Gå til innhold

diskusjon om forskjellig type styrke på sorround!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok snakk om å koble en effektforsterker på en vanlig surroundreciever, noe som i de fleste tilfeller går.

Det du må gjøre er å koble effektforsterkeren på kanalens pre out utgang og koble høyttalerene på effektforsterkeren i stedenfor recieveren ;)

Lenke til kommentar
Det er nok snakk om å koble en effektforsterker på en vanlig surroundreciever, noe som i de fleste tilfeller går.

Det du må gjøre er å koble effektforsterkeren på kanalens pre out utgang og koble høyttalerene på effektforsterkeren i stedenfor recieveren ;)

okei så da er det bare å koble det på forsterkerens urganger..men hva skjer da med bakhøytalerne å center'n? blir ikke de overbelastet da?

Et effekttrinn til et effekttrinn eller effekttrinn til receiver?

altså en 5.1-6.1 eller 7.1 surround forsterker!! går det ann? er litt grønn når det kommer til effektforsterkere!!:p

Lenke til kommentar

Du kan få kjøpt effektforsterkere med mer enn bare en eller to kanaler, men de koster som regel litt mer.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan få det til å bli overbelastning på center og bakhøyttalerene fordi du bruker en "ekstern" effektforsterker på frontene, men vi har alle vår oppfattning av ting :p

Hva slags utstyr er det du har siden du vil ha effektforsterker på frontene?

Er det noen store beist fra Eltax, Proson eller liknende?

Lenke til kommentar
Du kan få kjøpt effektforsterkere med mer enn bare en eller to kanaler, men de koster som regel litt mer.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan få det til å bli overbelastning på center og bakhøyttalerene fordi du bruker en "ekstern" effektforsterker på frontene, men vi har alle vår oppfattning av ting :p

Hva slags utstyr er det du har siden du vil ha effektforsterker på frontene?

Er det noen store beist fra Eltax, Proson eller liknende?

har en eltax avr 800. også har jeg ett parr 10" eltax consept..men klarer liksom ikke å kjøre dem fult ut på surrounden..så tenkte jeg da på effektforsterker. for jeg vil liksom ha max ytelse fra dem. (i stereo også), ikke bare i surround..går det ann å gjøre det på en sånn måte at man får kjørt dem fult ut..uten å kjøpe ny ditten å datten? eller må man kjøpe hele verden for å få dette til?

Lenke til kommentar

BTW!!! jeg kan ikke en puck om verken forforsterker eller effektforsterker..så kom gjerne med en forklaring på hvordan dem funker å hva er forskjellen på dem.. Og om man kan bruke det i et hjemmekinosystem eller egnes det best i stereo!

her er en link til di høytalerne jeg har. jeg har svart farge på mine.

http://www.komplet.no/k/ki.aspx?sku=327415

Endret av eltaxboy
Lenke til kommentar
BTW!!! jeg kan ikke en puck om verken forforsterker eller effektforsterker..så kom gjerne med en forklaring på hvordan dem funker å hva er forskjellen på dem.. Og om man kan bruke det i et hjemmekinosystem eller egnes det best i stereo!

Vil anbefale deg å lese litt i denne tråden angående ulike begrep om forsterkere; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=771583

Deretter kan du spørre hvis det er noe du lurer på.

mvh

Lenke til kommentar

Hverken høyttalere eller surroundreciever er noe særlig å skryte av, aller helst bude du lagt pengene i noen skikkelige høyttalere og en god reciever, men det har du nok sikkert ikke råd til.

Kort forklart er en vanlig forsterker, (heretter kalt "integrert forsterker"), bestående av to deler.

Forforsterker og effektforsterker.

Forforsterkeren er den delen der signalet kommer først, der det behandles, der equalizer påvirkninger skjer, der volumet stilles på. Ja kort sagt alt som ikke er en ren forsterkning av signalet foregår her.

Effektforsterkeren forsterker det ferdig behandlede signalet det får fra forforsterkeren og sender det ferdig forsterkede signalet ut til høyttalerene.

Angående effektforsterker så vil de fleste du får kjøpt til et par tusenlapper duge. Jeg råder det til å holde deg unna de som leverer 1000W eller noe i den duren, for de er som regel ment for "PA-bruk", (PA-utstyr er den type utstyr som brukes på konsertscener, diskotek og idrettsarenaer),

Kjøp en som er beregnet for hjemmebruk.

Let etter en brukt NAD C272, eller kjøp en ny hvis du har 5000 kroner, det er mitt råd.

Den er kraftig nok til at dine høyttalere eller ører gir seg først og er av god kvalitet.

Er du i tvil om du har funnet et passelig kjøp så post for all del her og spør.

Det finnes desværre ingen måte å magisk få høyttalerene til å spille høyere, med mer bass eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å lese litt i denne tråden angående ulike begrep om forsterkere; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=771583

Deretter kan du spørre hvis det er noe du lurer på.

mvh

okei men da lurer jeg på: hva trenger vi effektforsterkere til da i hjemmet da? eller forforsterkere? hva er poenget da..det er jo logisk at det brukes til konsertbruk eller andre store arangement.men hvorfor velger folk a ha det i hus.

jeg vet om en..han kjøpte en equliser til hus..å det var utrulig go lyd ut av det..kanskje det er bare det jeg trenger..litt fin tuning i anlegget.!!

eller er det jeg som tar feil?

Lenke til kommentar

Den største feilen er desværre utstyret du har.

Som Otto Jespersen så fint sa det: "hundebæsj blir ikke konfekt om du pakker det inn i silkepapir" :)

Det er ikke til å legge skjul på at Eltax, med god grunn, ikke er godt sett på av de fleste her på forumet, og folk som liker godlyd generellt.

En equalizer hjelper lite om du ikke vet hvordan du skal bruke den, eller hva som skal stilles på.

Lydmåingsutstyr er nødvendig for å finne ut hvordan frekvenskurven din ser ut, og ut i fra den kan du gjøre en del forandringen, men det vil være mye bedre, og ikke så veldig mye dyrere, å kjøpe et nytt anlegg fremfor å kjøpe Equalizer, effektforsterker og lydmålingsutstyr.

Hva vi trenger effektforsterkere til?

Vi trenger de for å få høyttalerene til å spille.

Prøv å koble en MP3-spiller til en høyttaler og se hvor høy lyd du får av det. Ikke særlig høyt.

Jeg forklarte over hva en vanlig forsterker vestår av, og det er en forforsterker og en effektforsterker.

Mange kjøper disse to separat, slik at de med tiden kan bytte enten effektforsterkeren, (for å få mer effekt), eller forforsterkerdelen, (for å få bedre lydprossesering, flere instillingsmuligheter el.l.), uavhengig av hverandre. :)

Lenke til kommentar
Hverken høyttalere eller surroundreciever er noe særlig å skryte av, aller helst bude du lagt pengene i noen skikkelige høyttalere og en god reciever, men det har du nok sikkert ikke råd til.

Kort forklart er en vanlig forsterker, (heretter kalt "integrert forsterker"), bestående av to deler.

Forforsterker og effektforsterker.

Forforsterkeren er den delen der signalet kommer først, der det behandles, der equalizer påvirkninger skjer, der volumet stilles på. Ja kort sagt alt som ikke er en ren forsterkning av signalet foregår her.

Effektforsterkeren forsterker det ferdig behandlede signalet det får fra forforsterkeren og sender det ferdig forsterkede signalet ut til høyttalerene.

Angående effektforsterker så vil de fleste du får kjøpt til et par tusenlapper duge. Jeg råder det til å holde deg unna de som leverer 1000W eller noe i den duren, for de er som regel ment for "PA-bruk", (PA-utstyr er den type utstyr som brukes på konsertscener, diskotek og idrettsarenaer),

Kjøp en som er beregnet for hjemmebruk.

Let etter en brukt NAD C272, eller kjøp en ny hvis du har 5000 kroner, det er mitt råd.

Den er kraftig nok til at dine høyttalere eller ører gir seg først og er av god kvalitet.

Er du i tvil om du har funnet et passelig kjøp så post for all del her og spør.

Det finnes desværre ingen måte å magisk få høyttalerene til å spille høyere, med mer bass eller noe i den duren.

jeg har en kompis som hadde en NAD effekforsterker en gang å vi prøvde å koble den til men fikk ingen lyd i anlegget. men det kan jo være fordi jeg/han viste hvordan det skulle gjøres den gang.

men tilbake til det vi snakket om:

hva vill du anbefale at jeg skal gjøre da får og få bedre "trøkk" ut av dem da?

hehe du skjønner er opptatt klar å fin lyd men samtidig en bass som får veggene til å riste.!!!!!

har du da nån anbefalninger ut i fra den her infoen?

Lenke til kommentar
Den største feilen er desværre utstyret du har.

Som Otto Jespersen så fint sa det: "hundebæsj blir ikke konfekt om du pakker det inn i silkepapir" :)

Det er ikke til å legge skjul på at Eltax, med god grunn, ikke er godt sett på av de fleste her på forumet, og folk som liker godlyd generellt.

En equalizer hjelper lite om du ikke vet hvordan du skal bruke den, eller hva som skal stilles på.

Lydmåingsutstyr er nødvendig for å finne ut hvordan frekvenskurven din ser ut, og ut i fra den kan du gjøre en del forandringen, men det vil være mye bedre, og ikke så veldig mye dyrere, å kjøpe et nytt anlegg fremfor å kjøpe Equalizer, effektforsterker og lydmålingsutstyr.

Hva vi trenger effektforsterkere til?

Vi trenger de for å få høyttalerene til å spille.

Prøv å koble en MP3-spiller til en høyttaler og se hvor høy lyd du får av det. Ikke særlig høyt.

Jeg forklarte over hva en vanlig forsterker vestår av, og det er en forforsterker og en effektforsterker.

Mange kjøper disse to separat, slik at de med tiden kan bytte enten effektforsterkeren, (for å få mer effekt), eller forforsterkerdelen, (for å få bedre lydprossesering, flere instillingsmuligheter el.l.), uavhengig av hverandre. :)

okei. men hva skal man gjøre da når man er ute etter bra "trøkk" både i stereo å surround når man ikke har alverdens med penger?

Lenke til kommentar

Det avhenger veldig av budjsettet.

Den aller enkleste metoden for å få mer trøkk (bass), er å kjøpe en eller flere subwoofere ;)

XTZ har noen gode og rimelige modeller på 8, 10 og 12 tommer.

12 tommeren koster 3700 pluss frakt og skal rive godt fra seg. Faksit skal den utspille høyttalerene dine veldig lett.

Det aller lureste du kan gjøre er å kvitte deg med det anlegget du har, og legge rundt 10 000 i et godt surroundanlegg.

Dynavoice F6 pakke til 2500 eller en pakke med F6 i sort pianolakk og med en litt bedre centerhøyttaler til bare 500 kr mer HER

Der har du høyttalere som skal spille mye penere enn de du har, og kombinert med en XTZ 99 W12 i matchende pianolakk (3800 kr), spiller dette mye bedre enn det du har nå, og kan faktisk brukes på recieveren du har nå, selv om en skikkelig en er anbefalt.

Da er du oppe i rundt 6500kr pluss frakt, og det er ikke ekstremt mye og bra lyd for pengene!

En pent brukt Harman/Kardon eller kanskje en ny en er et godt valg.

Eventuellt en Denon eller Cambridge fra HiFi Klubben.

Pioneer og Yamaha gir ikke like mye effekt for pengene.

Håper det ver til litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Det avhenger veldig av budjsettet.

Den aller enkleste metoden for å få mer trøkk (bass), er å kjøpe en eller flere subwoofere ;)

XTZ har noen gode og rimelige modeller på 8, 10 og 12 tommer.

12 tommeren koster 3700 pluss frakt og skal rive godt fra seg. Faksit skal den utspille høyttalerene dine veldig lett.

Det aller lureste du kan gjøre er å kvitte deg med det anlegget du har, og legge rundt 10 000 i et godt surroundanlegg.

Dynavoice F6 pakke til 2500 eller en pakke med F6 i sort pianolakk og med en litt bedre centerhøyttaler til bare 500 kr mer HER

Der har du høyttalere som skal spille mye penere enn de du har, og kombinert med en XTZ 99 W12 i matchende pianolakk (3800 kr), spiller dette mye bedre enn det du har nå, og kan faktisk brukes på recieveren du har nå, selv om en skikkelig en er anbefalt.

Da er du oppe i rundt 6500kr pluss frakt, og det er ikke ekstremt mye og bra lyd for pengene!

En pent brukt Harman/Kardon eller kanskje en ny en er et godt valg.

Eventuellt en Denon eller Cambridge fra HiFi Klubben.

Pioneer og Yamaha gir ikke like mye effekt for pengene.

Håper det ver til litt hjelp :)

harman/kardon forsterkerne hører jeg har utrolig dårlige rms watt sammenlignet med nad sine watt..men nad er jo kjent for nad watt da..

en venn av meg har en nad t7...surround ut av di minste..å han driver sine cervin vega 12" utrolig bra,,men som di fleste småe forsterkere så henger di litt på bassen!! men alt kan jo fikses med penger:)

tusen takk for tipsene BLUUM!!! jeg skal vurdere det sterkt faktisk!

men jeg lure på..hvorfor er di egentlig så hatet? eltax sine produkter!

Lenke til kommentar

H\K er jo kjent for å faktisk være svært strømsterke. Jeg tror ikke H\K sine forsterkere er særlig mindre strømsterke enn NAD forsterkere.

Eltax sine produkter er dårlig likt fordi de rett og slett ikke er bra nok. Er så utrolig mange andre merker som er bedre.

Lenke til kommentar
H\K er jo kjent for å faktisk være svært strømsterke. Jeg tror ikke H\K sine forsterkere er særlig mindre strømsterke enn NAD forsterkere.

Eltax sine produkter er dårlig likt fordi de rett og slett ikke er bra nok. Er så utrolig mange andre merker som er bedre.

æ ville jo da ha en begrunnelse på koffer dem ikke e likt her på forumet!!!!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...