morten89 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Kan vell røpe. Jeg er ingen ekspert på lyd og anlegg. Er på jakt etter surroundanlegg til ikke en alt for dyr penge! Kan vel si max 7000kr. Er litt usikker på hvilken prisklasse man må opp i for at man skal få litt av den "sourround" effekten. Etter å ha lest litt rundt på forumet har jeg forstått at forkjellen på 2.1 og 5.1 ikke er så mye til en viss prisklasse. Derfor Jeg vurderer kanskje å ikke kjøpe surround i det hele tatt, men å heller kjøpe stereoannlegg. Sånn 2.1 med to høyttalere og subwoofer. for bare en rundt 1500 kr. Derfor er jo dette en ganske stor forksjell om jeg skal kjøpe dette el. surround. Er vell mest interessert i å kjøpe brukt for å få mer for pengene.. Bryr meg igrunn ikke noe om design, slike hi-fi høytalere, men om kvaliteten på lyden. For surround trenger jeg full pakke + reciever. Noen som vet hvor man kan få kjøpt brukt? Det finnes jo mange sider.. men hva er best liksom, og hvilke side kan man stole på? Dette fant jeg på forumet i denne kategorien.. http://www.surround.no/product/6280/6286/4...ados_farve.html Dette var no bare et jeg så på.. Er veldig usikker for å være ærlig.. Det skulle visstnok være ganske bra. fikk 10/10 i test, og svart til høyttalere av samme type til en prisklasse 8x dyrere... Det hørtes jo egentlig veldig bra ut, syntes jeg. Er det mulig å få kjøpt et slikt anlegg brukt kanskje? Jeg vet dette er hi-fi:P Takkenemmelig for alle seriøse og gode svar:) Endret 29. desember 2007 av morten89 Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg tar bare for meg surroundanlegg for å holde det kort, men dersom du bruker anlegget mest til musikk bør du absolutt vurdere stereo i stedenfor. I alle fall hvis du kan ofre på deg like stort budsjett som til surround. Hvis ikke bør du kjøpe surround. Den pakken du linker til skal spille veldig bra for pengene, og noe beist av en forsterker trenger du heller ikke til de. Jeg har ikke sett noen selge slike pakker brukt, men det der er så "billig" at du likegodt kan kjøpe nytt. Har du plass til det, så får du bedre lyd bakfra med denne pakken. Det skal være mulig å finne brukte F6, C4 og S4 hver for seg, Brukt F6 og brukt F6 Som subwoofer kan du se etter en brukt XTZ modell. De gir i utgangspunktet mye og god bass for pengene, og en 8 eller 10 tommer bør holde. Du skal være heldig om du finner noen tror jeg, for det er sjelden jeg ser de ligge ute for salg, og enda sjeldnere er det at de ligger ute lenge. Så gode er de De er absolutt verd pengene nye også. En ny 8" i matt svart finish koster 1700kr her i Norge, og koster deg litt over 500kroner mindre om du kjører til Sverige og handler den der. Storebroren på 10" koster 3000kr her i Norge, mens den i Sverige går for rundt 2700 svenske kroner. Med den F6 pakken og en 8" sub fra XTZ i matt svart har du brukt opp 4200 kroner av budsjettet, noe som gir deg 2500-3000 kr til surroundreciever. Og da har du kjøpt alt nytt. Kikker du på bruktmarkedet får du mye greit til den prisen. For eksempel en Denon AVR-1707, en Harman/Kardon AVR 2000 eller en Denon AVR-2106 som alle vil kunne drive F6 forran og bak + en centerhøyttaler. AVtorget og Finn.no er greie steder å lete. Jeg anbefaler å kikke etter pent brukte Dynavoice F6 både forran og bak, og en Dynavoice C4 centerhøyttaler. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Logitech Z-5500. 2500kr, knallbra lyd! Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Nei nei nei ... Ikke i nærheten av F6-pakka + en 10" XTZ subwoofer. Mitt råd: Ikke kjøp Logitech Z-5500. Det er helt ok sett, kanskje det beste bland "PC-anleggene", det kan ikke sammenlignes med ordentlige høyttalere. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Et rimelig og godt høyttaleralternative er PSB Alpha B1. Frode Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hvorfor skal alt være så svært?? Surround Høytalere. Pioneer Ville sett på noen fra BOSE, det har jeg selv, men må nok over 10 000 der.... Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Et rimelig og godt høyttaleralternative er PSB Alpha B1. Frode Det støttes! Ville ikke kjøpt Logitech Z-5500 eller den Pioneer pakken. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Er du opptatt av god lyd, glad i musikk og ser film i blant så kjøp stereoanlegg. Får mykje meir for pengane enn ved å kjøpe surroundanlegg. Det er sjølvsagt etter dine eigne kriterier, men kjøper du rett kan det jo alltids utvidast til surround seinare. Fronthøgtalarane er uansett dei viktigaste i eit surroundanlegg, surroundhøgtalarane treng ikkje koste all verdens, musikk er jo meint og høyrest (imo) best ut i stereo. Har du 7000 til rådighet og er usikker på surround så for all del ikkje kjøp Z-5500, det er eit veldig bra surroundanlegg til den prisen, men eit stereoanlegg til 6-7000 gruser Z-5500. Endret 30. desember 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Er du opptatt av god lyd, glad i musikk og ser film i blant så kjøp stereoanlegg. Får mykje meir for pengane enn ved å kjøpe surroundanlegg. Det er sjølvsagt etter dine eigne kriterier, men kjøper du rett kan det jo alltids utvidast til surround seinare. Fronthøgtalarane er uansett dei viktigaste i eit surroundanlegg, surroundhøgtalarane treng ikkje koste all verdens, musikk er jo meint og høyrest (imo) best ut i stereo. Har du 7000 til rådighet og er usikker på surround så for all del ikkje kjøp Z-5500, det er eit veldig bra surroundanlegg til den prisen, men eit stereoanlegg til 6-7000 gruser Z-5500. Skal teste ut imorgen. Skal sette opp mitt Logitech Z-5500 mot ett Panasonic surroundanlegg til rundt 6-7000kr og et BOSE stereoanlegg til over 20 000kr. Tror ikke det skal være så mye forskjell. Skal komme innom her og si fra imorgen! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Er nok temmelig mye forskjell på Z-5500 og et surround anlegg med separate komponenter, til 20 000. (du sammenlignet med bose til 20 000) Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Er nok temmelig mye forskjell på Z-5500 og et surround anlegg med separate komponenter, til 20 000. (du sammenlignet med bose til 20 000) Skal prøve ut alle anlegga imorgen med samme musikk. Er hvertfall temmelig sikkert på at Z'n skal ta rotta på surround-anlegget til 6-7000kr. Litt mer i tvil på BOSE til 20 000,- Dere får vente i spenning til imorgen(idag, bare noen timer til) EDIT: Har ikke fått sammenlignet enda. Shut up Endret 30. desember 2007 av HighlineDSG Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Det er ikke bare snakk om å spille høyt og å fylle rommet med bass håper jeg? En sinussveip fra 15 til 10 000Hz med høyttalerene stillt opp likt kunne vært litt mer spennende å sammenligne. Men beklager å si det, å ta ditt ord for hva som spiller best, eller hvordan de spiller i forhold til hverandre blir litt feil. Vi har alle vår egen preferanse og dømmekraft, dessuten blir man ofte lurt og placebo-effekten spiller nok veldig mye inn på deg i dette tilfellet. En blindtest på en person som ikke hadde hørt disse anleggene til vanlig ville vært mer hensiktsmessig, og selvfølgelig måtte det vært en blindtest som varte en stund, med kjent musikk og film. Nei, Z-5500 er for buldrete og løs i bassen for min smak, og lyden fra sattelittene blir for spinkel. Et bra anlegg til prisen, absolutt, men det holder ikke mål mot et litt mer pokostet anlegg bestående av hi-fi komponenter. PSB pakka ser forresten grei ut, men jeg ville brukt en XTZ subwoofer i stedenfor den fra PSB. Og har du plass, så kjøp heller F6-pakka du fant, den vil nok være litt mer fyldig i fronten. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 PSB pakka ser forresten grei ut, men jeg ville brukt en XTZ subwoofer i stedenfor den fra PSB.Og har du plass, så kjøp heller F6-pakka du fant, den vil nok være litt mer fyldig i fronten. For ordens skyld, så tenkte jeg på stereo med stativhøyttaleren Alpha B1, ikke surroundpakken. Frode Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Det er ikke bare snakk om å spille høyt og å fylle rommet med bass håper jeg?En sinussveip fra 15 til 10 000Hz med høyttalerene stillt opp likt kunne vært litt mer spennende å sammenligne. Men beklager å si det, å ta ditt ord for hva som spiller best, eller hvordan de spiller i forhold til hverandre blir litt feil. Vi har alle vår egen preferanse og dømmekraft, dessuten blir man ofte lurt og placebo-effekten spiller nok veldig mye inn på deg i dette tilfellet. En blindtest på en person som ikke hadde hørt disse anleggene til vanlig ville vært mer hensiktsmessig, og selvfølgelig måtte det vært en blindtest som varte en stund, med kjent musikk og film. Nei, Z-5500 er for buldrete og løs i bassen for min smak, og lyden fra sattelittene blir for spinkel. Et bra anlegg til prisen, absolutt, men det holder ikke mål mot et litt mer pokostet anlegg bestående av hi-fi komponenter. PSB pakka ser forresten grei ut, men jeg ville brukt en XTZ subwoofer i stedenfor den fra PSB. Og har du plass, så kjøp heller F6-pakka du fant, den vil nok være litt mer fyldig i fronten. Nei det er ikke snakk om hvor høyt eller hvor mye bass som kommer ut! Jeg snakker om hvor rent de spiller og hvordan de tar film. Kan være enig med deg at det kanskje hadde vært best å latt en person som ikke hadde hørt disse anlegge få høre. Så nettopp det skal jeg gjøre! Min far får besøk av en kompis idag, (han er veldig interessert i stereo) som selv har anlegg til rundt 600 000,- og kabler til 50k. Så skal jeg høre hva han synes. Blir ihvertfall bedre dømmekraft. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Skal prøve ut alle anlegga imorgen med samme musikk. Er hvertfall temmelig sikkert på at Z'n skal ta rotta på surround-anlegget til 6-7000kr. Litt mer i tvil på BOSE til 20 000,- Dere får vente i spenning til imorgen(idag, bare noen timer til) EDIT: Har ikke fått sammenlignet enda. Shut up Nå skal det sies at ett surround anlegg med separate komponenter kommer til å slå Z-5500 og du ikke har driti deg ut på matchingen. Men Z-5500 kan nok være "bedre" enn de plastikk settene man ofte får på Elkjøp ol. Og når det gjeller Bose så er det veldig fine og praktiske oppsett, men du betaleer litt for at det skal være så lite. Bare så vi har fått med det også. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Eg har ikkje problemar med å tru at eit surroundanlegg dyrare en Z-5500 kan bli slått av det, har faktisk veldig lite erfaring med den type anlegg med unntak av Logitech sitt som eg har hatt i 3-4 år. Ein del av poenget (meiner eg) er at det ikkje er så lett å høyre at eit anlegg er dårleg før du har samanlikna det med andre. Eg kjøpte nyleg eit stereoanlegg til 20 000 og kan trygt sei at Logitech-settet blir pakka ned og sendt vekk. Det kan lage høg og kraftig lyd på film, men det er grumsete og lite behageleg å høyre på no etter at eg har høyrt eit betre alternativ. Oppdaga at surround ikkje var så veldig viktig likevel, stereoanlegget mitt klarar fint å ta seg av dei lågare tonane, langt betre enn subwooferen på Z-5500. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Oppdaga at surround ikkje var så veldig viktig likevel Det er godt å høre, surround krever også litt rom for at det skal spille ordentlig. Jeg startet med ett relativt godt surround anlegg, mens nå koser jeg meg med 2.0 stereo lyd Kommer jo veldig ann på om man ser mye film da. Jeg ser litt film, men film er også morro på en stereo oppsett av god kvalitet. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Trenger du ikke surround ville jeg kun gått for BOSE. Fatter ikke hvordan de klarer å levere så sinnsykt god lyd ut av så små høytalerne. EDIT: Da gidder jeg heller ikke å teste anlegga mot hverandre. Endret 30. desember 2007 av HighlineDSG Lenke til kommentar
morten89 Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Takker for alle gode svar her... mye bra, takk:) Men må si det ble litt mye diskutering om "hvem er best" bla bla bla... det er jo selfølgelig viktig å finne ut av! Jeg er fortsatt en del i stuss om det blir surround el. stereo..hmm.. å bruke 7000 på et stereo er litt mye liksom.. Det er bare sånn man ikke gjør tenker jeg.. Har man ikke noen flere muligheter også hvis man kjøper et surroundanlegg? Slik det nå ser ut, går magefølelsen på den f6- pakken, den linken jeg startet opprinnelig med. Har ikke fått sjekket helt ut de gode tipsene til subwoofer Z4.. Tar det i annen runde... Må først finne ut hvilken pakkeløsning jeg skal ha.. har lest at det er jo sånn at alt skal passe sammen.. Man kan ikke ha den og den subwooferen og revieveren til det og det anlegget.. Tror egentlig ikke det logitech Z5050 ikke blir så bra.. det er jo stereo med 5.1.. har hørt at da er det bedre bare kjøpe stereo 2.1... SVAR #2 FRA BLUUM Med den F6 pakken og en 8" sub fra XTZ i matt svart har du brukt opp 4200 kroner av budsjettet, noe som gir deg 2500-3000 kr til surroundreciever. Og da har du kjøpt alt nytt. Kikker du på bruktmarkedet får du mye greit til den prisen. For eksempel en Denon AVR-1707, en Harman/Kardon AVR 2000 eller en Denon AVR-2106 som alle vil kunne drive F6 forran og bak + en centerhøyttaler. Kan F6 sammenlignes med PSB Alpha B1.? svar Blum PSB pakka ser forresten grei ut, men jeg ville brukt en XTZ subwoofer i stedenfor den fra PSB. Og har du plass, så kjøp heller F6-pakka du fant, den vil nok være litt mer fyldig i fronten. -takker for den.. Er det ikke litt "risky" å kjøpe brukt reciever? Plutselig finner du ut at noe ikke funker helt som det skal? Hvorfor må alle bruktanlegg ha adresse oppe i Trondheim?? Noen i bergen? Er opptatt at lyden skal klinge bra.. at det ikke er en bass som er der å skurrer... Jeg ser litt film iblant, og hører en del på musikk.. vet no ikke hvor mye dette anlegget blir brukt til å høre på musikk... Blir vell mest film! Mye bra her, lærer mye, takk.. Gladelig for flere gode tipe og svar:D Endret 30. desember 2007 av morten89 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Klart det er ein prioriteringssak som du sjølv må finne ut av. Ser du mest film og er opptatt av det så er det ingenting i veien med å kjøpe surround, gjorde akkurat det same sjølv, angra ikkje på det, sjølv om eg no er gått over til stereo og har andre prioriteringsområder enn surround. Kva nivå kvar enkelt skal legge seg på må dei sjølv finne ut av. Enkelte synest det er greit med eit anlegg til 2000, andre vil opp i 20 000. Det eg har sett er at folk som er opptatt av lyd og bilete ofte byrjar smått og går opp i kvalitet med åra. Dei som er nøgd og ikkje er opptatt av å heve nivået klarar seg fint med eit budsjettanlegg i årevis. Det kan og vinklast sånn at det er dumt å bruke for mykje i starten og finne ut at du heller ville prioritert andre ting. Jo mindre du brukar jo mindre er fallhøgda om du er misnøgd. Når det er sagt så er sjansen for at du byttar noko ut mindre jo betre det er. Endret 30. desember 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå