Gå til innhold

Skal ha nytt videokamera(max 10k)

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Skal ha meg nytt videokamera.

Max 10tusen,gjerne mindre også ;) Skal bruke det til filming ute og inne...av idrett og av spill filming.

Må være noe som eg lett kan legge filmene innpå PC-en med og at eg kan SE de på PC-en.(også redigere,men det kommer jo annpå red prog ;) )

Noen om har noen lekkerbiskener som eg kan vurdere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler Panasonic NV GS500. Knall DV-kamera som gir supre bilder. Vanlig DV-workflow, som er det desidert beste alternativet til den prisen, HDD og DVD er ikke noe du vil vurdere hvis du er litt seriøs. HDV kan virke fristende, men det er fattigmanns HD og etter min mening gir et DV-kamera med god optikk bedre bilder enn et HDV-kamera til samme prisen.

Lenke til kommentar

NV-GS 500 er et supert kamera. Tenkte å kjøpe et selv, men valget falt på HDV-kameraet Canon HV20. Kriteriet mitt var best mulig i dårlig belysning. Fargebehandlig var ikke så viktig til mitt bruk. Jeg innbiller meg at HV20 er bedre i dårlig lys, da det i følge denne testen var bedre i dårlig lys enn Panasonic HDC-SD1, som har omtrent samme sensorstørrelser som GS 500. (1/4" vs 1/4,7"). Jeg har ikke fått testet HV20 så mye enda, men på nyåret skal jeg legge ut noen frames av lysfølomheten sammmenlignet med mitt NV-GS300 med 1/6" sensorer.

Både Panasonic NV-GS 500 og Canon HV20 er testvinnere, så jeg anbefaler et av disse. :dribble:

Lenke til kommentar
Skal ha meg nytt videokamera.

Max 10tusen,gjerne mindre også ;) Skal bruke det til filming ute og inne...av idrett og av spill filming.

Må være noe som eg lett kan legge filmene innpå PC-en med og at eg kan SE de på PC-en.(også redigere,men det kommer jo annpå red prog ;) )

Noen om har noen lekkerbiskener som eg kan vurdere?

Jeg ville i dag utelukkende ha vurdert kamera med harddisk. Å drive med DV-bånd er en utrolig plagsom og langsommelig process - kun for spesielt interesserte. Et HDD-basert kamera vil bli brukt mye mer da det er så enkel og kjapp både under opptak og avspilning og export til PC.

Lenke til kommentar

DV kun for spesielt interesserte? Haha.

DV-teip er det uten tvil mest pålitelige systemet vi har i forbrukerklassen, du kan nesten umulig ødelegge et opptak på DV-teip, får du litt båndsalat mister du maks et par sekunder av opptaket ditt. Slår en harddisk seg vrang så er hele opptaket borte. Harddisk gir også dårligere kvalitet på opptakene, siden det ikke er noen harddiskkamera i forbrukerklassen som tar opp i et format som er nativt støttet i noen redigeringsprogram. Da må du gjennom et ekstra skritt med konvertering, som reduserer kvaliteten på opptakene dine. Dessuten, når en harddisk er full, ja da er den full og du må docke med en pc før du kan bruke kameraet igjen. Veldig dårlig løsning hvis du skal på ferie f. eks. Med DV-kamera er det bare å ha me seg et par ekstra DV-teiper, som også er fantastiske til å oppbevare råmateriale på senere. DV-teiper kan holde seg leenge.

Lenke til kommentar
Jeg ville i dag utelukkende ha vurdert kamera med harddisk. Å drive med DV-bånd er en utrolig plagsom og langsommelig process - kun for spesielt interesserte. Et HDD-basert kamera vil bli brukt mye mer da det er så enkel og kjapp både under opptak og avspilning og export til PC.

Hva er problemet? FireWire-kabelen henger på pc-en den. Bare å koble til å trykke på play, så ordner resten seg selv, og jeg får redigeringsvennlige AVI-filer på 13,2Gb/t. Mens på vanlige HDD-kameraer får du ihjelkomprimerte filer på 2,8Gb/t.

Mini-DV er fortsatt best. :dribble:

Lenke til kommentar
DV-teip er det uten tvil mest pålitelige systemet vi har i forbrukerklassen, du kan nesten umulig ødelegge et opptak på DV-teip, får du litt båndsalat mister du maks et par sekunder av opptaket ditt.

Jeg mistet sikkert en halvtimes tid av et teip og det uten der var snakk om båndsalat eller fysiske skader på teipen. Kameraet bare nektet å lese store dele av teipen. Kan være kameraets skyld, men det hjelper jo ingenting.

Slår en harddisk seg vrang så er hele opptaket borte. Harddisk gir også dårligere kvalitet på opptakene, siden det ikke er noen harddiskkamera i forbrukerklassen som tar opp i et format som er nativt støttet i noen redigeringsprogram. Da må du gjennom et ekstra skritt med konvertering, som reduserer kvaliteten på opptakene dine. Dessuten, når en harddisk er full, ja da er den full og du må docke med en pc før du kan bruke kameraet igjen. Veldig dårlig løsning hvis du skal på ferie f. eks. Med DV-kamera er det bare å ha me seg et par ekstra DV-teiper, som også er fantastiske til å oppbevare råmateriale på senere. DV-teiper kan holde seg leenge.

Et vanlig HDD-basert kamera kan holde 10+ timer med opptak i bla kvalitet - så bra at iallfall den jevne forbruker ikke vil se forskjel. Sammenlign det med å måtte sjonglere med 10 DV teips? Nei takk. Dessuten tar import fra DV en evighet, mens importen fra HDD måles i sekunder - og så er det allerede klar til avspilning eller å legge på DVD om man vil. Langt det beste valg for folk flest.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Men ingen som er enige om hva som er best når eg skal overføre til pc osv heller?

Jeg mener at Mini-DV er best, selv om det bruker sanntid når du overfører til PC. Da får du redigeringsvennlige AVI-filer som kan spilles av med alle avspillingsprogram. Om du ser på forumet her om alle som har problem med å få åpnet alle de rare filene fra HDD og DVD, sier dette seg selv. Og med HDD/DVD får du ihjelkomprimerte filer som igjen vil resultere i tap av kvalitet ved redigering.

Alle redigeringsprogram takler AVI-filer, men gjenkjenner ofte ikke filer fra HDD/DVD.

:w00t:

Lenke til kommentar
Anbefaler Panasonic NV GS500. Knall DV-kamera som gir supre bilder. Vanlig DV-workflow, som er det desidert beste alternativet til den prisen, HDD og DVD er ikke noe du vil vurdere hvis du er litt seriøs. HDV kan virke fristende, men det er fattigmanns HD og etter min mening gir et DV-kamera med god optikk bedre bilder enn et HDV-kamera til samme prisen.

Men er dette kameraet med Mini DV?

Lenke til kommentar
Jeg mistet sikkert en halvtimes tid av et teip og det uten der var snakk om båndsalat eller fysiske skader på teipen. Kameraet bare nektet å lese store dele av teipen. Kan være kameraets skyld, men det hjelper jo ingenting.

Kunne like gjerne vært en feil med et kamera som brukte HDD. Da hadde du risikert at mange timer (alt på HDD'en) ble borte, ettersom en HDD er veldig følsomt for feil.

Vil du vite mer, kan du lese Videokameraguiden som du finner som sticky øverst i denne delen av forumet. Står en del om hvorfor man skal bruke mini-DV, og hvorfor man skal bruke HDD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...