just-_-me Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) nå er trafo, likeretterbro og kondensatorer koblet opp. og det fungerer. men før jeg huker på forsterkeren, hvor mye spenning inn tåler den egentlig? for når jeg måler uten belastning, på kondensatoren, så får jeg ca. 16V er dette for mye? eller er det ganske vanlig i en bil? er jo ikke mer enn 4V for mye... det vil jo kanskje synke en smule når jeg henger på 200-300W belastning... Endret 8. april 2008 av just-_-me Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 En bil som lader skvetter vel også fort opp i 14V, så det er ikke mer enn 15% for mye, noe som burde gå helt greit. Er nok brukt 25V kondensatorer eller mer, da 16V ikke ville gitt god nok sikkerhetsmargin selv til vanlig bruk. Og de fleste øvrige komponenter bør heller ikke være problematiske. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 da blir det testing av stereoen i kveld! Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 men når denne forsterkeren har en gul ledning, som heter remote, Må denne brukes til noe? kobles til pluss? for jeg har spenning inn på forsterkeren, men ingen lyd. og jeg vet at lydkilden fungerer. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Ja, den brukes til å slå forsterkeren av/på. Regner med den skal til pluss. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 hehe, blir mange spørsmål men takker for all hjelp! nå skal jeg se om jeg ikke klarer og få liv i detta! Lenke til kommentar
space17 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Angående maks spenning. Det bør det stå noe om i spesifikasjonene for forsterkeren. Mange av forsterkerene jeg har sett har øvre grense rundt 16V. Du får håpe at nettspenningen din ikke hopper opp 10% mens du bruker forsterkerene. space Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 nå funker det!! spenningen før jeg skrur dem på er ca. 15,8-16V når jeg skrur på alle 3, uten belastning, (musikk) så ligger den på mellom 15,2-15,5V jeg syns dette er litt mye kanskje? kanskje det blir bedre når jeg får koblet opp alle høytalere osv.? hva kan jeg gjøre for og få ned spenningen, sette på en lyspære kanskje? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Smell på en heftig zenerdiode f.eks? Skjønner egentlig ikke hvorfor du ikke bare gikk for batteri + kondensator Hadde nok vært vel så greit som å designe sin egen strømforsyning... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå