Gå til innhold

Batteri til laptop. 4800mAh = 53WHr. V=?

bjorn.e

Anbefalte innlegg

Som det kryptiske enment sier; batteriet til laptopen min er oppgitt til 4800mAh og 53WHr.(6 celler)

(milli)ampere-timer er greit, og eg går ut i fra at WHr er watt-timer - men får det ikkje helt til å stemme.

Det skulle tilsi at spenningen fra batteriet må være 11V for å levere 4.8A i en time, som skulle bli 53WHr. Men det gir jo da en spenning på 1.8V pr celle? Eller er eg helt på bærtur her nå?

Grunnen til at eg lurer er at det frister mer å kjøpe nye li-ion celler til en "noe lavere" pris enn nytt batteri fra dell...

edit: har nå funnet ut at batteri spenninga skal være 14.8V. Så tenker at 6 celler, egentlig er 12 celler á 1.2V - noe som gir litt mer mening?!

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som det kryptiske enment sier; batteriet til laptopen min er oppgitt til 4800mAh og 53WHr.(6 celler)

(milli)ampere-timer er greit, og eg går ut i fra at WHr er watt-timer - men får det ikkje helt til å stemme.

Det skulle tilsi at spenningen fra batteriet må være 11V for å levere 4.8A i en time, som skulle bli 53WHr. Men det gir jo da en spenning på 1.8V pr celle? Eller er eg helt på bærtur her nå?

Grunnen til at eg lurer er at det frister mer å kjøpe nye li-ion celler til en "noe lavere" pris enn nytt batteri fra dell...

edit: har nå funnet ut at batteri spenninga skal være 14.8V. Så tenker at 6 celler, egentlig er 12 celler á 1.2V - noe som gir litt mer mening?!

Li-Ion-celler er på 3,7V. Jeg vil tippe at ditt batteri har 2 x 3 celler (3 + 3 celler parallellkoblet). Skulle stemme bra med ca. 11V da. Men nå har jeg ikke veldig peiling på batterier; sikkert noen som kan forklare bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...