Gå til innhold

surround 5.1 under 7000kr

Anbefalte innlegg

takk for fornuftig innlegg zeph..

Det jeg tenkte mest på nå, var om rommet mitt er "bra" designet for et surroundanlegg..

Derfor har jeg tegnet slik rommet ser ut.. Det er en veldig rotete tegning, sorry. MEN det er ikke vanskelig å forstå..

Problemet med rommet er; Jeg vet ikke om høyttaler'ne vil passe alle veier, er ledninger lange nok?, er det for lite rom, plass, ELLER vil simpelthen lyden mer eller mindre "forsvinne" i dette rommet.

Vil da lyden fra et surroundanlegg el. stereo tape seg mest?

Alt skal kunne løses vha. denne tegningen:D

Vennligst se vedlagt fil,

Noe du ikke skjønner på tegninen, bare å spørre:)

Ellers er det bare å komme med andre løsninger/forslag til surroundanlegg til ca under 7000kr, noen gode løsninger?

trenger bare kort svar om dette rommet er egnet for surround?

Rommet_FORENKLET.bmp

Endret av morten89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det rommet er ganske gunstig for surround slik jeg ser det. Bedre enn mitt for å si det sånn.

Tror ikke du kommer til å merke så mye til den avstikkeren i rommet.

Hvorvidt PSB Alpha B1 kan sammenlignes med F6 aner jeg ikke, men du vil generellt få en bedre bassgjengivelse av en gulvhøyttaler.

Jeg ville kjøpt F6 hvis jeg ville hatt gulvhøyttaler, enklere klarer jeg ikke si det.

Stereo til samme prisen som surround vil være klart bedre i de aller fleste tilfeller, så det er ikke bortkastet å bruke oppimot 7000 på et stereoanlegg.

Sier det igjen. Dynavoice F6 og en 8 eller 10 tommer XTZ subwoofer + en grei stereoforsterker med Pre Out utgang vil spille utrolig bra.

Og det blir ikke så fryktelig dyrt å oppgradere seinere heller.

S4 og C4 får du nye for 1500 kroner nye, og en surroundreciever til tre tusen kroner holder, og da snakker vi nypris.

Surroundrecieveren behøver jo heller ikke å være så dyr, og når du i tillegg kan selv estereoforsterkeren så blir den enda billigere, på en måte.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Jeg er fortsatt en del i stuss om det blir surround el. stereo..hmm.. å bruke 7000 på et stereo er litt mye liksom.. Det er bare sånn man ikke gjør tenker jeg..

Jeg hadde ikke latt spørsmålet om stereo eller surround påvirke budsjettet. Hadde jeg hatt 7K, ville jeg brukt de enten jeg valgte det ene eller det andre. Selv hadde jeg ikke vurdert surround i denne prisklassen. For min del er ikke musikkegenskapene til rimelige surroundanlegg gode nok. Som Zeph skriver, må du selv avgjøre hvorvidt du prioriterer musikk eller film. Det er ingen problem å bygge et surroundsystem i rommet ditt.

PSB Alpha B1 er forresten kåret til årets busjettkomponent i Stereophile, ser jeg.

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar
Nei, Z-5500 er for buldrete og løs i bassen for min smak, og lyden fra sattelittene blir for spinkel.

Et bra anlegg til prisen, absolutt, men det holder ikke mål mot et litt mer pokostet anlegg bestående av hi-fi komponenter.

Må si meg veldig enig her. Bra til prisen, å har selv brukt det selv på PC-en min. Men å brukes som surroundanlegg i en stue? Nei takk. Der er kvalitet viktig, noe Z-5500 ikke har. Spesielt musikk på ett Z-5500 er helt tragisk. Men det er klart, det er min oppfatning. Er sikkert noen som synes det er helt fantastisk også. Disse har som regel aldri hørt ett skikkelig surround oppsett, eller stereo oppsett. Eksempelvis ga jeg bort mitt Z-5500 som jeg brukt på PC-en fordi jeg ikke var fonøyd med lyden på det. En veninne av meg fikk det, å kjører det selv i stuen sin nå. Hun synes det er helt sinnsykt bra. Som sagt, kommer litt an på hvor interesert man er å hvor mye forskjellig man faktisk har hørt.

Lenke til kommentar

Mykje sant i det JimRamse, eg klarte meg fint med Z-5500 i fleire år heilt til eg fekk fingeren ut og jakta etter noko betre, først då oppdaga eg forskjellen.

Det er jo eit interessant spørsmål om det er verdt det så lenge du har eit anlegg du er nøgd med, men sånn er det med det meste. Kjekt med ny bil til 300 000, men duger ikkje den gamle til 50 000 ei stund til? Alt er ein prioritering, eg er villig til å prioritere lyd og bilete ganske høgt og heller kjøre ein 10 år gammal bil, det er viktigare for meg.

Eg veit ikkje kor gammal du er morten89, men eit anlegg til 7000, stereo eller surround er ein svært god start så må du sjølv finne ut om det er noko du er villig til å prioritere vidare.

Lenke til kommentar

Var nemlig litt usikker om rommet passet bra..

Det er min vurderingssak ja..

må tenke litt her..

Jeg vipper litt mot surround. Skal IKKE kjøpe stereo, fikk noen tips fra noen venner...

Da er jeg vell på jakt etter gode surround anlegg løsninger og tilbud.

Hvis noen finner noe/ el. vet om noe bra er det bare å legge en link her:D

Lenke til kommentar

Nå MÅ jeg høre de tipsene du fikk siden de fikk deg til å droppe stereo :O

Jeg har en liten følelse av at de vennene dine kanskje ikke vet helt hva de snakker om, (beklager å si det).

Nok en gang må jeg si at det ikke finnes noen bedre løsning enn Dynavoice F6 pakken du linket til i første post til den prisen.

Noen bedre subwoofer enn XTZ finner du ikke i den prisklassen heller. Det er knallgode subber til budsjettpris.

Recieveren kan du spare litt på ved å kjøpe brukt, men pass på at du får en i god stand og at den har digitale flerkanals lydinnganger.

Dynavoice pakka: 2450

XTZ 99 W8.16: 1690

Totalt: 4140 + frakt.

Det betyr rundt 2000 kr igjen av budsjettet, noe som du bør kunne klare å finne en pent brukt og passelig sterk surroundreciever til.

Hold deg unna pakkene fra de dominerende merkene hos Elkjøp/Expert. (Pioneer, Yamha, Panasonic, Sony osv.) Kjøp hi-fi utstyr, da blir resultatet bedre ;)

Lenke til kommentar
Hold deg unna pakkene fra de dominerende merkene hos Elkjøp/Expert. (Pioneer, Yamha, Panasonic, Sony osv.) Kjøp hi-fi utstyr, da blir resultatet bedre ;)

Unnskyld meg, men prøver du å si at Pioneer, Yamha, Panasonic, Sony ikke har bra forsterkere? Såvidt jeg har forstått så er Pioneer / Yamaha / Denon ledende for tiden på surroundrecievere.

Lenke til kommentar

Var det jeg mente ja.

Både Pioneer og Yamaha har gode surroundrecievere. Panasonic og Sony tror jeg ikke er like gode, men fortsatt godt brukenes ;)

Det som kjennetegner de pakkene er at de som regel har mye plastikk og litt laber byggekvalitet, mens bassen blir alt for "stor" i de fleste rom.

Lenke til kommentar
Nå MÅ jeg høre de tipsene du fikk siden de fikk deg til å droppe stereo :O

Jeg har en liten følelse av at de vennene dine kanskje ikke vet helt hva de snakker om, (beklager å si det).

Nok en gang må jeg si at det ikke finnes noen bedre løsning enn Dynavoice F6 pakken du linket til i første post til den prisen.

Noen bedre subwoofer enn XTZ finner du ikke i den prisklassen heller. Det er knallgode subber til budsjettpris.

Recieveren kan du spare litt på ved å kjøpe brukt, men pass på at du får en i god stand og at den har digitale flerkanals lydinnganger.

Dynavoice pakka: 2450

XTZ 99 W8.16: 1690

Totalt: 4140 + frakt.

Det betyr rundt 2000 kr igjen av budsjettet, noe som du bør kunne klare å finne en pent brukt og passelig sterk surroundreciever til.

Takk,

Du har hjulpet meg sinnsykt mye bluum:D det har vært skikkelig kult..

Har du forresten linkene til hvor du fant dynavoice pakka og XTZ 99'en til disse prisene?

Trodde man måtte opp i sånn 3000 for å få god nok surroundrecievere. Er det ikke disse som gjør den "viktigste" jobben.. Eller den parten av anlegget som er vikitig at passer akkurat til anlegget?

Jeg har ingen anelse på hva surround-reciever jeg er på jakt etter.. beklager for uvitenhet.. jeg kan vell se på tidligere nevnte surroundrecievere.. men om noen kommer på noen akkurat i slengen som passer veldig bra her, så er det bare å gi linken:)

Takk

Lenke til kommentar

Dynavoice Magic F-6 pakke i Calvados farve - 2450,- + 490,- = 2940

XTZ 99 W8.16 i Sort Matt - 1690,- + 249,- = 1939,-

Totalt (inkl. frakt): 4879,-

Da har du gode 2000 kroner igjen.

Det finner du en del greie brukte surroundrecievere til.

For ordens skyld er en reciever en forsterker med innebygget radiotuner, så en surroundforsterker og en surroundreciever blir for deg samme skiten ;)

På AVtorget ligger det for eksempel en Denon AVR-1705 til 1900 kroner.

En Denon AVC 3800

Og en Marantz sr 5200

På Finn.no finner jeg følgende som er av interesse for deg:

Pioneer VSX-D51

Denon AVR 1604

Harman/Kardon AVR 65

Eventuellt kan du legge i en tusenlapp og kjøpe en ny surroundreciever.

Da vil du få mer oppdatert teknologi og bedre tilkoblingsmuligheter.

Surroundrecieveren er vel den komponenten som går gjennom størst forandring i den tidsperioden vi er i nå, så det å kjøpe en alt for gammel vil begrense mulighetene dine i forhold til om du kjøper en ny.

Skal du ha en ny vil jeg påstå at Denon AVR-1508 eller Cambridge 540R v.2 kan være noe å satse på.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Takker bluum

You made my day;)

går vell for en slik brukt reciever jeg - tenker det kommer stadig nye ting på markedet:/

Bor i bergensdistriktet ja..

Det kommer vell slikt januar salg på høyttalere, så jeg bør vente litt med å kjøpe el?

Det der med kompisene mine.. er ikke så viktig.. De mente no at hvis man skulle ha stereo så er man veldig opptatt av å sette deg skikkelign ned nyte og lytte til den favoritt platen din som du ikke har fått hørt på siden... yes.. Det er best til musikk.. men det har jo dere og skrevet.. mitt bruk blir nok mer film tenker jeg:)

Lenke til kommentar

Best til musikk er det ja, men det blir jo sjølvsagt betre lydkvalitet til film og, sjølv om du ikkje har 6 høgtalere. Sånn er det med alle anlegg, skal du kjøpe eit surroundanlegg får du noko betre i stereo til tilsvarande pris, er jo ganske logisk det. Eit stereoanlegg har to høgtalere i staden for seks og ein forsterkar til to i staden for seks.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ja, du får to sterkere fronthøyttalere. En god del sterkere vell, enn de i en tilsvarende surround.

For min del, er det masse nok av lyd i surroundpakken. Ellers vil mamma komme ned i kjelleren å kjefte om jeg spiller for høyt. Det ødelegger hele filmen:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...