m0g1e Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Har på bekostning av statisk IP-adresse fått en 10-12 ms mer i gjennomsnittelig ping mot alle servere i verden. Er bytte fra Telenor til Tafjord Mimer som er skylda.. tror jeg. Isåfall at det er DNS-serveren til TM som er for langt unna el at det blir for mange hopp til denne i forhold til Telenor sine. Går det ann å koble seg mot telenor sin DNS? (SI JA!! PLIIZ) Har for øvrig redusert linjehastigheten fra 3600kbps til ca 2800kbps. Opplasting fra 450-500kbps til 360 omtrent. Skal dette ha noe å si? Liker å forstå akkurat dette. Edit: har nå til dels gitt opp håpet.. Endret 31. desember 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) De fleste (inkl Telenor) tillater kun DNS fra egne kunder. Du får ikke bedre ping generelt av å bytte DNS. Powertech har 195.159.0.100 og 200 som er åpen for alle. Problemet med dårlig ping ligger hos din ISP og routingen de har på nettlinjen din. Store ISPer som Telenor, Ventelo og NGT har ofte bedre ping enn små. EDIT: Hastigheten har normalt sett lite å si på ping. Mål alltid ping når du ikke har annen trafikk på linjen din. Endret 30. desember 2007 av la7dfa.com Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Har på bekostning av statisk IP-adresse fått en 10-12 ms mer i gjennomsnittelig ping mot alle servere i verden. Er bytte fra Telenor til Tafjord Mimer som er skylda.. tror jeg. Isåfall at det er DNS-serveren til TM som er for langt unna el at det blir for mange hopp til denne i forhold til Telenor sine. Går det ann å koble seg mot telenor sin DNS? (SI JA!! PLIIZ) Har for øvrig redusert linjehastigheten fra 3600kbps til ca 2800kbps. Opplasting fra 450-500kbps til 360 omtrent. Skal dette ha noe å si? Liker å forstå akkurat dette. Edit: har nå til dels gitt opp håpet.. Fast IP gir ikke dårligere ping tider en dynamisk tildelt. Det som avgjør hastigheten er linjehastigheten og antall hopp. 3,5G kortet mitt gir ca. 110-120ms i pingtid mot tptest.se. Det er en NGT linje med dynamisk IP på 1,5Mbit. Linja til svigers gir nå 33ms. Linja mi hjemme som har fast IP og 20mbit gir 16ms i ping tid mot tptest. Hvis det du pinger står på telenor sitt nett vil du få høyere ping fra tafjord nett pga. flere hopp for å komme inn i telenor sitt nett. Hvis du i tillegg har senket hastigheten på linja di vil det å gi høyere ping. Å bruke en annen ISP sin DNS vil kun føre til tregere oppslag da du må inn i et annet nett for å slå opp adresser. Å som oftest er denne funksjonen sperret. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 øøh ping og dns har ingenting med hverandre å gjøre, gaming messig sett i alle fall. Kan varmt anbefale OpenDNS. Sjekk at du ikke har for høye mtu verdier på maskinen. Evt legg system filer som tcpip etc over til en ramdisk. Masse du kan gjøre. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 øøh ping og dns har ingenting med hverandre å gjøre, gaming messig sett i alle fall.Kan varmt anbefale OpenDNS. Sjekk at du ikke har for høye mtu verdier på maskinen. Evt legg system filer som tcpip etc over til en ramdisk. Masse du kan gjøre. Jeg vil anbefale å bruke din isp sin dns som dns server. Det vil gi best ytelse, hvis du ikke hoster dns tjenesten selv da. MTU har heller ikke noe med pingtider å gjøre. Ting som innvirker på pingtiden lokalt til deg er f.eks. om du har gått fra modem til router. Har du en ny router kan du f.eks. lide av en dårlig switch i den. Men mest trolig er årsaken til høyere pingtider som nevnt over levrandørens nett og i hvilket nett serveren du skal nå står i og hvilken tilkobling din isp har mot isp'n til den tjenesten du skal nå. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg mener å ha hørt at Google har noen DNS servere som skal være veldig raske og mulig å koble seg opp mot men jeg har ikke addressen,men den kan vel bli funnet gjennom et søk på Google Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 øøh ping og dns har ingenting med hverandre å gjøre, gaming messig sett i alle fall.Kan varmt anbefale OpenDNS. Sjekk at du ikke har for høye mtu verdier på maskinen. Evt legg system filer som tcpip etc over til en ramdisk. Masse du kan gjøre. Jeg vil anbefale å bruke din isp sin dns som dns server. Det vil gi best ytelse, hvis du ikke hoster dns tjenesten selv da. MTU har heller ikke noe med pingtider å gjøre. Ting som innvirker på pingtiden lokalt til deg er f.eks. om du har gått fra modem til router. Har du en ny router kan du f.eks. lide av en dårlig switch i den. Men mest trolig er årsaken til høyere pingtider som nevnt over levrandørens nett og i hvilket nett serveren du skal nå står i og hvilken tilkobling din isp har mot isp'n til den tjenesten du skal nå. Man vil gjerne være tilknyttet isp'n på samme mtu for å unngå lag/stabilitets problemer på linja. Dette igjen påvirker ping. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 øøh ping og dns har ingenting med hverandre å gjøre, gaming messig sett i alle fall.Kan varmt anbefale OpenDNS. Sjekk at du ikke har for høye mtu verdier på maskinen. Evt legg system filer som tcpip etc over til en ramdisk. Masse du kan gjøre. Jeg vil anbefale å bruke din isp sin dns som dns server. Det vil gi best ytelse, hvis du ikke hoster dns tjenesten selv da. MTU har heller ikke noe med pingtider å gjøre. Ting som innvirker på pingtiden lokalt til deg er f.eks. om du har gått fra modem til router. Har du en ny router kan du f.eks. lide av en dårlig switch i den. Men mest trolig er årsaken til høyere pingtider som nevnt over levrandørens nett og i hvilket nett serveren du skal nå står i og hvilken tilkobling din isp har mot isp'n til den tjenesten du skal nå. Man vil gjerne være tilknyttet isp'n på samme mtu for å unngå lag/stabilitets problemer på linja. Dette igjen påvirker ping. Er MTU'en på maskin eller router satt for høyt vil du jo ikke få kontakt. Setter du den for lavt vil du få fragmenterte pakker og gjerne bli filtrert ut av brannmuren. MTU størrelsen i modemet fra isp'n bør isp'n ha kontroll på. Stortsett eneste du får ved å sette ned MTU i windows er lavere ytelse da du får mindre pakker og lavere båndbredde. Eneste gangen jeg har måtte justere på MTU er for å få pakker over en vpntunell med en gammel cisco box i den andre enden. Så at nollie har fått høyere ping kommer nok av andre ting en MTU. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 MTU er jo maksimum pakkestørrelse og er vel standard satt opp som maks 1500 Bytes mellom både brukere og ISP. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 MTU er jo maksimum pakkestørrelse og er vel standard satt opp som maks 1500 Bytes mellom både brukere og ISP. Ja, men med f.eks. PPPoE vil MTU'en gå ned. standard MTU for vpn tuneller i windows er 1400. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg påpekte bare det at mtu er kun 1 ting og at det er masse som kan gjøres/optimaliseres. Selv kjører jeg f.eks tcp ip drivere og slikt ifra ramdisk, merker en ørliten forskjell på bare det. Og jo du vil få kontakt om mtu er for høyt, med mindre du har en annen innstilling slått av, men den er på som standard slik at windows skal finne rett mtu, dog det er mer web relatert. Trådstarter kan høre med sin isp om du kan bli satt på fasttrack. Dette skal hjelpe betraktelig, relativt, på ping. Nextgentel f.ex gjør ikke dette. Iaf. etter hva jeg har fått beskjed om pr epost. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) oi Kjempeflott med så mange svar. Trådstarter kan høre med sin isp om du kan bli satt på fasttrack. Dette skal hjelpe betraktelig, relativt, på ping. Nextgentel f.ex gjør ikke dette. Iaf. etter hva jeg har fått beskjed om pr epost. En lenke el kort forklaring på hva dette er hadde vært flott? Har testet traceroute mot vg.no på både min og naboens telenortilkobling, og ser klart at det er en temmelig forskjellig route som kjøres selv om Tafjord Mimer er underleverandør av Telenor hos oss. Vet fra tidligere at det lå på 22-25ms i snitt fra vårt eget nett. Tester nå og har frakoblet alle servere og klienter på nettet ellers. Resultatet varierer voldsomt fra 35-43ms. Har også testet mot ene DNS-serveren til TM - 213.184.200.1. Her homper det like mye vil jeg si: 20-35ms, noe jeg synest er voldsomt. Mellom hver ping klarer jeg ikke se noe snitt pga at det skifter med ca 5ms opp og ned for hver ping. Slik har jeg aldri opplevd før. Med Telenor var det maks +- 2 ms i variasjon. Jeg vurderer dermed å skylde på alt-i-ett modemrouteren (Triple Play Gateway - TPG) fra TM som er koblet opp. Føler denne har temmelig tung software, den har og innebygget WLAN for de som ikke visste det. Denne kjøres nå i PPPoE oppkobling, noe jeg selv var overrasket over da jeg byttet. Har prøvd vanlig klassisk static oppkobling på flere måter, men og hørt at dette fungerer dårlig på dette routermodemet. Regner med PPPoE koblingen er "nødvendig" pga at det er Telenors nett.. usikker på dette. Skal se å få byttet dette til et standard Zyxel modem istedet, også av andre grunner. Respons mot alle servere uansett http, Counter Strike eller annen protokoll er gjennomsnittlig 10-12 ms høyere enn tidligere altså, og mer ustabilt som vist. Legger ved tracerouten fra nabo og fra meg. Merk dere routen og ikke pingen til nabo, siden den ble kjørt da nettet var rimelig belastet. Se heller på de forskjellige hoppene. Telenor, nabo Sporer rute til vg.no [193.69.165.21]over maksimalt 30 hopp: 1 2 ms 4 ms 14 ms 192.168.1.254 2 89 ms 98 ms 100 ms dsldevice.lan [10.0.0.138] 3 32 ms 15 ms 17 ms ti511220a080-l1.ti.telenor.net [85.167.64.0] 4 29 ms 36 ms 80 ms ti0063d320-ge0-1-2-10.ti.telenor.net [146.172.80.85] 5 * * * Forespørsel avbrutt. 6 * * * Forespørsel avbrutt. 7 29 ms 27 ms 87 ms ti0001b300-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.105.10] 8 29 ms 27 ms 27 ms ventelo-1.ti.telenor.net [148.122.8.6] 9 29 ms 98 ms 35 ms c10G-ge-6-1-0.cr2.oea19.no.catchbone.net [193.75.1.49] 10 27 ms 77 ms 39 ms te7-4.rs1.sand.no.catchbone.net [193.75.2.18] 11 174 ms 89 ms 50 ms 193.69.165.11 12 69 ms 53 ms 47 ms 193.69.165.21 Søking fullført. Tafjord Mimer: Sporer rute til vg.no [193.69.165.21]over maksimalt 30 hopp: 1 <1 ms 11 ms 11 ms 10.0.0.138 2 10 ms 11 ms 20 ms static150-32.adsl.no [83.243.150.32] 3 19 ms 30 ms 31 ms 172.24.74.134 4 32 ms 30 ms 36 ms ge01.core-mimer.mimer.net [213.184.200.13] 5 23 ms 19 ms 32 ms ch1.core-holen.mimer.net [83.243.156.2] 6 45 ms 34 ms 45 ms v801.ge1-21.oslo.mimer.net [213.184.211.106] 7 69 ms 46 ms 36 ms ge-1-1-0.br3.gaus.no.catchbone.net [193.156.90.3 ] 8 48 ms 45 ms 50 ms ge-0-1-1.cr2.oea19.no.catchbone.net [81.0.128.14 9] 9 44 ms 45 ms 46 ms te7-4.rs1.sand.no.catchbone.net [193.75.2.18] 10 45 ms 46 ms 34 ms 193.69.165.11 11 47 ms 54 ms 40 ms 193.69.165.21 Søking fullført. Endret 31. desember 2007 av nollie Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Har du du prøvd å konfigurere den nye routeren noe særlig? Evt slå av brannmur og alt fancy greier? Har du det fulle navnet til modemet så det kanskje går an å google litt? Endret 31. desember 2007 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Har testet traceroute mot vg.no på både min og naboens telenortilkobling Hvilket program bruker du? Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Har testet traceroute mot vg.no på både min og naboens telenortilkobling Hvilket program bruker du? Kun vanlig tracert via kommando-linje i Winxp. Har du du prøvd å konfigurere den nye routeren noe særlig?Evt slå av brannmur og alt fancy greier? Har du det fulle navnet til modemet så det kanskje går an å google litt? Har nettopp oppdatert posten noen ganger, om det er blitt oversett noe... Har testet en del på egen hånd, og konfigurert den til static - noe som jeg ville tro skulle være mulig. Både gjennom en Wizard og manuelt. Tingen med denne TPG-boksen er at den laster ned noe slags sw fra TM sine servere, som blir installert og gir restriksjoner på bla.a. WLAN funksjon og en mengde andre ting på boksen. (WLAN må bestilles som tjeneste tror jeg for å kunne aktiveres..har ikke brydd meg så mye siden jeg allerede har et AP fra før) Kort og brutalt opplever jeg TPG-boksen som ganske bloatware-aktig og har masse funksjoner som jeg ikke har behov for.(andre gateways og servere på nettverket har det allerede..) Har ikke undersøkt så voldsomt rundt denne TPG. Den er mer eller mindre laget for at man laster ned sw fra ISP og får alt mer eller mindre ferdigkonfigurert når dette er gjort. Søk på norsk, har jeg funnet lite til, bare noen forslag på forumet som foreslår Zyxel modem for å få bridge til å fungere, noe jeg trenger før øvrig. TGP-boksen ser ut til å ha alle funksjonene ved factory settings, men tillater mer ikke til å bruke disse. EDIT: Lenke til bridge-post: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=523359&hl= Endret 31. desember 2007 av nollie Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Har testet traceroute mot vg.no på både min og naboens telenortilkobling Hvilket program bruker du? Kun vanlig tracert via kommando-linje i Winxp. HoverIP v1.0 beta : http://www.hoverdesk.net/freeware.htm Hva sier dette prorgam da, ta gjerne noen intervaller, dvs. vilkårlige perioder mellom 6-12 timer Endret 31. desember 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) HoverIP v1.0 beta : http://www.hoverdesk.net/freeware.htmHva sier dette prorgam da, ta gjerne noen intervaller da, dvs. 6-12 timers tester Edit: Er litt usikker på hva du mener nå... traceroute du mener? Eller ping? Endret 31. desember 2007 av nollie Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 HoverIP v1.0 beta : http://www.hoverdesk.net/freeware.htmHva sier dette prorgam da, ta gjerne noen intervaller, dvs. vilkårlige perioder mellom 6-12 timer Hva er forskjellen på å bruke HoverIP og WinXP sin innebygde? Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 oiy.. Tester en del ping mot TPG-boksen, og får til i HoverIP mer 11ms resultater enn 0ms resultater. Kun disse verdiene jeg får, før det til slutt kommer en feilmelding etter x antall ping: "ping" i cmd viser 11ms i langt færre tilfeller. hver tiende ping kanskje.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Noen uønskede elementer som "stjeler" båndbredden din, begge veier(rootkits)? Edit: hvilken OS bruker du? Endret 31. desember 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå