Gå til innhold

Metal Gear Solid: Mytene, løgnene og sannhetene (OBS! MGS4 Spoilers!)

Szmekken

Anbefalte innlegg

Tenkte å legge ut denne opprinnelig private meldingen, da den kan ha nytteverdi for også andre:

1. Dama som kaller seg "Big Mama" i den ene traileren. Ser mange sier at hun er EVA? Hvordan vet man det? Sies vel ikke noe om dette i trailerne?

2. Who's the hot scientist? (dama som over kamera sier at Snake må komme og hjelpe henne)

3. Er Solid Snake blitt blind på øyet akkurat som Big Boss? Eller er den devicen han har over venstre øye bare en gadget? Kan isåfall aldri huske å ha sett Solid blitt blind på ene øye i noen av spillene?

4. Har du noe kunnskap hva det er som gjør at soldatene blir "slått ut" under den ene traileren? (den når Liquid Ocelot sier "activate it", og alle soldatene segner om)

Svar fra Jorchi:

1) Hvordan man vet det kan jeg ikke svare på. Det har så vidt jeg vet aldri blitt bekreftet av noen innenfor Konami. Det beste holdepunktet til folk som mener det er Eva er vel utseendet. Hun ser ut til å kunne være en eldre Eva. Hvorfor hun vil bli kalt Big Mama vet jeg ikke. Det har vært noen spekulasjoner om Eva er moren til Raiden, noe jeg personlig hart lite tro på. Kanskje man i denne cutscenen spiller som spiller som Raiden, og mor møter sønn? Vi må vel vente å se for å finne ut av dette.

2) Den hotte forskeren, eller rettere sagt gen teknikeren er Naomi. Du husker henne fra eneren? Hun som designet Foxdie og sprøytet det inn i Snake.

3) Hehe nei, Solid Snake har ikke blitt blind. Hvis du tenker deg godt om vil du se at han har den på motsatt øye av hva Big Boss har. Greia Solid Snake har på øyet kalles ”Solid Eye” og er en forbedret versjon av ”Scope” som er i MGS1 og MGS2. Dog er dette åpenbart t virkemiddel Kojima bruker for å bringe spillerens assosiasjoner til Big Boss.

4) Soldatene blir trolig slott ut av at Ocelot aktiverer et eller annet som kommeniserer med nanomaskinene til de forskjellige PMC soldatene. Som du ser har også medlemmene i Foxhound, Meryl osv, nanomaskiner. Imidlertid er det en av disse som ikke ser ut til å bli påvirket av det. Han har altså ikke nanomaskiner, eller så er det noe annet muffens her.

Fortsetter diskusjonen, og spør dere:

1. Noen andre som har noen holdepunkter for å kunne koble Big Mama til Eva?

2. Noen som kan friske opp hukommelsen om Naomi - Snake - FOXDIE? Hvorfor injiserte hun det i Snake? Har FOXDIE noen sammenheng med at Naomi i traileren sier at Snake har 6 måneder igjen å leve? Hvorfor er Snake fremdeles i kontakt med Naomi?

4. Den siste karen i FOXDIE, som ikke blir affektert av "det Liquid Ocelot aktiverer", er det Johnny Sasaki? (det er vel han samme som i traileren sitter under tønna og bæsjer?) Hvor har vi sett han tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Eva og Big Boss hadde jo en liten affair going on, kanskje hun ser for seg at Snake,Liquid og Solidus er sønnene hennes (På en rar måte)

Big Boss sa også at selv om hun forrådte han så hadde han følelser for henne.

2. Uff utrolig lenge siden, var noe med Grayfox, hevn osv.

3. Johnny Sasaski? :p Han er fyren som hadde diare i 1ern og 2ern, Meryl stjal klærne hans i 1ern. I 3ern møter man bestefaren hans.

Note: Jeg har ikke spilt MGS spilla på lenge nå.

Lenke til kommentar

Jeg kan ta 2ern :thumbup:

Naomis rolle i MGS 1 er at hun er valgt ut av de amerikanske myndighetene gjennom daværende forsvarsminister, Jim Houseman . Myndighetene har som kjent pønsket ut en gangske lur plan på hvordan de skal stoppe terroristtrusselen, samt slette alle spor fra les enfant terribles prosjektet. De har fått Naomi til å konstruere et retrovirus, Foxdie, som skaper et hjerteinfarktslignende anfall hos de rammede. Viruset er konstruert slik at det kun angriper de menneskene som er programmert inn i viruset. Dette er mulig fordi viruset er programmert til å gjenkjenne spesielle sekvenser i et individs DNA.

Viruset er programmert til å drepe alle som myndighetene vet oppholder seg på Shadow Moses, med unntak av Ocelot, og Darpa Chief: Donald Anderson. Ocelot er nok ekskludert fordi han trolig jobber for La-le-lu-le-lo eller The Patriots om du vil. Darpa Chief fordi han er en nær venn av forsvarsministeren. Ved å gjøre dette, sletter altså myndighetene alle spor etter det som har skjedd, og i tillegg kan de gå stille og fredlig inn i etterkant å hente ut Metal Gir REX.

Snake blir altså ført bak lyset. Han blir fortalt at han er sendt til øya for å redde Darpa Chief, og styrelederen i våpenfirmaet, Armstech – Kenneth Baker. Dette for å sikre at terroristene ikke får kodene de trenger for å fyra av en kjernefysisk rakett. I realiteten blir han altså bare brukt som en vektor for å spre viruset. Litt av en konspirasjon!

Som man forhåpentlig vis har fått med seg, dør liquid av Foxdie i slutten av spillet. Som man også forhåpentlig vis vet, er Solid Snake og Liquid Snake identiske på det genetiske plan. Fordi de er klonet av samme far, Big Boss. Vi får presentert at de to brødrene har ulikt antall dominante og resessive gener. Dette strider derimot med teorien, og vi må nesten sette det som et premiss at Kojima har gjort hjemmeleksa si også her og at Liquid og Solid er feilinformert. Siden Liquid ble smittet, vil Solid Snake også bli smittet på et tidspunkt, ved mindre Naomi inkluderte antistoffer i sprøytecocktailen hun gav snake før oppdraget.

Det Foxdie gjør på mikronivå, er at det bruker såkalte smarte enzymer til å tvinge kroppscellene til det rammede individet til å ta liv av seg. På fagspråket kalles dette programmert celledød, eller apotose. Vi ser altså her på en direkte nedbrytning av det rammede individets kropp. Skjer dette fort nok vil individet død omgående slik vi så med Liquid, Baker og Decoy Octopus. Imidlertid kan det ta lengre til, slik at individet lider en sakte og smertefull død. Naomi nevner at utslaget til Foxdie er avhengig av adrenalinnivået i individets kropp. Kanskje det at Snake alltid er så rolig, gjør at han har unormalt lav konsentrasjon av adrenalin i blodet til en hver tid, og følgelig lavere hjertefrekvens. Og at det gjør at Foxdie bruker lengre tid på å knerte han. En ting er sikkert, stakkars Snake har det ikke bra i fireren.

Vi ser at han til stadighet injiserer en form for medisin. Kanskje dette er et stoff som skal kompensere for celledøden ved å øke produksjonen av nye celler?. Det tror hvert fall jeg. I tillegg er Snake utsatt for økt aldring, dette har ikke noe med Foxdie å gjøre som mange merkelig nok tror, men er et resultat av at han er klonet av en person som allerede var 50 år. Tatt gjennomsnittlig levealder i betraktning har Han altså en forventet levealder på en 40+- år. Hvis dere vil vite mer om hvordan forsker tror denne økte aldringen fungerer søker dere på sauen Dolly. 3 x Snake er klonet på samme måte!

Pew … Dette ble visst fort en side, kunne nok fortsatt i det uendelige, men nå må denne karen tilbake til å spille MGS2.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Jeg kan ta 2ern :thumbup:

*masse lurt*

Naomi nevner at utslaget til Foxdie er avhengig av adrenalinnivået i individets kropp. Kanskje det at Snake alltid er så rolig, gjør at han har unormalt lav konsentrasjon av adrenalin i blodet til en hver tid, og følgelig lavere hjertefrekvens. Og at det gjør at Foxdie bruker lengre tid på å knerte han. En ting er sikkert, stakkars Snake har det ikke bra i fireren.

*masse lurt*

Kanskje derfor han røyker så mye også? :p

Men, takk for mye fin info der Jorchi :D

Lenke til kommentar

Trodde alle de 4 spørsmålene var allmennkunnskap for enhver MG fan jeg, selv om spørsmål 1 egentlig bare er spekulasjoner, men det er mye som tyder på at hun er EVA.

Sidenote, noen som har vært på gamestop.com i det siste? De har visst lagt ut forhåndsbestilling på Limited Edition av spillet. Det følger med en ekstra Blu-ray disc, problemet er at sjansene er store for at den er region locked, som spillet også kan være (ifølge ansatt i Konami så er spillet region locked, jeg ringte)

Hater Europe så sinnsykt akkurat nå :mad

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter nå å spiller gjennom "Twin Snakes", Gamcube remaken av det originale Metal Gear Solid til Playstation. For en vits! Dette spillet er som Snakes revenge, en sort får i denne fantastiske serien. Spillene er jo stort sett identiske sånn historiemessig, men små detaljer ødelegger til stadighet opplevelsen i TS. Det er sikkert et bra spill, men det er ikke MGS.

Til dere som nå skal spille gjennom alle spillene for å første gang i forbindelse med at fireren kommer ut nå til sommeren. Vær så snill og hør på en gammel MGSfan. Kun det originale gjenspeiler den nesten skremmende godt gjennomførte seriens kvalitet.

Er det ingen andre hardbarka MGSfans som er enig med meg?

Lenke til kommentar

Er helt klart enig uten at jeg selv har spilt Twin Snakes. Men det jeg har sett har gitt meg en liten avsmak for den porten.

dessverre funker ikke min orginale Metal Gear Solid. Så med mindre det kommer en nedlastbar versjon på PS Store, så blir jeg nok nødt å se film klippene fra youtube...

Det er vel ingen planer for en nedlastbar versjon av MGS til USA eller Europa? Er den ikke bare utgitt i Japan? Og mens det er snakk om å spille serien om igjen, er Metal Gear 1 og 2 noe å spille med tanke på historien til spillene?

Lenke til kommentar

Jo eg er enig. Spillte igjennom TS forrige sommer, spillet er bra men MGS sjela fra orignalen er mye fraverende. Spillte igjennom orginalen her for noen uker siden, og det var like fantastisk som første gangen!

Er godt i gang med oppfriskningen av Sons of Liberty om dagen :) Når det er sagt så merker eg ein liten nedgang i stemmeskuespill prestasjonene i forhold til MGS1. Men det er nesten utelukkende kun pga. fraværet av vår kjære Solid Snake.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

har nylig rundet MTS #-Snake eater,(hakke ps2 selv,så tok litt tid før jeg fikk muligheten til å kjøpe det-) Og jeg har hervet rundet MTG 1, MGs2 og MSG3 (til playstation)

Lenke til kommentar

Fikk lånt meg GC med Twin snakes og spilte det igjennom for et par år siden. Det var et veldig bra spill, men syns kanskje at mange av mellom sekvensene var en smule overdrevet med effekter o.l. Har jo spilt igjennom orginalen på psone og synes også at den er bedre og like bra som første gangen. Husker spesielt demoen av mgs til psone, spilte den mange ganger og så videoer av spillet som var med i demo cd`er mange ganger:p

Lenke til kommentar
Jo eg er enig. Spillte igjennom TS forrige sommer, spillet er bra men MGS sjela fra orignalen er mye fraverende. Spillte igjennom orginalen her for noen uker siden, og det var like fantastisk som første gangen!

Samme her. Har funnet ut at jeg må tilintetgjøre mitt eksemplar av Twin Snakes, slik at jeg ikke blir fristet til å prøve det igjen. For min del ødelegger det for helhetsinntrykket av serien.

Så hvis ingen melder seg innen den første timen vil det stakkars spillet lide en fryktelig skjebne.

*Hadde vinkelsliper vært noe kanskje* :hmm:

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Samme her. Har funnet ut at jeg må tilintetgjøre mitt eksemplar av Twin Snakes, slik at jeg ikke blir fristet til å prøve det igjen. For min del ødelegger det for helhetsinntrykket av serien.

Så hvis ingen melder seg innen den første timen vil det stakkars spillet lide en fryktelig skjebne.

Film det, og legg det på youtube ellerno. :thumbup:

Originalen er best, helt klart. Over-the-top mellomsekvenser og sløv voice acting etter min mening... virker som hu som spiller Naomi ikke vil være der iheletatt, og jeg savna den originale Gray Fox. Mei Ling mistet også den kinesiske aksenten...

Lenke til kommentar

Originalen er best, helt klart. Over-the-top mellomsekvenser og sløv voice acting etter min mening... virker som hu som spiller Naomi ikke vil være der iheletatt, og jeg savna den originale Gray Fox. Mei Ling mistet også den kinesiske aksenten...

La merke til det ja. Det er jo helt latterlig hvor uengasjert Naomi høres ut? Nei uff. Kan ikke få sagt nok ganger hvor elendig det er i forhold til originalen.

Lenke til kommentar

Mr. Kojima tenker seg nok om to ganger neste gang han vurderer å selge rettighetene til MGS til en annen utvikler når han får denne i posten.

post-119592-1208118733_thumb.jpg

Nå er jeg et stk ubrukelig MGS-port fattigere. Var det verdt det? Definitivt :p

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Sitter nå å spiller gjennom "Twin Snakes", Gamcube remaken av det originale Metal Gear Solid til Playstation. For en vits! Dette spillet er som Snakes revenge, en sort får i denne fantastiske serien. Spillene er jo stort sett identiske sånn historiemessig, men små detaljer ødelegger til stadighet opplevelsen i TS. Det er sikkert et bra spill, men det er ikke MGS.

Til dere som nå skal spille gjennom alle spillene for å første gang i forbindelse med at fireren kommer ut nå til sommeren. Vær så snill og hør på en gammel MGSfan. Kun det originale gjenspeiler den nesten skremmende godt gjennomførte seriens kvalitet.

Er det ingen andre hardbarka MGSfans som er enig med meg?

Er så enig så enig. Du veit ikke hvor mange ganger jeg har diskutert dette med folk :)

Lenke til kommentar

Da kan du heller gi det til meg! :tease:

Lenke til kommentar

Fullførte Sons of Liberty i dag, og eg merket underveis at det var altfor mange år siden sists eg spillte igjennom det. Hadde glemt så sinnsykt mye som skjedde under spillets gang.

For eit fantastisk spill, og gåsehudfaktoren under high five sekvensen mellom Snake og Otacon var episk.

I morra bærer det i gang med Snake Eater :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...