Gå til innhold

Erfaringer med utstyr til Nikon D300

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bestilt fjernkontroll fra ebay,kostet 1009 kroner inkl frakt,ml-3, selgeren sa at det er ekte nikon.

fikk mitt D300 i dag og lurer på ?

Er det noen som vet om en veske som passer til Nikon d300,nikon 18-200,sigma 50-500,nikon 1.8,blitz, etterhvert nikon 17-55 f 2.8 og fjernkontroll??finner ikke noen vesker på nett som passer,

Lenke til kommentar
Har bestilt fjernkontroll fra ebay,kostet 1009 kroner inkl frakt,ml-3, selgeren sa at det er ekte nikon.

Er det noen som vet om en veske som passer til Nikon d300,nikon 18-200,sigma 50-500,nikon 1.8,blitz, etterhvert nikon 17-55 f 2.8 og fjernkontroll??finner ikke noen vesker på nett som passer,

Det letteste når du har såpass mye er vel en sekk. Feks. Loewepro computrekker. Den får du plass til litt av hvert i. Har ikke alt i sekken pga. at jeg har et filmhus i en annen bag, men om jeg ønsker får jeg faktisk plass til 3hus (to med grep), nikon 17-55, 70-200, 50, tokina 12-24 og to nikon blitzer. Pluss en del tilleggsutstyr som blitzkabel, ekstra film osv. Den blir da litt tung, men om du ikke skal på langtur gjør det ikke så mye.

Lenke til kommentar

Heller ikke noe problem å finne fjernkontroll til under 200 kr:

http://cgi.ebay.com/Phottix-Wireless-Remot...oQQcmdZViewItem

Når det gjelder "veske", sats heller på en fotosekk fra f.eks Kata eller Lowepro. Utstyret ditt veier såpass mye at en sekk vil være mye mer praktisk. Du burde ikke ha problemer med å finne passende modeller på nettet...

Lenke til kommentar

Føler meg litt forvirret etter samtale med Nikon Norge i dag,enten lyver folk på forumet her elle så lyver nikon,og jeg ser ingen grunn til at de(Nikon) skal lyve,jeg sa at jeg hadde kjøpt Nikon D300 og at jeg ville kjøpe nikon 18-200 vr,men at jeg kviet meg ,for at jeg hadde lest på akam.no at flere folk måtte bytte 2 og 3 ganger før de fikk et skarpt objektiv av denne typen,(mye dårlige objektiver av denne typen)jeg spurte han på nikon om dette ,han sa at han ikke hadde hørt om eller kjenner til slike problemer,de hadde ikke fått klager fra noen ang skarphet,han sa at noen tidligere utgaver hadde problemer med vr chippen,men det hadde ikke vert problem nå mer.

Så jeg er litt forvirret etter å ha lest på forumet her om at folk har hatt problemer med dette.etter det nikon sa

Japan foto sa jo at de de heller ikke kjente til dette.

En annen sak jeg spurte nikon norge fyren om å som jeg finner merkelig er dette,

jeg spurte om hvilke (normal)objektiv han kunne anbefale til D300,han spurte da,hvor mye kan du bruke på det?jeg svarte ca 10-12000 kroner,men max 12000 kroner,da sa han at han kunne anbefale nikon 18-70 til ca 4000 kroner,jeg ble litt undrene over det svaret,da jeg hadde trodd han kom til å si feks:17-55 f 2.8 eller noe sånn?

Jeg er forundret

Lenke til kommentar
Føler meg litt forvirret etter samtale med Nikon Norge i dag,enten lyver folk på forumet her elle så lyver nikon,og jeg ser ingen grunn til at de(Nikon) skal lyve,jeg sa at jeg hadde kjøpt Nikon D300 og at jeg ville kjøpe nikon 18-200 vr,men at jeg kviet meg ,for at jeg hadde lest på akam.no at flere folk måtte bytte 2 og 3 ganger før de fikk et skarpt objektiv av denne typen,(mye dårlige objektiver av denne typen)jeg spurte han på nikon om dette ,han sa at han ikke hadde hørt om eller kjenner til slike problemer,de hadde ikke fått klager fra noen ang skarphet,han sa at noen tidligere utgaver hadde problemer med vr chippen,men det hadde ikke vert problem nå mer.

Så jeg er litt forvirret etter å ha lest på forumet her om at folk har hatt problemer med dette.etter det nikon sa

Japan foto sa jo at de de heller ikke kjente til dette.

En annen sak jeg spurte nikon norge fyren om å som jeg finner merkelig er dette,

jeg spurte om hvilke (normal)objektiv han kunne anbefale til D300,han spurte da,hvor mye kan du bruke på det?jeg svarte ca 10-12000 kroner,men max 12000 kroner,da sa han at han kunne anbefale nikon 18-70 til ca 4000 kroner,jeg ble litt undrene over det svaret,da jeg hadde trodd han kom til å si feks:17-55 f 2.8 eller noe sånn?

Jeg er forundret

Har hatt 18-200 VR objektivet siden det kom på markedet og er kjempefornøyd til sitt bruk. Byggekvaliteten kunne selvsagt vært enda litt bedre og zoom siget (kan fikses med litt tape) kan av og til være irriterende. Har heller ikke registrert noen store diskusjoner rundt problemer med skarpheten som har medført bytte. Søk eventuelt litt på www.nikonians.com for et større utvalg av kommentarer. (Husk dog at et par kjøpere som er misfornøyd lager uforholdsmessig mye støy i mange forum...)

18-70 objektivet et et fantastisk godt normalobjektiv hvis man ikke trenger byggekvaliteten, vekten og lysstyrken til 17-55 objektivet. Jeg har også erfart at det har bedre mottlysegenskaper. Du finner det ofte pent brukt for godt under 2000 kroner. Godt at en salgsrepresentant er ærlig!

Lenke til kommentar

Hm!

Jeg forstår godt du er forundret, det er jeg også.. :-)

Jeg har fulgt med på dette forumet en tre års tid nå.

For et par år siden ble 17 - 55 f/2,8 regnet som optikk beregnet til proff bruk og noe "overkill" for oss vanlige amatører. Jeg ser at trenden den siste tiden går mot at amatører og førstegangskjøpere av dslr kjøper dette objektivet sammen med semiproffe hus. Jeg har jo sett spørsmål her på akam hvor man lurer på om dette objektivet er bra nok. Utviklingen er vel blitt slik som følge av et voldsomt utstyrsjag og at det er mye penger blant folk.

Jeg har selv Nikon 18 - 70mm og synes det er et glimrende objektiv. Om du kjøper Tamron 17 - 50 f/2,8 istedet får du nok et litt bedre alternativ. Jeg bruker 18 - 70mm mye på tur i den lyse årstiden. Ja det er egentlig det objektivet jeg bruker mest om sommeren. Nå i mørketiden bruker jeg Tamron 28 - 75 f/2,8 eller Nikon 50mm f/1,4 mest. Jeg synes også det er lettere å få bildene skarpe/riktig fokus ved innendørs blitzfotografering med Tamronen.

Nikon 17 - 55 f/2,8 er et knall objektiv, ingen tvil om det. Men jeg for min del har mer fornuftige ting å bruke pengene på enn å brenne av 10 - 11.000,- på et objektiv som kun er til hobbybruk. (min mening!) Jeg for min del vil få mye bedre resultater ved å jobbe for å bli en bedre fotograf, enn å kjøpe flere dyre objektiver!

Endret av TOH65
Lenke til kommentar
....

Jeg er forundret

Ettersom du nevner at du holder til i Alta, er det mulig at du drar på scooter turer.

Min erfaring med andre Nikon objektiver i samme byggtekniske klasse som 18-70 (18-200VR og 24-120VR) er ikke bare positiv. Har sverget på at jeg aldri mer skal ta med objektiver uten værtettning når det fare for snø, regn eller sand.

Lenke til kommentar

Jeg er forundret

Litt merkelig svar igrunnen. 17-55 er jo definitivt mye bedre optisk, mer lyssterk og har mye bedre byggekvalitet. Kan ikke sammenlignes med 18-70. Har erfaring med begge og er ikke enig i hva "Nikon norge fyren" sier. Ja, du betaler det mangedoble, men du får det igjen på alle måter. 17-55'en er en kompromissløs normalzoom for DX du kan ha til du blir gammel og grå.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Hvilke nikon objektiv er værtett?har værtetting?leser på en test at nikon 18-200 vr har værtetting stemmer det?

dette står det:The 18-200mm VR has weather seals it would compliment the seals of the D200 in the lens mount

så Nikon 18-70 er bedre enn Nikon 18-200vr?

Og Tamron 17 - 50 f/2,8 er bedre enn nikon 18-70 er det slik å forstå?

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Hvilke nikon objektiv er værtett?har værtetting?

17-55 har værtetning. 18-70 har en liten pakning i fatningen, men det er den eneste.

Tamron'en er en god del hakk over 18-70'en ja. Faktisk omtrendt like god optisk som 17-55'en, men byggekvaliteten er mye dårligere. Har heller ikke værtetning eller AF-S

Lenke til kommentar

Nikkor med værtetting? For å si det enkelt, de Nikkor som koster over kr. 10.000.-

Lenke til kommentar

Nikkor med værtetting? For å si det enkelt, de Nikkor som koster over kr. 10.000.-

Ifølge denne så har 18-200 vr værtetting:The 18-200mm VR has weather seals it would compliment the seals of the D200 in the lens mount

her er siden:http://www.dcresource.com/forums/showthread.php?t=24304

Lenke til kommentar

Ifølge denne så har 18-200 vr værtetting:The 18-200mm VR has weather seals it would compliment the seals of the D200 in the lens mount

her er siden:http://www.dcresource.com/forums/showthread.php?t=24304

Nikkor 18-200VR ligger på feil side av 10.000.- tallet. ;)

Lenke til kommentar
Så man må kjøpe en fjernkontroll til 2500 for å få fjernkontroll til D300?finnes det virkelig ikke billigere alternativ?

Det billigste altenativet er å bruke "Self-Timer Delay" for selvutløseren, alternativene er fra 2 til 20 sekunder.

Lenke til kommentar
Så man må kjøpe en fjernkontroll til 2500 for å få fjernkontroll til D300?finnes det virkelig ikke billigere alternativ?

Det billigste altenativet er å bruke "Self-Timer Delay" for selvutløseren, alternativene er fra 2 til 20 sekunder.

Og ikke å glemme intervallfunksjonene - som gir deg mulighet å starte å ta bilder på ett klokkeslett, og f.eks ta 5 bilder, hvert 20 sek 65 ganger. Kjekk funksjon

Lenke til kommentar
18-70 har bedre byggekvalitet og er jevnt over bedre optisk. 18-200 er bra på 50 mm men blir dårligere i begge endene. 18-200 har VR og lengre tele som sine fordeler.

Tar du en god del bilder når det ikke er sol eller du liker liten dybdeskarphet så gå for et f/2.8 objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...