mrkorsnes Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Finnes det noe hendig program under linux og som en kan bruke til å komprimere jpeg-bilder uten å fjerne exif-dataene ? Tidligere brukte jeg xv for å komprimere bider fra digital-kameraet, men dette fjerne jo exif-datene :-( Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 imagemagick er løsningen for deg da. ved resize bevarer den exif-data.bruker du derimot thumbnail funkjonen så forsvinner exif-data. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 imagemagick er løsningen for deg da. ved resize bevarer den exif-data.bruker du derimot thumbnail funkjonen så forsvinner exif-data. Takk. Er dette det samme som "convert" ? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 convert hører til imagemagick, så det stemmer det ja Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 convert hører til imagemagick, så det stemmer det ja Noen som har tips om passende parametre for å komprimere "vanlige bilder" (jpeg) med convert slik at resultatet blir ganske bra ? Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Her må du nesten bare prøve deg frem - det kommer jo helt ann på hva du forventer av "ganske bra". I utgangspunktet synes eg bildene er "ganske bra" fra kameraet mitt, og komprimerer dei ikkje ytterligere for langtidslagring. Til bruk på web/epost m.m. så avhenger kvaliteten litt av bildet, og publikum - så det er litt vanskelig å gi et fasit svar på dette. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Her må du nesten bare prøve deg frem - det kommer jo helt ann på hva du forventer av "ganske bra". I utgangspunktet synes eg bildene er "ganske bra" fra kameraet mitt, og komprimerer dei ikkje ytterligere for langtidslagring. Til bruk på web/epost m.m. så avhenger kvaliteten litt av bildet, og publikum - så det er litt vanskelig å gi et fasit svar på dette. Når jeg leser et bilde fra mitt kamera med "xv" og lagrer, så blir filstørrelsen redusert dramatisk - og jeg har aldri lagt merke til forskjell i kvalitet (også når jeg bruker andre visnings-program). Jeg er ute etter tilsvarende komprimering - uten å miste exif dataene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå