Gå til innhold

Litt kornete bilder!

Anbefalte innlegg

Jeg har et Samsung Digimax 200. Når jeg tar bilder i 1600*1200 og limer dette inn i word for å skrive det ut ser jeg at bildet blir kornete i fjeset på personene. Jeg trodde at det fungerte slik at hvis jeg word lager bildet mindre at det da blir mindre kornete da, men det virker ikke ut slik, fordi det blir mer kornete da. Lager jeg bildet større blir det mer kornete, er dette realistisk?

MVH

Ørjan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville bearbeidet bildet i et bildebehandlingsprogram for å fjerne kornene.

Ellers bør du bruke så lav ISO-hastighet som mulig i innstillingene på kameraet for å få så lite korn som mulig. Ikke bruk de automatiske innstillingene på dette.

MLW

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har også opplevd at når man endrer størrelse på bildet så blir det taggete i kantene. Dette fixer jeg ved å bruke et bildebehandlingsprogram og endrer størrelsen der. Når du har rett størrelse i bildebehandlingsprogrammet kan du lime det derfra og inn i Word. Det finnes en del parametre å leke med når man endrer størrelse i slike programmer. Jeg har ikke helt peiling på hva alle gjør, men med litt prøving får du nok dette til.

-gh

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Har erfart at bildene blir best med mye lys, da senker kameraet isoen, og det blir mindre støy i bildet i automatisk modus. Det er kanskje ikke dette som er problemet ditt, men det er verdt å prøve.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det finns ikke "korn" i digitale kameraer slik vi forstår det fra negativer / diapositiver i analogfoto.

Derimot finns støy, elektronisk støy i mørke partier på foto eller ved fotografering i svakt lys med høy

ISO-verdi.

En god del av denne støyen kan fjernes med dertil egnet programvare. En del kameraer har innebygget støyfjerner som aktiveres under lagring av bildet.

Ellers har jeg opplevd at enkelte programmer ikke

takler alle filformater like godt, slik at utskriften

minner om kornete bilder.

(.jpg fungerer som regel)

Derfor er det viktig å eksperimentere seg fram dersom

man får utskrifter som ikke stemmer med skjermbildet.

skarsk

-PIII 933MHz

-Abit VT6X4

-384MB PC133 RAM

-IBM 40GB

-Nikon CP995

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-01-26 09:34 ]

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-01-26 10:05 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...