son Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Hei, for 6mnd siden kjøpte jeg en Samsung 226BW 22", jeg husker med en gang at lyset var veldig sterkt og nesten litt blendene. Etter hvert glemte jeg det. Men nå som jeg har kjøpt en ny identisk Skjerm for å kjøre Dual View er den nye sinnsykt mye mer lyssterk. Har gått gjennom innstillinger og sett at det er likt på begge. Lysstyrken har vel da blitt svakere over disse månedene på den gamle, er det noe jeg kan gjøre med det? Er det en reklamasjonssak? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Hvis ikke lysstyrken er unaturlig lav regnes dette som slitasje regner jeg med, du kan jo bare stille ned lysstyrken på den nye sånn at den tilsvarer den andre, lysstyrken vil alltid forsvinne gradvis, men det skal ikke gå så fort. Lenke til kommentar
son Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Ja, jeg har stilt ned lysstyrken til 5/100 og den gamle er på 100/100, da blir det likt. Men det bør ikke komme sånn her slitasje etter bare 6mnd, kunne jeg fått ny på garanti? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 neppe, stort sett ikke noen god idè å ha bakgrunnsbelysningen på max, sliter veldig på den, sjekk om det står noe om det i manualen, hvis det ikke gjør det er det vel verdt et forsøk Lenke til kommentar
son Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Jaja, hadde aldri sett på en LCD som en forbruksvare, når jeg kjøpte skjermen forventet jeg at den skulle holde i kvalitet år etter år som CRT. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jaja, hadde aldri sett på en LCD som en forbruksvare, når jeg kjøpte skjermen forventet jeg at den skulle holde i kvalitet år etter år som CRT. Det der er vel et "det var bedre før" utsagn. CRT-skjermer taper seg ganske mye også. Men å miste så mye etter 6mnd er unaturlig, ingen av mine lcd'er har mista i nærheten av så mye på 6 år. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Lysstyrken skal ikke redusere seg så mye. Jeg tipper at ett eller flere av baklysene har gått lenge før det skal. I så fall er det en reklamasjonssak. Se om det er mer lys i toppen enn i bunnen eller omvendt. Det er et kjennetegn på at et baklys er gåent. Min skjerm har jeg justert litt opp og ned og etter 1,5 år har jeg alltid endt opp på ca 30% lysstyrke som det mest behagelige. Så jeg vil påstå at lysstyrken på min skjerm er omtrent den samme nå som da den var ny. Selv om jeg ikke har testet mot en helt ny, lik skjerm. Kanskje panelet i den nye skjermen er et annet enn i skjermen du kjøpte for 6 måneder siden? Produsentene kan bytte ut panel uten å endre modellnummer. Lenke til kommentar
enden Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Bakgrunnsbelysningen er baser på katoder, som taper effekt over tid. Du finner sikkert en spesifikasjon på levetid for bakgrunnsbelysningen i bruksavnvisningen eller tekniske spesifikasjoner på nett. Husker jeg ikke helt feil er det timer før halvparten av opprinnelig effekt som gjelder. Nå kjenner jeg ikke modellen godt nok til å kunne si noe konkret, men hvis du må kjøre den nye på 5% for å matche den gamle etter relativt kort tid (regn ut antall timer selv) så høres det ut som klagegrunnlag. Sjekk garantien. Samsung pleier å ha begrenset garanti på bakgrunnsbelysningen. Reklamere på skjermen kan du alltids gjøre dersom du er langt unna levetiden for baklysene, men har du garanti er det ofte enklere å bruke. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Antar det ikke er snakk om Samsung sine småskumle "behind the scenes" endringer på panel/belysning? Har vært borti to identiske skjermer av et annet merke som tegner veldig forskjellige bilder, så alt er mulig. Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Så vidt jeg husker hadde min 2407 fra dell en mulighet til og stille til fabrikk default.. Er det noe slikt hos deg i lcd menyen på skjermen din. Vet ikke om det er det du har gjordt allerede. Beklager hvis du har. Det høres veldig mye forskjell ut til at det skulle ha skjedd på 6 mnd. Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Antar det ikke er snakk om Samsung sine småskumle "behind the scenes" endringer på panel/belysning? Har vært borti to identiske skjermer av et annet merke som tegner veldig forskjellige bilder, så alt er mulig. Det er viktig å ikke kjøre skjermen i native. Selv to paneler produsert rett etter hvernadre kan være som natt og dag om de sammenlignes ukalibrert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå