Gå til innhold

Erfaringer med utstyr til Nikon D300

Anbefalte innlegg

så Nikon 18-70 er bedre enn Nikon 18-200vr?
18-70 har bedre byggekvalitet og er jevnt over bedre optisk. 18-200 er bra på 50 mm men blir dårligere i begge endene. 18-200 har VR og lengre tele som sine fordeler.

Tar du en god del bilder når det ikke er sol eller du liker liten dybdeskarphet så gå for et f/2.8 objektiv.

I følge testene til photozone.de er de veldig like optisk. Begge lider av en del vignettering og fortegning (spesielt @18mm), men har forholdsvis høy oppløsning. 18-200 har en tanke mer CA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke ha de dyreste objektivene for å ta gode bilder,det virker som de fleste er opptatt av at jeg nermest ødelegger d300 med et billig møkka objektiv som mange påstår 18-200 vr er?

jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe nikon 17-55 2.8 uansett om jeg har råd til det.

Er ikke 18-200mm til D300 litt overkill?

En Nikon SB-800 og noen filter til objektivene vil ikke være så dumt.

flere proffe brukere på forumet anbefaler å ikke bruke filtere

Lenke til kommentar
Du trenger ikke ha de dyreste objektivene for å ta gode bilder,det virker som de fleste er opptatt av at jeg nermest ødelegger d300 med et billig møkka objektiv som mange påstår 18-200 vr er?

jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe nikon 17-55 2.8 uansett om jeg har råd til det.

Det er vel ingen som påstår at du ødelegger D300 med 18-200VR. Men det som jeg påstår, er å kjøpe D300 og 18-200VR er bortkastede penger. Enten på D300 huset eller på objektivet. På D40 og opp til D80 er 18-200VR i sitt rette ellement.

Det blir som å dra på scootertur i full Reimadress men med joggesko på beina.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Vi er alle ute etter å få mest for pengene. Man får ikke mest for pengene med D300 + 18-200mm.

Man får mer ved å kjøpe f.eks Nikon D50 m/18-70mm + en Nikkor 70-200mm.. Er oppe i 20k da, om man regner meget grovt, vil nok heller tippe mer mot 18-19k, mens D300 (15k) og 18-200mm (er vel 5k) = 20k

Det er ingen proffe fotografer på dette forumet, etter min mening. Beklager til de som føler seg støtt nå.

Av filter mener jeg pola og gradert gråfilter. Det ødelegger ikke. Senker kvaliteten bittelitt, men gjør mer nytte enn skade.

Lenke til kommentar

Det som er galt er å kjøpe et D300 på bekostning av objektivene. Det er ikke noe galt i å bruke D300 eller D3 på Nikkor 18-200 VR hvis det er det objektivet man trenger. Å bruke det objektivet og kameraet man trives best med er en god måte å få gode bilder på. Å tro at man får optimale bilder basert på utstyr som er best i en eller annen syntetisk test betyr at man ikke har noen grunnleggende forståelse av fotografering.

Nå vet jeg ikke hvorfor Pleiadene vil ha 18-200 VR dermed kan jeg ikke si om det er et dårlig valg eller ikke. Personlig ville jeg lagt til 3 fastobjektiver etterhvert så hadde det vært en komplett pakke som får Nikkor 17-55 f/2.8 til å se blodfattig ut.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvorfor Pleiadene vil ha 18-200 VR dermed kan jeg ikke si om det er et dårlig valg eller ikke. Personlig ville jeg lagt til 3 fastobjektiver etterhvert så hadde det vært en komplett pakke som får Nikkor 17-55 f/2.8 til å se blodfattig ut.
Jepp, D300 med 28mm f/1.4, 50mm f/1.4 og 85mm f/1.4 ville være en superkombinasjon, og jeg skulle klare å leve helt fint uten zoom og ekstrem vidvinkel ;o)
Lenke til kommentar

Har nå bestilt meg et Nikon D300 + Nikon 24-70mm F2.8 G AF-S ED.

Men dessverre så hadde de ikke objektivet på lager....

Er det noen av dere som har fått tak i dette eller vet om et sted de har dette inne på lager?

Blir spennende å teste ut Nikon siden litt også, har forventninger til denne kombinasjonen.

Bare tanken på denne bryllups-kombinasjonen får det til å bruse i blodet mitt:

D300 m/24-70mm F2.8,

30D m/85mm F1,2 &

1D-III m/70-200mm F2,8 IS

Jeg bestilte Nikonen med SB-800, MB-D10, EN-EL4 & BL-3.

Noe mer jeg bør bestille??

Ståle Tvete

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har fått tak i dette eller vet om et sted de har dette inne på lager?

Blir spennende å teste ut Nikon siden litt også, har forventninger til denne kombinasjonen.

Bare tanken på denne bryllups-kombinasjonen får det til å bruse i blodet mitt:

D300 m/24-70mm F2.8,

30D m/85mm F1,2 &

1D-III m/70-200mm F2,8 IS

Jeg bestilte Nikonen med SB-800, MB-D10, EN-EL4 & BL-3.

Noe mer jeg bør bestille??

Ståle Tvete

Regner med at du har bestilt lader til EN-EL4?

Lenke til kommentar

Ståle Tvete

Interfoto og Stavanger Foto

Lenke til kommentar
Fant objektivet hos Japan Photo nå, så har endret bestillingen...

Bestiller da huset der også :-)

Må jo støtte Stephen..

Jeg så intet behov for å støtte Stephan når jeg fikk samme kamerahus (D300) med norsk garanti for 13999 hos den lokale fotografen...

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som påstår at du ødelegger D300 med 18-200VR. Men det som jeg påstår, er å kjøpe D300 og 18-200VR er bortkastede penger. Enten på D300 huset eller på objektivet. På D40 og opp til D80 er 18-200VR i sitt rette ellement.

Det blir som å dra på scootertur i full Reimadress men med joggesko på beina.

Nå er det vel sånn at det er ganske mange andre funskjoner som gjør at D300 er et bedre kamera enn D40 og D80, så det kan jo være at vedkommende setter rpis på f.eks. høy FPS, gode iso egenskaper, bedre lysmåler osv.

Jeg er i motsetning til de fleste her inne tilhenger av å plukke ut det kamerahuset man føler passer seg best, både økonomisk og behovsmessig, sammen med f.eks. et objektiv til å begynne med. Da vil man etterhvert finne ut av hva man virkelig trenger, og kan prioritere dette etterhvert som økonomien tillater det.

Det skal være sagt, jeg er ingen fan av 18-200, og har ikke kjøpt dette selv, men at det kan være en grei start sammen med D300 og evt en 50 1.8 eller 1.4, er jeg ikke i tvil om. At 18-200 ikke matcher D300 fullt ut er vel alle enige om.

Personlig ville jeg mye heller gått denne veien, enn å kjøpe D40 og dyrt glass med det samme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...