jeg ville holdt meg unna Biltema/Clas og heller kjøpt hos HiFi Klubben.

QED Original til 35 kr per meter er en ypperlig kabel til de fleste anlegg.

Fra PC til forsterker kan du klare deg fint med en såkalt "lakrissnor", men jeg merket stor forskjell i lyden da jeg byttet ut min lakrissnor med en Argon 5005 kabel.

Denne er en del rimeligere, og det er ikke sikkert du vil merke forskjell på de to kablene før du er blitt godt kjent med anlegget.

Håper det hjelp deg litt videre i alle fall.

Vil bare si at kjøper du et godt stereoanlegg så har du glede av det i mange mange år, så bruk heller litt mer enn du gjerne vill, for så å bli fornøyd, enn å bruke masse penger på noe du ikke blir fornøyd med ;)

Og apropo punk. Vært borti Rise Against?

Hvis ikke så anbefaler jeg deg at du hører litt på de ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Bruker du virtuell surround, så kan du få en god filmopplevelse med et stereoppsett også.

Tror de fleste nye dvd-program har virtuell surround.

Kombinasjonen av Dynavoice høyttalere og Cambridge forsterker, som er nevnt over, er en god ide.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Du har bare HFi Klubben som har noe brukbart til en rimelig sum.

Cambridge 540A er den rimeligste forsterkeren med Pre Out, så du kan nok ikke få noe billigere enn den.

Ingen av de du fant vil være noe særlig å bruke.

Men du kan jo stikke oppom Radiosalongen på Stoa og høre om de har et tilbud på en Harman/Kardon stereoforsterker, men jeg tviler egentlig på at de har; og om de skulle ha så kommer det nok på mer enn 2700 kroner ...

Eventuellt kan du spørre hva du får hos de for ditt budsjett.

De har et vedig godt demorom og erfarne folk, så du får hørt litt på hva man får for pengene, pluss gode råd om ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Er du veldig opptatt av film og surround er Z-5500 greit anlegg, kan du klare deg med stereo så bør du ikkje vurdere det, etter min meining.

Veldig enig her, men ville har forandret Er du veldig opptatt av film og surround er Z-5500 greit anlegg til Er du veldig opptatt av film og surround til en billig penge er Z-5500 greit anlegg

Funker greit nok til PC bruk men kan ikke sammenlignes med ett komponent anlegg som f.eks det Bluum anbefaler. Ja Z-5500 spiller høyt, men det spiller langt fra rent.

Lenke til kommentar
Du har bare HFi Klubben som har noe brukbart til en rimelig sum.

Cambridge 540A er den rimeligste forsterkeren med Pre Out, så du kan nok ikke få noe billigere enn den.

Ingen av de du fant vil være noe særlig å bruke.

Men du kan jo stikke oppom Radiosalongen på Stoa og høre om de har et tilbud på en Harman/Kardon stereoforsterker, men jeg tviler egentlig på at de har; og om de skulle ha så kommer det nok på mer enn 2700 kroner ...

Eventuellt kan du spørre hva du får hos de for ditt budsjett.

De har et vedig godt demorom og erfarne folk, så du får hørt litt på hva man får for pengene, pluss gode råd om ikke noe annet.

Skal gjøre det, godt forslag :)

Hvis jeg velger å ikke kjøpe sub, skal vel argon forsterkeren kunne dra de greit?

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...