Gå til innhold

Erfaringer med utstyr til Nikon D300

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp,jeg har nå endelig bestilt Nikon d300 m nikon 18-200 vr,nikon 50 1.8,og sigma 50-500

og skal bestille 17-55 2.8 seinere,

trenger tips til hvilke minnekort som passer best til d300,med tanke på hurtighet osv .

Hvilke blitz?nikons sb800 eller andre merker?

Trenger veske som har plass til dette,hvor får man kjøpt det?

Hvilke fjernkontroll,objektivfilter ,beskyttelses filter?

Hvor får jeg kjøpt dette ?

får man kjøpt beskyttelsesdeksel til lcd skjermen ,eller følger det med?

Er ellers inntresert i folks erfaringer over hvilke utstyr som passer best/bra til D300 ,hvordan utstyret er i bruk med d300

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnekort: Raskeste kort fra Sandisk eller Lexar.

Blits: SB800 eller SB600 er de beste valgene til Nikon-kameraer.

Veske: Gå i den butikken du liker best og forsøk å presse utstyret inn i forskjellige vesker, så finner du ut det.

Fjernkontroll: I bruksanvisningen står det hvilke fjernkontroller og snorutløsere som er kompatible

Filter: Ingen, sett bort fra polafilter med den diameteren som ditt største objektiv har. Du kan i tillegg kjøpe en step-ring slik at det passer til de øvrige også, men det er strengt tatt ikke så nødvendig i ditt tilfelle, siden ditt største objektiv dekker alle brennvidder.

Du kan også kjøpe et skikkelig beskyttelsesfilter fra et annerkjent merke som Hoya og Sigma. Sistnevnte har faktisk noen gode beskyttelsesfilter. Går du på FotoVideo så vet de nok hva du mener når du ønsker beskyttelsesfilter, men ikke la en snørrunge på nærmeste nærbutikk lure deg til å kjøpe UV eller Skylight-filter. De er helt unødvendige på digitalt kamera, fordi det har UV-filter foran sensoren. Mange får råd til å kjøpe et slik av butikkbetjeningen, fordi det er på filter ekstrautstyr de tjener mest penger. Det aller viktigste er å ikke kjipe på prisen når du kjøper filter. Det forringer bare den optiske kvaliteten på objektivet. Husk at filter er et ekstra stykke glass, med de problemene det skaper. Mange av oss på akam bruker ikke filter i det hele tatt. Vi bruker heller solblender, fordi det har kun positiv effekt på bildekvaliteten, og fordi det bygger ut og derfor beskytter frontelementet mot slag og annen skade.

Lenke til kommentar

Jeg må si med en gang,jeg bor i Alta,her er ingen fotobutikk på 400 km omkrets som jeg vet om,

vi har noe i Alta som heter thermo glass eller ala det,de har noen få Canon ting og bare det.

så jeg kan ikke dra å prøve ting mm derfor er jeg avhengig av forumet her for å få best mulig hjelp,

for så å bestille fra nett etter anbefalinger,så tusen takk til alle som gidder å hjelpe meg:)

Lenke til kommentar

Jeg valgte å kjøpe en Metz 48 AF1 blitz nå, kun for å teste den. Billigere en SB 800 og den skal støtte det meste som du får på Nikon biltzene.. Den støtter alle TTL systemen som Nikon har laget også!!

post-138422-1199056663_thumb.jpg

Fikk den på Fredag, så jeg har ikke fått testet den grundig nok ennå. Med snappshotene jeg har tatt i helga ser meget låvende ut da :)

Filter?

Jeg har alltid brukt Hoya HMC filtere, dette kommer av at det var det beste vi hadde da jeg jobbet i fotobutikk for mange år siden ( har liggende igjen filter, så jeg har ikke sjekket hva de har kommet med de siste årene. )

Standar filter: UV

Det er med beskyttelses deksel på LCD skjermen!!

Jeg kjøpte med grepet på mitt kamera, og angrer ikke et sekund på det da!!

17-55/2,8.... Det begynner å bli mange av disse på brukt markedet, så det burde være mulig å få en ok pris på et brukt da!! :) ( Jeg har selv min gode gamle 20-35/2,8 , å da dekker jeg D3en når jeg ikke klarer å holde meg lengre ;) ).

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt på diverse fora, ser jeg at det er 2 normalzoomer som går igjen.. Nikon 17-35 f/2.8 og 17-55 f/2.8...

Er det noen som har noe erfaring med 17-35? Er det noen grunn til at Nikon har valgt å redusere 20mm på brennviden?

Endret av saturnia
Lenke til kommentar
Etter å ha lest litt på diverse fora, ser jeg at det er 2 normalzoomer som går igjen.. Nikon 17-35 f/2.8 og 17-55 f/2.8...

Er det noen som har noe erfaring med 17-35? Er det noen grunn til at Nikon har valgt å redusere 20mm på brennviden?

17-55 er bygget for crop (DX) og 17-35 for fullformat (FX).

Med mindre du har tanker om å bytte over til fullformatbrikke i nær fremtid får du mer for pengene med 17-55.

Det er vel snart på tide Nikon kommer med en rimelig (billigere) lyssterk vidvinkelzoom med bildestabilisator?

Lenke til kommentar

17-35mm kom først (for filmkamera), 17-55mm ble sluppet for DX-formatet noen år senere. Nå når D3 kom ut med FX (fullformat digital) har Nikon sluppet nye zoom-objektiv, 14-24 (som erstatter 17-35) og 24-70 (som erstatter 28-70).

17-35 er derfor gått ut av produksjon, mens 17-55 opprettholdes for DX-formatet.

17-35mm objektivet blir av mange omtalt som den best vidvinkelzoomen uansett merke. Hvor bra 14-24mm objektivet er vet vi ikke ennå, men Bjørn Rørslett er overbevist ihvertfall.

Lenke til kommentar

Vet enda ikke om jeg gjorde det rette, men jeg gikk for 24-85 f/2,8 m/macro.

Den har vist nettopp satt seg på flyet :w00t:

Jeg tenkte på hva jeg bruker på min F3, og det er stort sett i område 35-litt over 100mm.

Det skulle bli i område fra 24mm på D300.

På den annen side er det ikke umulig at det blir "ei vid ei" siden.

Tenkte vel først å nøye meg med 17-70mm, men ser ikke mye skryt av den :no:

Lenke til kommentar

17-55 er bygget for crop (DX) og 17-35 for fullformat (FX).

Med mindre du har tanker om å bytte over til fullformatbrikke i nær fremtid får du mer for pengene med 17-55.

Det er vel snart på tide Nikon kommer med en rimelig (billigere) lyssterk vidvinkelzoom med bildestabilisator?

Sterke rykter i formet på dpreview med angivelig "bevis" for at Nikon snart skal lansere en 16-85 f/3,5-5,6 med VR om kort tid.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg et sandisk compaq flash kort,tenkte jeg skulle kjøpe dette:http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=38415

men jeg har ingen firewire utganger på noen av mine datamaskiner så da kan jeg vel ikke bruke minnekortleseren?

selve kortet er vel bra til D300.

Ser anbefaling av Nikon ml-3 fjernkontroll,men synes prisen er litt stiv,hva kan man gjøre med den fjernkontrollen,finnes det ikke enklere og rimeligere?

Lenke til kommentar
Ser anbefaling av Nikon ml-3 fjernkontroll,men synes prisen er litt stiv,hva kan man gjøre med den fjernkontrollen,finnes det ikke enklere og rimeligere?

Prisen fra eBay blir ikke så stiv - på den kan du skyte bilder i s og c - samt at du kan sette den opp som "trip-wire", dvs du kan sette den opp slik at om noe bryter den infrarøde forbindelsen så tar kameraet bilde.

Anbefaler å søke på google eller lignende for en bedre og grundigere beskrivelse av hva den kan/ikke kan

Lenke til kommentar

Stemmer det at det er svært begrenset rekkevidde på ML-3 (maks 8 meter og strålen må peke rett på sensoren)

Jeg bestilte meg Nikon Camera Control Pro 2, så jeg higer vel egentlig etter en WT-4 model (fytte katta for en pris),

men er egentlig åpen for alt fra den enkleste 3 foot kabelutløser til trådløs ethernett.

Vanskelig å finne sider med utdyping av de forskjellige løsningene også -- finnes sikkert :dribble:

Noen som har linker til noe slikt?

Lenke til kommentar
Hvilke fjernkontroll

Er det trådløs du vil ha så er det Nikon ML-3 som gjelder, fikk nettopp min i posten - kjempebra ! Koster vel den nette sum av 2300 + frakt fra Foto&Video - noe billigere fra HKSupplies (eBay), dvs godt under halve prisen.

Anbefaler heller Pocket Wizard Plus II med "pre-trigger cable", funker opp i mot 500 meter radiostyrt. Kan brukes både til fjernstyring av blits og kamera samt holde kameraet aktivt for umiddelbar avfyring av kameraet. Brukes f,eks hvis du skal plassere kamera med vidvinkel rett bak et fotballmål og og samtidig ta bilder fra en annen vinkel med et annet hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...