Gå til innhold

[FERDIGBYGGET] Hjelp til ny Gamer-PC, maks 25k inkl. Skjerm, Høytalere og OS (førstegangsbygger)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Eg har kikka litt rundt på bla. Komplett.no sine "ferdige" PC-tilbud uten å bli helt fornøyd med valgene eg hadde der, og etter å ha lest Hardware.no sin "Bygge PC selv"-guide bestemt meg for å bygge den nye PCn min selv. Men siden eg er førstegangsbygger er eg litt tilbakeholden på om mine komponentvalg er så gode som de virker i mitt hode, og håper da noen av de erfarne brukerne på forumet kanskje kan hjelpe meg litt :)

Først og fremst har eg en link til Handlevogn her på Hardware.no:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=62269 <---- Endelig oppsett, så det meste lenger nede i denne posten gjelder ikke lenger :)

Planer for PCn

Som tittelen sier skal dette hovedsakelig være en Gamer-PC, og er derfor villig til å bruke en god del penger på komponenter, siden mitt syn på en Gamer-PC er en "langtids investering", med andre ord en PC som skal takle spill helst 2 år frem i tid uten problemer med mindre oppgraderinger. Har også lyst å gå dypere i 3D-modelering/rendering og Video-redigering, som også krever sitt. Skal også utvide til SLi konfigurasjon etter hvert, men velger å vente litt med dette for å få ned "startprisen" på PCn litt, og muligens RAID konfigurasjon på HDD'er. Har ingen planer om overklokking.

Mine Spørsmål

Det jeg har lurt mest på er siden jeg skal ha SLi oppsett med 2 stk. XFX GeForce 8800 Ultra 768MB er om strømforsyningen jeg har valgt er kraftig nok, har lett rundt på forumet men egentlig ikke funnet noe svar på dette spørsmålet.

I tillegg ser jeg jo at det er forholdsvis mange komponenter i en PC som kan ha "SLi approved" merket, og lurer på hvor stor rolle dette egentlig spiller så lenge Hovedkort og Skjermkort har SLi støtte.

Så er det minne, planlegger å kjøre 64-bit Vista Ultimate, og installerer 4 GB minne fra starten av.

Når jeg satt opp handlekurven min her på HW.no var det tre stk. jeg lurte på, både om de var kompatible med Hovedkortet jeg har valgt, og om det var noen store forskjeller på disse, siden noen hadde EPP, noen var SLi-merket og noen hadde verken SLi-merke eller EPP men var anbefalt for spillere av HW.no

Brikkene:

https://prisguiden.no/product.php?productId=62946 <---Anbefalt av HW.no for spillere

https://prisguiden.no/product.php?productId=77483 <---SLi merket

https://prisguiden.no/product.php?productId=56253 <---E.P.P. (som jeg egentlig ikke er helt sikker på hva er)

Lurer også litt på kjøling på GPUen(e), er det mulig å montere ekstra VGA-kjøler eller medfører dette at jeg må demontere viftene som kommer påmontert? Har lite lyst til dette og risikere å miste garantien på et kort til kr. 4500+, eller vil standard-viftene somregel være nok selv i SLi oppsett dersom kortene er fabrikk-klokket?

--------------------------------------------------------

Det er alt for nå :)

Evt. forslag/tips mottas med glede :)

Takker for alle svar og håper jeg har forklart meg forståelig.

Mvh. Espen

Endret av EspenTS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ikke gå for 8800Ultra! Dette er et veldig dyrt kort i forhold til ytelsen og kortet er gammelt. Det nye 8800GTS 512MB yter nesten like godt og til en langt lavere pris. Du får 2 stk for samme prisen som ett Ultra! Køleren på 8800-serien er veldig god (med unntak av 8800GT) så det skal ikke være vits å bytte ut denne.

Om PSUen holder vet jeg ikke, men jeg vil anta det. Jeg tror du kan gå inn på nVidias sider for å se hvor kraftig PSU de anbefaler til SLI-oppsettene. Evt kan du prøve en PSU-kalkulator på nettet for å beregne strømforbruket på oppsettet.

Jeg klarer ikke helt å se forskjellen på det lydkortet du har valgt og Soundblaster X-Fi Platinum (bortsett fra Fatal1ty i navnet). Er det verdt 500kr mer?

Ellers er jeg litt skeptisk til den CPU-kjøleren du har valgt, men det er mest fordi jeg ikke har sett noen reviews av den. Hadde nok gått for en Noctua NH-U12F eller Thermalright Ultra120 Extreme istedet. De er gjennomtestet.

Når det gjelder minnet er jeg noe mer usikker, men ville nok selv gått for de HW.no anbefaler. Tror mange har spurt om det samme tidligere, så et søk på forumet gir deg nok noen svar.

Ellers bør du være klar over at Q6600 ikke klokker særlig godt på 680i SLI-chipsettet. Men du må nesten veie opp mot hverandre om du vil sette klokking av prosessor eller SLI-muligheten høyest. Får ikke i pose og sekk der dessverre. Alternativet blir x38-basert HK pluss ATI HD3870 i crossfire (evt AMD 790-basert HK, AMD Phenom CPU, pluss ATI HD3870 GPU i CF).

Lenke til kommentar

Takker for svar og gode råd.

Du burde ikke gå for 8800Ultra! Dette er et veldig dyrt kort i forhold til ytelsen og kortet er gammelt. Det nye 8800GTS 512MB yter nesten like godt og til en langt lavere pris. Du får 2 stk for samme prisen som ett Ultra! Køleren på 8800-serien er veldig god (med unntak av 8800GT) så det skal ikke være vits å bytte ut denne.

Ang. skjermkort skal jeg kikke litt nærmere på det, fortsatt en god stund til jeg skal bestille heldigvis :)

Kunne kanskje funnet ett hovedkort som støttet 3-veis SLi og kjørt 3 "billige" kort isteden og fortsatt spart endel?

Jeg klarer ikke helt å se forskjellen på det lydkortet du har valgt og Soundblaster X-Fi Platinum (bortsett fra Fatal1ty i navnet). Er det verdt 500kr mer?

For lydkortet sin del er jeg usikker der, Fatal1ty er etter det jeg har oppfattet kortene som skal være best egnet for Spill, med 64 MB X-ram minne for lydbehandlingen. Og dersom det kan forbedre FPSen min noe ved å ta seg av lyden kjappere er det verdt det siden jeg somsagt håper å kunne ha denne PCn en god stund.

Link til Creative sine sider om de 2 kortene:

http://no.europe.creative.com/products/pro...p;product=14000 <---- Fatal1ty

http://no.europe.creative.com/products/pro...p;product=14065 <---- Platinum

Ellers er jeg litt skeptisk til den CPU-kjøleren du har valgt, men det er mest fordi jeg ikke har sett noen reviews av den. Hadde nok gått for en Noctua NH-U12F eller Thermalright Ultra120 Extreme istedet. De er gjennomtestet.

Valget av CPU kjøler var gjennom å kikke litt på Komplett.no, hvor det var en som var veldig fornøyd med Asus Silent Knight første versjon, og også en artikkel på HW.no om jeg husker riktig, men kan ikke finne denne igjen nå. Kjøleren jeg valgte var vell en v2 av denne, med mer kobber. Takker for tipsene og skal kikke på dem :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340456

Ellers bør du være klar over at Q6600 ikke klokker særlig godt på 680i SLI-chipsettet. Men du må nesten veie opp mot hverandre om du vil sette klokking av prosessor eller SLI-muligheten høyest. Får ikke i pose og sekk der dessverre. Alternativet blir x38-basert HK pluss ATI HD3870 i crossfire (evt AMD 790-basert HK, AMD Phenom CPU, pluss ATI HD3870 GPU i CF).

Dette betyr nok ikke så mye for meg, setter nok SLi høyere enn CPU, ellers hadde jeg kanskje investert i en Extreme versjon fra Intel. Og er ikke spesielt interesert i hverken AMD eller ATI, så blir nok nVidia og IntelQuad på meg :)

Men vet du noe om den prosessoren kanskje klokker bedre på et kort som støtter 3-veis SLi? (780i chipset)

Takker igjen for svar og tips :)

-Mvh. Espen

Lenke til kommentar
Betale 4000kr for windows vista?

Jeg vet ikke hva du tenker, men ytelsess messig får du mer for pengene av å kjøpe en pc for 12-15000 nå og oppdatere den etterhvert, enn om du betaler 30000 for den nå og er kongen på haugen i et halvt år.

Det kan nok stemme bra, og PCn i seg selv er ikke så veldig dyr etter min mening, men som du nevner trekker 4k Vista opp endel, og i tillegg har jeg Skjerm og Høytalere til 5k, så minstepris på PCn i seg selv er vel rundt en 16k tenker jeg.

Fortsatt mye penger men :)

Men skal i alle fall ha 64-bit OS, der er det ingen tvil. Og helst Vista Ultimate selv om det sikkert er veldig unødvending, men finnes det billigerre versjoner? (hører mye snakk om OEM, men er ikke 100% sikker på hva det har å si)

Og VELDIG off-topic: Spiller også på Kazzak :D Gnome Mage her ;P

-Mvh. Espen

(beklager dobbel-post, men er sent og fant ikke slette knappen :p)

Endret av EspenTS
Lenke til kommentar

Velkommen til forum Espen :)

OEM vil gi deg et OS på lik linje med Retail, men OEM lisensen gjør at OS blir bundet til HK og du kan ikek installere det på flere maskiner eller bytte HK. OEM har ett poeng system som gjør at du kan bytte komponenter som feks ram brikker og HD så og så mange ganger før du trenger en nøkkel som du får ved å ringe MS. Bytter du ikke HK så er det ikke noe problem å bruke OEM... det er akuratt det samme.

Edit: en grei link om Vista https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=788275

Forskjellen mellom OEM og Retail versjonene av Vista er i bunn og grunn lisensmessige betingelser. I praksis medfører dette at man ikke kan bytte hardware frem og tilbake helt som man vil iforhold til Retail utgaven. For mange bytter av interne komponenter kan medføre reaktivering. Dette baseres på et poengsystem per komponent og en toppsum som triggrer reaktivering. Forøvrig, er det sjelden noe problem å få reaktivert, i verste fall må man ta en tlf til Microsoft, men dette er først og fremst mer en greie for å markere forskjellen på retail og OEM. Til syvende og sist er M$ fornøyde så lenge du faktisk har kjøpt en lisens og lager sjelden problemer.
Endret av Cri
Lenke til kommentar

Takker for svar Cri :) Og takk for velkomsten :)

Kikket litt på amentio og fant Vista Ultimate til ca 1300kr, som er en veldig stor forskjell.

Er jo litt synd dersom HK skulle ryke da, men sjangsen for det er vell heller liten, og tviler på jeg bytter HK med det første med mindre det skulle ta kvelden. Det vil gi meg mulighet for å bestille hele PCn med skjerm og høytalere for 22k på Amentio med unntak av lydkort som må kjøpes på DEAL.no (kun 4 butikker som hadde lydkortet o.O)

Så en ca 24k totalt, ikke for galt i mine ører :)

-Mvh Espen

Endret av EspenTS
Lenke til kommentar

Nei det var ikke så bra oppsatt spør du meg.

Noe i denne stilen er yter mye bedere.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=60485

Satt opp for overklokking.

Cpu:3.4-3.6ghz minne 1200mzg 4gb for en 24/7 klokk så lrnge du har pcen.

Du gir bort alt for mye med og ikke overklokke.

3-veis sli blir uaktuelt etter som kun gtx og ultra som kan kjøre dette.

Raptor er borkaste penger.

Sli-epp glem det,kjøp minne som yter bra,og sett manuelt i bios.

Som ballistix som gjør 1200mzh rett ut av boksen.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen Snippsatt :)

Men har aldri vært borti overklokking, noe som sikkert vil gjøre det vanskelig med det oppsettet i mitt tilfelle? (eller er jeg helt på blåbærtur nå? :p)

Og kunne godt tenke meg et Lydkort med frontpanel og fjernkontroll.

Vil også gjerne ha en mindre, kjappere disk til OS, som er hovedgrunnen til at jeg har en raptor i oppsettet i det hele tatt.

Men skal ikke rope for høyt siden jeg er ny til det meste her :p

-Mvh. Espen

Lenke til kommentar

Snippsat har jo en raptor så han burde vite. Har hørt at raptor ikke er noe god investering og gir minimal ytelse i forhold til hva det koster med tanke på å fkes ha en spinpoint 500 sata eller en wd500 sata 16cache som jeg har selv, men er ikke penger noe problem så.... kjøp en SSD til OS, vet ikke helt hvordan det fungerer eller om det er noen som har det, men tanken er vel go :)

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Solid State Disk som egentlig blir et stort flash minne ... burde få opp hastigheten litt :)

Det var nå vell litt stiv pris men :p

Og har et spørsmål ang. Lydkort: har noen erfaring med dette 64MB X-RAM greiene som sitter på X-Fi Fatal1ty kortene?

Er det egentlig mye nytte i dette eller mer en dyr gimmick?

-Mvh. Espen

Endret av EspenTS
Lenke til kommentar

donno... har ikke kjøpt meg lydkort... faktiskt bare glemt det helt..... hmmm da har jeg noe å gjøre til uka :idea: Men Fatality kortene skal jo være bra og jo mer dedikert minne det er på kortet jo bedre er det vel.

Edit: noen som vet forskjellen på X-Fi gamer kontra X-Fi gamer NS ?

Endret av Cri
Lenke til kommentar
donno... har ikke kjøpt meg lydkort... faktiskt bare glemt det helt..... hmmm da har jeg noe å gjøre til uka :idea: Men Fatality kortene skal jo være bra og jo mer dedikert minne det er på kortet jo bedre er det vel.

Edit: noen som vet forskjellen på X-Fi gamer kontra X-Fi gamer NS ?

Du får ta en kikk her og se om du kan finne ut av det:

http://no.europe.creative.com/products/wel....asp?category=1

-Mvh. Espen

Lenke til kommentar

SSD er dyrt(!) i forhold til ytelsesøkningen, så det ville jeg bare glemt alt om. Har også hørt at Raptor er penger ut av vinduet, utover at OS loader noe raskere. Ville nok heller lagt pengene i et RAID 0 oppsett med to gode 7200rpm 16MB SATA-disker.

Uten at jeg kan putte noen kilder på det, så tror jeg det lydkortet er penger ut av vinduet. Mener da også å huske at det er 64MB dedikert minne på "non-Fatal1ty" utgaven av det kortet også. Tror FPS'en du oppnår er minimalt bedre uansett.

Vil også anbefale deg å gå for OEM-versjonen av Vista. Hvis du begynner å regne på det, så finner du fort ut at du skal bytte HK ofte før Retail lønner seg. Neste gang du plukker ut HK'et er sikkert Windows 7 (eller hva det nå heter) kommet også...

Av GPU vil jeg helt klart anbefale deg 8800GTS 512MB i SLI fremfor noe annet. Anandtech.com testet ut SLI med 3 stk Ultra og hadde ikke mye positivt å si om det. Selv med nye drivere er det masse penger ut av vinduet.

Overklokking er ikke noe stort hokus pokus så lenge du sørger for å ha god RAM og god kjøling. Bare husk å ikke smelle opp volten og FSB'en på max med en gang :thumbup:

Lenke til kommentar
SSD er dyrt(!) i forhold til ytelsesøkningen, så det ville jeg bare glemt alt om. Har også hørt at Raptor er penger ut av vinduet, utover at OS loader noe raskere. Ville nok heller lagt pengene i et RAID 0 oppsett med to gode 7200rpm 16MB SATA-disker.

Ja SSD blir for mye, får se om det finnes noen mindre 7200 disker jeg kunne satt i RAID 0 for OS. Er det kun 500GB harddiskene som er noenlunde samme hastighet som Raptor diskene eller finnes det 250GB harddisker også?

Uten at jeg kan putte noen kilder på det, så tror jeg det lydkortet er penger ut av vinduet. Mener da også å huske at det er 64MB dedikert minne på "non-Fatal1ty" utgaven av det kortet også. Tror FPS'en du oppnår er minimalt bedre uansett.

Etter det jeg fant på Creative sine sider var d kun Fatal1ty kortene som hadde 64 MB X-RAM. Og etter nærmere ettertanke tviler jeg på at det er verdt å betale 1k ekstra for front panel og fjernkontroll, så går antakelig for X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro til ca 1k.

Vil også anbefale deg å gå for OEM-versjonen av Vista. Hvis du begynner å regne på det, så finner du fort ut at du skal bytte HK ofte før Retail lønner seg. Neste gang du plukker ut HK'et er sikkert Windows 7 (eller hva det nå heter) kommet også...

Ja, etter å ha sett at det var ca. 1/3 av prisen for OEM tenker jeg det blir den. Kunne derfor også tenke meg et 780i SLi hovedkort dersom jeg vil oppgradere til 3-veis SLi en gang i fremtiden når det lønner seg bedre, uten å måtte ha nytt OS :)

Av GPU vil jeg helt klart anbefale deg 8800GTS 512MB i SLI fremfor noe annet. Anandtech.com testet ut SLI med 3 stk Ultra og hadde ikke mye positivt å si om det. Selv med nye drivere er det masse penger ut av vinduet.

Ja blir nok 2 slike kort til å begynne med, etter å ha fått anbefalinger fra både deg og andre her. Men som sagt siden jeg kjøper OEM versjon kunne jeg tenke meg å fremtidssiker PCn litt ved å kjøpe HK med støtte for 3-SLi.

Overklokking er ikke noe stort hokus pokus så lenge du sørger for å ha god RAM og god kjøling. Bare husk å ikke smelle opp volten og FSB'en på max med en gang :thumbup:

Hehe, får lese litt opp om det, og er nok en god måte å få opp ytelsen for lavere budsjett, så takker veldig for det tipset :)

-Mvh. Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...