Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Metal Gear Solid: Mytene, løgnene og sannhetene (OBS! MGS4 Spoilers!)

Szmekken

Anbefalte innlegg

Vi må heller ikke glemme foxdie, hva det gjør med Solid vet vi jo ikke, men er ikke utenkelig at det har noe med den økte aldringen å gjøre.

BTW, sauen Dolly døde (mest sannsynlig) av natrulige årsaker.

Sant, men jeg brukte henne som eksempel fordi det var mest nærliggende fordi prinsippet er det samme.

Knyttet opp mot reell vitenskap, kan jeg ikke se hvordan Fox-die har noe med aldringen å gjøre. Vi vet jo ikke hvilke forandringer Naomi gjorde med viruset før hun injiserte det i Snake. Var Snake programmert inn, ville det nødvendigvis virke på samme måte med han som de andre, altså at såkalte smarte enzymer får cellene nær hjertet til å ødelegge seg selv. Apoptose, eller programmert celledød som det også heter. Slik at personen får noe som ligner på et hjerteinfarkt. Jeg tror ikke Snake var inkludert i programmet …

Spørsmålet da er jo hvordan Liquid ble angrepet og ikke Solid. De er jo identiske på det genetiske plan.

Hva tror dere?

Du vet, kromosonene kan alltid muteres... Selvom man i utganskpunktet stiller likt, vil man tilslutt vær litt forskjellig, men hvem vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Dolly døde av en type lungekreft som er svært vanlig og dødelig for den typen sauer, spesielt for sauer som tilbringer mye tid innendørs, som Dolly måtte grunnet sikkerhetstiltak. Man kan selvsagt ikke utelukke noe 100%, men forskerens om jobbet med Dolly fant ingen tegn på fremskyndet aldring. Men dette har uansett ikke noe med MGS å gjøre.

Angående foxdie, vet vi jo svært lite. Solid er smittet, og alt vi får vite at det muligens på et tilfeldig tidspunkt vil ta livet av Solid på samme måte som Liquid døde. MGS2 forteller oss ikke noe mer så langt jeg kan huske. Det har nå gått en del år siden Solid ble smittet, hva som kan ha skjedd i mellomtiden er det jo ingen grenser for, i bunn og grunn er det meste mulig i MGS-uinverset. Viruset kan ha mutert, Solid kan ha fått et antivirus med den effekt av raskere aldring. På en annen side vet vi jo at Solidus hadde fremskydet aldring, trolig som en effekt av kloningen, så at Solid rammes av det samme er ihvertfall ikke overraskende. Foxdie er uansett en av de tingene som bør/må bli besvart i MGS4.

Det mer logiske er kanskje at foxdie har lagt i dvale alle dise årene, men plutselig slår inn under MGS4 og tar livet av Solid, for å slik sette en slutt på hele Les Enfants Terribles-prosjektet.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Du vet, kromosonene kan alltid muteres... Selvom man i utganskpunktet stiller likt, vil man tilslutt vær litt forskjellig, men hvem vet?

Det er vel ikke helt riktig. Går celledelingen (mitosen) galt, går det forhåpentlig vis ikke lenge før lysosomene sprekker og cellen ødelegger seg selv. Slike mutasjoner skjer vel i en så kompleks organisme som mennesket, hele tiden.

Det kan selvsagt gå galt, men som dere vet resulterer det som oftest i kreft.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt riktig. Går celledelingen (mitosen) galt, går det forhåpentlig vis ikke lenge før lysosomene sprekker og cellen ødelegger seg selv. Slike mutasjoner skjer vel i en så kompleks organisme som mennesket, hele tiden.

Det kan selvsagt gå galt, men som dere vet resulterer det som oftest i kreft.

Det er sant, men av og til skjer mutasjonen i det "selvødeleggende". Det som har gjort at menneskene har utviklet seg er jo mutasjon...

Lenke til kommentar
Det er sant, men av og til skjer mutasjonen i det "selvødeleggende". Det som har gjort at menneskene har utviklet seg er jo mutasjon...

Det er mutasjoner under kjønnscelledelingen (meiosen) som skaper evolusjon, ikke mutasjoner i cellene til selve organismen.

Men nok om det, dette blir jo litt off-topic, men interessant det er det.

Lenke til kommentar
Angrep ikke Foxdie Liquid ved en feiltakelse da? Altså, at viruset trodde det angret Solid siden de hadde lik DNA? Husker ikke, men jeg mener det ble sagt noe sånt i MGS1?

@Jorchi: Ja, det var ditt svar jeg leste angående aldringen av Solid ;)

Egentlig var vel alle myndighetene visste om inne i Shadow Moses bortsett fra Ocelot og DARPA chief programert inn i viruset for å dø. Det var jo hele hensikten med å la Snake ta oppdraget. Myndighetene bruke jo bare Snake som en vektor for å spre viruset. Stakkars Snake :p

På den måten kunne myndighetene avverge terrortrusselen, få fatt i Metal Gear REX uten problemer, og i tillegg kvitte seg med sporene etter "Les Enfants Teribble" prosjktet. Ganske genialt.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha fått med meg at Naomi satte Foxdie til å drepe Snake på et ubestemt tidspunkt. Liquid ble drept fordi at Forxdie ikke kunne skjelne Solid Snake sine gener fra Liquids, så det angrep han også. Men han var så uheldig at viruset fikk sitt utslag med en gang.

Aldringsprossessen til Solid Snake ser visst ut til å være som følge av at han er en klone. Vi vet jo med stor sikkerhet at Solidus ikke var infisert av Foxdie, og han så betraktelig eldre ut enn Solid. Videre så påpeker Grey Fox i MGS 1 at Snake ikke holder seg bra i forhold til hans alder. Det tyder på at allerede her har aldringsprossessen vært i verk før, men ikke så alvorlig som i MGS 4.

Jeg er ingen gen forsker eller noe, men det høres også rimelig urealistisk ut at et virus skal forårsake raskere aldringsprossess. Dessuten er det ikke tidligere blitt oppgitt noen informasjon om at Foxdie kan følge til alderdom.

Men vi får nok svaret om ikke så alt for lenge.

Lenke til kommentar

Bare så det er nevnt, vi fikk jo vite at Snake ble født som et resultat av videreutvikling av Liquids gener, hvor Liquid igjen er et resultat av Big Boss' gener. Det blir også pratet hele tiden om hvordan Snake fikk de "sterke" genene, mens Liquid satt igjen som kun en prøvekanin. Han kan man da si er en fysisk svakere "versjon" av Snake. Og siden FoxDie ble fra starten av utviklet av Naomi med hevntanker mot Snake, er det vel bare logisk at en som er lik Snake, men svakere, får en raskere respons fra FoxDie-viruset.

Men hvorfor Snake enda ikke har hatt noe problem med FoxDie, vet vel bare Naomi. Som sagt over her, gud vet hva hun gjorde før hun injiserte det i Snake. Stoler på vi får oppklart mye i nær fremtid. :wee:

Endret av jH-
Lenke til kommentar
Jeg er ingen gen forsker eller noe, men det høres også rimelig urealistisk ut at et virus skal forårsake raskere aldringsprossess. Dessuten er det ikke tidligere blitt oppgitt noen informasjon om at Foxdie kan følge til alderdom.

Et virus kan fungere som et plasmid, en bærer for et rekombinert gen. Genet kan inneholde faktorer som spiller inn på aldringsprosessen ved å påvirke cellenes kjemiske struktur.

Lenke til kommentar

Vi kan nok utelukke Fox-die som grunn for aldring. Husk at MGS1 ble påstartet rundt 1996, samme år som klonen Dolly ble født. Det er nok dette Kojima har sett, og implementert fordi dette var en aktuel samfunnsdebatt på denne tiden.

Fox-die er et virus som skal drepe Snake, og gjør det i løpet av et par sekunder når det først bryter ut. Når det bryter ut, vet bare Naomi.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Hmm hvor svarte har eg hørt det da ? :p

Du har hørt det på slutten som du sier. Hvilken telefonsamtale du får avhenger av hvilken slutt du fikk (enten Meryl-ending eller Otacon-ending), som igjen avhenger av om du ga etter for torturen. Her er telefonsamtalen hvis du var beinhard:

Yes sir. The entire unit was wiped out. Those two are still alive.

The vector? Yes sir, FoxDie should become activated soon... Right

on schedule.

Yes, sir. I recovered all of Rex's dummy warhead data. ...No, sir.

My cover is intact. Nobody knows who I really am. Yes, the DARPA

Chief knew my identity, but he's been disposed of.

Yes. The inferior one was the winner after all. ...That's right.

Until the very end, Liquid thought he was the inferior one. Yes,

sir. I agree completely. It takes a well-balanced individual...

such as yourself to rule the world. No, sir. No one knows that

you were the third one... Solidus. ...What should I do about the

woman? Yes sir. I'll keep her under surveillance.

Yes. Thank you. Good-bye. Mr. President.

Lenke til kommentar
Angrep ikke Foxdie Liquid ved en feiltakelse da? Altså, at viruset trodde det angret Solid siden de hadde lik DNA? Husker ikke, men jeg mener det ble sagt noe sånt i MGS1?

Egentlig var vel alle myndighetene visste om inne i Shadow Moses bortsett fra Ocelot og DARPA chief programert inn i viruset for å dø. Det var jo hele hensikten med å la Snake ta oppdraget. Myndighetene bruke jo bare Snake som en vektor for å spre viruset. Stakkars Snake :p

På den måten kunne myndighetene avverge terrortrusselen, få fatt i Metal Gear REX uten problemer, og i tillegg kvitte seg med sporene etter "Les Enfants Teribble" prosjktet. Ganske genialt.

Men injiserte ikke Naomi FOXDIE uten at myndighetene visste om det? Husker ikke helt hvorfor då... Og hvorfor døde DARPA Chief plutselig då, hvis FOXDIE ikke var myntet på han?

Tilleggsspørsmål: Etter MGS3, hvorfor ble Big Boss slem? Han startet jo FOXHOUND. Hva var det opprinnelige målet til organisasjonen?

Lenke til kommentar

Planen fra myndighetenes side var å injisere Snake fra starten. Det myndighetene ikke visste om var at Naomi gjore noe med viruset rett før hun injiserte det i ham. DARPA chief døde ikke av Fox-Die, men det gjore han som hadde kledd seg ut som ham "Decoy Octepus". DARPA Chief døde av torturen han ble utsatt for: "You fool, you've killed him"- "I'm sorry boss, his mental shielding was very strong", eller noe slikt ...

Lenke til kommentar

Men injiserte ikke Naomi FOXDIE uten at myndighetene visste om det? Husker ikke helt hvorfor då... Og hvorfor døde DARPA Chief plutselig då, hvis FOXDIE ikke var myntet på han?

Tilleggsspørsmål: Etter MGS3, hvorfor ble Big Boss slem? Han startet jo FOXHOUND. Hva var det opprinnelige målet til organisasjonen?

Foxdie var noe myndighetene/The Patriots tenkte de skulle bruke for å ta livet av alle sammen uten at det Rex ville ta skade. Det som derimot ikke var en del av planene var at Naomi endret på et eller annet med viruset. Denne endringen vet vi enda ikke helt hva er.

MGS 3 er så vidt jeg kan se, en dårlig grunn til hvorfor Big Boss ble ond. Det viste seg i MPO at han bare stjal ideen fra Gene, eller hvem det nå var. Men du har rett i at Big Boss dannet Foxhound. Dette var en slags antiterror organisasjon slik Dead Cell også var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...