cenobite22 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg vurderer å kjøpe en telelinse til mitt Canon EOS 400D. Prisklassen jeg tenker på er rundt 5000, med mulighet til å gå litt opp om nødvendig. Jeg har sett meg ut 2 stk som har fått gode omtaler i tester: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM Canon EF 70-200mm f/4.0L USM Nå er jo L-objektivet endel dyrere og jeg lurte på om det er verd å gå for L-objektivet. Jeg mister IS og 100mm brennvidde og det koster 1500 mer! Er det virkelig verd det ? Fordelen må jo være byggekvalitet, optikk-kvalitet og at det ikke roterer frontelementet. Takker for innspill Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Sigma 50-150mm f2.8 (ny versjon er vel på markedet nå) Knuser begge de to der Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg føler jeg er litt Dahlekritisk i dag, men skitt la gå. Er jeg helt på bærtur når jeg forutser at en del kommer til å protestere på at Sigma 50-150 knuser EF 70-200 f/4 L? Selv om jeg er tilhenger av god lysstyrke og liberal i forhold til Sigma, så reagerer i alle fall jeg på den uttalelsen. Det finnes tross alt andre viktige egenskaper enn god lysstyrke, og for mange er f/4 raskt nok på en telezoom. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg skal spise et minnekort om Sigma 50-150mm f2.8 gruser Canon EF 70-200 f4L! Det objektivet er sylskarpt og samtidig ikke dyrt i det hele tatt. Ikke bare får du 790,- i cashback på det, men du får kjøpt det for under femtusenlappen (se her), slik at totalprisen blir 4200,-. Aldri i livet om Sigma 50-150mm er et bedre kjøp da, til oppunder 5500,-. Forbeholdet må være om du er mer avhengig av det ekstra blendertrinnet Sigma tilbyr, enn den ekstra telen Canon'en gir deg. Canon 70-300 vil jeg uansett ikke anbefale til fordel for de andre to. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Ser du linker til en norsk nettside? Vær smart og spar noen tusen og kjøp heller objektiv fra Det Store Utlandet. Sjekk feks bhphotovideo, og la jetcarrier ta hånd om frakt og moms. Ørlite granne "vanskeligere" med fem minutters registrering hos jetcarrier, men så kan du også spare en drøss tusenlapper. Med skipsfrakt tar det noen få dager ekstra, selv tok det meg fem dager fra jeg bestilte hos bhphotovideo til objektivet var på mitt lokale postkontor. Objektivet kostet i Norge ca 5000,-, mens totalpris fra bhphotovideo/jetcarrier/moms kom på 3000,-. Ville bare nevne det i tilfelle du ikke hadde tenkt over det. Lenke til kommentar
cenobite22 Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Takker for mange raske svar Ser ut til at det blir L-objektivet på meg. Jeg er ganske stor tilhenger av å bruke stativ så jeg kommer nok til å klare meg med f/4. Nå gjelder det bare å surfe rundt for å finne det billigste (neste stopp blir Vidvinkel, men skal se om jeg kan finne noe bra i forumet før jeg poster en ny tråd om det). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Et fornuftig og godt begrunnet valg Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Tar folket kun bilder av døde ting her eller? f/4 er da ikke nok til å kunne skyte skarpe flotte bilder av ting som beveger seg fort, spesielt i de lysforholdene vi har nå om dagen. Og folk skal ha med seg stativer på tur leser jeg. Jeg skjønner at fotografer som sitter på ræva ved sidelinja til en fotballkamp har stativ, men personlig må det ha gått en sikring ett eller annet sted om jeg skulle drasse rundt på stativ når jeg var ute på fototur og gikk to mil. Virker nesten som folket har forferdelig godt tid når de skal knipse bildene sine. Hvorfor heller ikke forestlå fastoptikk da? Her kan man jo planlegge bildene sine i timesvis. Mulig jeg er rar.. Jeg skyter jo i jpeg, etterbehandler aldri, ser ikke behovet for vidvinkel og normalzoom, og kaster meg rundt etter kule bilder av bikkja som beveger seg i lysets hastighet Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Kjære Øyvind. Et drøyt blendersteg løser ikke mange problemer, spesielt ikke når lysforholdene er så elendige som de er nå. Da holder ikke 2,8 heller. Du forstår vel at en drøy blender ikke er grunnlag for å hevde at noe som helst "gruser" et annet objektiv. Det er klart at et trinn opp på lukkertiden kan være forskjellen på skarpt og uskarpt, men da må du ut i rette øyeblikk og ta bilder. En time før vil den blenderen ha null betydning, og en time senere er det for mørkt for begge. Er det verdt det å ofre større brennvidde og sylskarpe bilder for å få en drøy time lenger tid til å fotografere i døgnet, når den timen er mens man er på jobb i vintertiden. I den lyse delen av året så er forsvinner lyset enda fortere (siden det foregår ved soloppgang og solnedgang). De fordelene du mener gruser konkurransen er så marginale i praksis at de ofte kan gruses av andre kvaliteter. De blir litt lysstyrkehysteri når man vektlegger en blenders bedre lysstyrke med dårlig lys som sterkeste argument for kjøp. Det er som sagt kun i få tilfeller at lyset er slik at forskjellen på en lukker utgjør forskjellen mellom skarp og uskarp. Da må jo lyset være slik at det er akurat i grenseområdet, og hvor ofte opplever man egentlig det? Det store kjøpsargumentet for stor blender er at man kan slenge bakgrunnen mer ut av fokus, noe som jo er ganske flott i noen sammenhenger. Med lang tele gir f/4 liten nok dybdeskarphet, for dybdeskarpheten avgjøres av forholdet mellom blender, brennvidde, format og avstand. Hvis den optiske kvaliteten er svært god, så ville jeg foretrukket Sigma 50-150 som portrettobjektiv. Som teleobjektiv som sådan så ville jeg foretrukket Canon 70-200 f/4 L. Siden trådstarter er på jakt etter en god tele (ikke et fint portrettobjektiv), og bruker stativ (han er kvalitetsbevisst forstår du) så faller ditt eneste argument på steingrunn, Øyvind. Da hverken gruser eller steiner ditt favorittobjektiv noe som helst av høy optisk kvalitet. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Det der med at et blenderseg ikke løser noen problemer er veldig avhengig av sitvasjonen. Jeg tar til tider masse bilder av hundene mine inne i haller og da betyr en blender ekstra alt. Innendørs bruker jeg mye blender i området 1.4-2,2 og da er alle Zoomobjektiv uaktuelle uansett. Men til action bilderpå høylys dag og døde ting spilleer ikke maxblender så stor rolle for da blender jeg ned uansett. Hver enkelt må avgjøre hva de trenger avhengig av forhold og hva de fotograferer. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) brukt Canon EF 400mm f/5.6L USM lett, for min del iaffal Endret 30. desember 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Dette er OT, men slipper man moms med JetCarrier Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 "Med JetCarrier kan du sende en 10 kg pakke * fra USA levert hjem for 485 kroner, dette er inklusiv tollgebyr, dvs ingen skjulte gebyrer." fins det momsgrunnlag, slipper man ikke moms Lenke til kommentar
cenobite22 Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 For tiden er jeg mest opptatt av og ta bilder i naturen og bruker gjerne tid på å finne et bra motiv. Etterhvert som jeg blir flinkere vil jeg sikkert begynne å ekperimentere mer med fart og bevegelse, men akkurat nå trives jeg med rolig natur Og den er slett ikke død Jeg kjøpte EOS 400D med en Tamron 17-55 F2.8 og planen var å utvide med et tele , fast, og et vidvinkel objektiv. Første er i boks nå takker for hjelpen og alltid gøy med en diskusjon Lenke til kommentar
andm Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Dette er OT, men slipper man moms med JetCarrier Niks, det gjør du ikke. Lenke til kommentar
Art_Vandalay Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Har selv 70-200 f/4L, veldig fornøyd. Mulig jeg bytter det ut med IS etterhvert, men stativ kan jo kompensere i situasjoner der man kan ha med det. Uansett, veldig bra objektiv, bra byggekvalitet, rask AF, og veldig god billedkvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå