Gå til innhold

surround 5.1 under 7000kr

Anbefalte innlegg

Ja, du får to sterkere fronthøyttalere. En god del sterkere vell, enn de i en tilsvarende surround.

For min del, er det masse nok av lyd i surroundpakken. Ellers vil mamma komme ned i kjelleren å kjefte om jeg spiller for høyt. Det ødelegger hele filmen:P

Poenget med å kjøpe stereo i stedet for surround er at du får bedre lyd til samme penge på bekostning av lyd fra alle kanter. Ikke sterkere lyd. Bedre lyd. Bare gå gjennom med deg selv hvor du vil plassere bakhøytalere i rommet før du kjøper et 5.1-sett. I Dynavoice-pakken får du stativhøytalere bak, og tviler på at det følger med stativer til de. Dermed har du enda en utgift. I tillegg til lengere kabler. Har selv et 7.2 oppsett og kan ikke si at de 4 høytalerene bak lytteposisjon er død og liv for filmopplevelsen. Mitt tips er å bruke penger på en surroundreciever, fronthøytalere og sub først+kilde (dvd/hd/bd/cd-spiller). Og om du savner lyd bak, så ja, er det ingen ting i veien for å kjøpe det senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke har noe sted å sette de små høyttalerene, så kan du alltids legge i 140kr ekstra og få med gulvhøyttalere bak også; så er det problemet ute av verden ;)

Jeg tviler veldig på at de høyttalerene kommer på nyttårssalg, så ikke belag deg på det.

Når det gjelder de brukte surroundrecieverene, så se først om du kan få fatt på den H/Ken; den tror jeg er best.

Men se for all del etter andre alternaltiver, gjerne som er nyere.

EDIT: Stativer koster gjerne litt. Fort oppimot en tusenlapp per par.

Kabler er derimot mye billigere, og du får de fra et par kroner meteren til flere tusen kroner per meter.

De billigste hos en hvilken som helst hi-hi butikk vil nok være bedre enn de du finner på Biltema, Clas Ohlson osv., mens de på Elkjøp, Expert o.l. ligger litt midt mellom tror jeg.

Ikke at du kommer til å høre noe særlig forskjell om du hadde sammenlignet de opp mot hverandre, så ikke bekymre deg for det.

Noe dyrere enn 35kr per meter trenger du absolutt ikke.

Finn ut hvor mange meter høyttalerkabel du trenger og gang det med 10, så ser du sånn ca hvor mye det kommer på. Del på to hvis du finner kable til 5 kroner meteren, og gang med to hvis du skal ha kabel til 20 kroner meteren ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

hehe.. hadde tatt den i hodet jeg og..

er ca. 3.5 meter kan vell si 4 meter bak i rommet fra receiver til bakre høyttalere..2x

så front og center men de er jo rett ved siden av reciever el. må man ha separate kabler til disse og... er ikke det standard å få kabler til alle høytalere i en pakke?

shiit.. blir det da 1000 kr for et par med stativer til de bakre høytalerne?

Trenger jo ikke stativ til de andre.. eller gjør jeg..

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvor høyt du sitter ;)

Høyttalerene er 98 cm høye, så jeg kan tenke meg at diskanten sitter ca 95cm over bakken hvis du setter høyttalerene rett på gulvet.

En form for føtter eller aller helst spikes eller akustisk matte er å anbefale.

Spikes kommer deg på 150kr per høyttaler på det billigste tror jeg.

Men det finnes enklere og mye rimeligere løsninger, som for eksempel en nøkkelring under hvert hjørne av høyttaleren.

Så om de er i øre-høyde avhenger av hvordan du sitter og hva du har under de.

EDIT: De hadde noen rimeligere stativer hos surround.no, så du slipper unna med en god 500-lapp. Men da er det billigere med 140kr ekstra for gulvstående bak ;)

Centerhøyttaleren trenger du vanligvis ikke stativ til, men den må ligge under eller over TVen på en eller annen måte; så du må kanskje ha en form for stativ til den hvis du har dårlig med steder den kan ligge.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

ok,

sånn jeg har forstått det. så koster det 140kr for gulvstående bak.

Jeg har jo et slags bord til tv'en. så tenker jeg å bare sette centeren oppå tv'en med en isopor(kanskje ikke idopor, ikke så fint) slags plate under.. MEN kommer det ekstra kabler til settet? se tidligere post:)

Lenke til kommentar

Det følger ikke med noe annet enn fem høyttalere, så kabler må du kjøpe utenom uansett.

Signalkabler må du også skaffe deg om du ikke har, men en optisk kabel hos Biltema koster 60 kroner eller noe, så det er ikke store utgiften for å få digital surroundlyd til forsterkeren.

Bildekabel har du jo fra før, og du trenger ingen ekstra; det er bare lyd du holder på mednå ;)

Å sette isopor eller en planke oppå TVen ville jeg vært forsiktig med.

Pass i alle fall på at det er et lett materiale, og at du ikke stenger for luftsirkulasjon!

Dersom du skal ha centerhøyttaleren over TVen, bør du legge noe under bak den, slik at den heller ned mod ørehøyde, mens dersom du skal ha den under TVen må du sette noe under den forran slik at den rettes opp mot ørehøyde ;)

Og ja, det koster 140 ekstra for å bytte ut de små høyttalerene bak med identiske til de forran, mens det koster en del ganger mer for stativ.

Lenke til kommentar

Høyttalerkablene blir på totalt rundt 13 meter, så 250kr hvis du kjøper Dali White.

Går du i butikken og kjøper der så er de som regel rause med lengden du får. Sier du 13 meter får du fort 15 meter, mens du bare betaler for 13. (2 x 4m bak, 2 x 2m forran og 1 x 1m center)

De gangene jeg har sett noen kjøpe kabler, inklusive meg selv, så har de bare målt opp med favner, og det er ofte litt mer enn en meter per favn.

Selv ba jeg om 6 meter og fikk ca 9.

Dersom du har lyst til å koste på deg litt bedre kabel, så er QED Original et godt valg.

Da koster det deg ca 450kr for 13 meter.

Kjøper du andre steder bør du i alle fall passe på å få en kabel med lederareal på mellom 2 og 3 mm^2, eller et tverrsnitt på rundt 2 mm eller mer. Med tverrsnittet mener jeg diameteren på lederen, (metallet), i ledningen, ikke hele kabelen.

Jo tykkere gummi jo bedre er kabelen som regel skjermet, og jo mindre støy får signalet, så ta det med i vurderingen.

Mellom lydkilden og surroundrecieveren bør du bruke enten en optisk ellere en koaksial kabel.

Optisk er vel kanskje mest brukt, og en optisk kabel er det ingen forskjell på. Enten leder den signalet, eller så gjør den det ikke, så her er billigst "best".

Rimelige optiske kabler finner du blandt annet hos Biltema.

Det er altså ingen formue du må ut med;)

Lenke til kommentar

Eit opptak på den måten viser jo veldig lite, kan være mange grunnar til at Logitech-anlegget har eit høgare volum enn Panasonic-anlegget. Inngangssignalene for eksempel.

Dessutan er ikkje lydnivå noko stort poeng, det er lydkvaliteten som betyr noko, den kan ikkje visast på Youtube, der må du ha øyrene i same rom. No kan det godt være du synest Logitech-anlegget er betre, men det varierer frå person til person. Har du i tillegg ein forkjærlighet for eit anlegg kan det pluss ein aldri så liten placeboeffekt skape så mangt.

Lenke til kommentar
Eit opptak på den måten viser jo veldig lite, kan være mange grunnar til at Logitech-anlegget har eit høgare volum enn Panasonic-anlegget. Inngangssignalene for eksempel.

Dessutan er ikkje lydnivå noko stort poeng, det er lydkvaliteten som betyr noko, den kan ikkje visast på Youtube, der må du ha øyrene i same rom. No kan det godt være du synest Logitech-anlegget er betre, men det varierer frå person til person. Har du i tillegg ein forkjærlighet for eit anlegg kan det pluss ein aldri så liten placeboeffekt skape så mangt.

Men det spilte renere enn Panasonic'n. Men det jeg ville frem til er at man trenger ikke betale 7000kr når man kan få noe like godt for mye mindre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...