Gå til innhold

Hva skjer når alkohol fryses ned?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen utdannede her som vil kommentere denne da? :-) Fryser enkelte komponenter i drikkevaren fortere enn andre slik at ingrediensene skiller seg og dermed skader totalinntrykket av varen? Alkohol har vel -117 grader (?) som frysepunkt mens vann og andre greier i drikken har lavere frysepunkter. Vil alkoholen hindre alt i aa fryse eller vil noe (vann o.l.) fryse mens alkoholen flyter fritt? Har ikke sett Akevit fryse i normale frysere :-)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Etanol frysere ved 78.4 °C, men siden det meste av alkoholholdige drikker ikke er ren etanol, er frysepunktet noe høyere.

Og nei, smaken forandrer seg ikke hvis man fryser øl, vin eller andre alkoholholdige drikker.

Endret av Epistemi
Lenke til kommentar
Man kan da ikke fryse øl? Vil ikke flaska sprekke da?

Men uansett..jeg fryser alltid ned brennevinet mitt. La noen flasker i fryseren igår, syns de smaker mye bedre da.

Blir alltid like full :whistle:

Hadde tidligre et kjøleskap som vi bare hadde drikke i. Det gikk i stykker å ble veldig kaldt(var noe galt med termostaten), en av øl'ene som sto i det kjøleskape hadde fryse + at flaska var knust. Det var bare den ene som hadde fryse av rundt 30 øl.

Endret av DeeCoo
Lenke til kommentar

har 1 flaske aquavit i frysern, og 80% av det som er i den flaska er is , resten er "ren" sprit , frysern er -24C , så joda... aquavit kan fryses i normale frysere , har selv brukt samme metode for å lage sprit , lager sats- fryser det ned heller spriten utav og renser den gjennom akrivt kull , er ikke vanskeligere enn det ... , nå skal det vel sies at vi bare prøvde dette 1 gang som et experiment som jeg hadde gjennom skolen,

det at alkohol forsvinner er bare tull, og om smak forsvinner tviler jeg på, MEN, nå er det vel CO2 i mye av dissse drikekvarene, så jeg har en liten anelse om at det ikke er like mye co2 i rusbrusen hvis den fryses og tines ... , og da vil du jo få en "tam" smak på drikken :D

Lenke til kommentar

Noe alkohol kan godt settes i fryseren. Vodka og Gin for eksempel. Andre ting som har f.eks. sukker i seg vil smake dårligere etter en tur i fryseren (fordi sukkeret krystaliseres og synker til bunns..og blandes IKKE inn i drikken igjen etterpå). Alkoholen beholdes vel i alletilfeller...

Øl, som jeg har begrenset erfaring med grunnet at det smaker pyton, trodde jeg at den generelle oppfatningen var at mister smaken (og dermed er lettere å drikke for oss som ikke liker det) jo kaldere den er. Nå har jeg riktignok ikke prøvd en øl som har vært en tur i fryseren... Forøvrig. Om du fryser en flaske med kullsyre i vil kullsyren skilles ut? i alle fall om du åpner flaska før den har tint igjen.. Så å fryse Øl eller andre kullsyreholdige drikker er vel aldri lurt med mindre du liker flat øl.

Lenke til kommentar

galt med å shotte iskald sprit da? , har vært gjort i alle år , og ingen som har daua av det... , ser for meg at kanskje et ølglass med sprit kanskje blir litt voldsomt.. men når enn snakker om 4-6 cl med sprit, så tror ikke det henger noe fare over å shotte iskald sprit

Lenke til kommentar

Var spriten du shottet seigtflytende? Jeg har hørt (ja, det er noe jeg har "hørt" :p ) advarsler om det opp gjennom årene, har ikke erfart noe selv. Mengde har vel også noe å si, ja.

Generelt liker jeg ikke å shotte lenger da jeg vanligvis mister så mye kontroll at fruen skjemmes og kjefter meg huden full når vi kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...