Gå til innhold

Heter det MSN eller messenger?


Ozelot

Anbefalte innlegg

Sier MSM. Windows Live Messenger er strengt tatt det riktige, men jeg har egentlig ikke lagt merke til det, i og med at jeg ikke bruker den offisielle klienten eller noen andre MSN-tjenester. MSN er lett å si :).

 

Sier konsekvent Messenger siden jeg mener det er det riktigste. Har blitt ledd ut på grunn av dette, men jeg gir meg ikke så lett.
Det er galt det også, og i tillegg har det, IMHO, større sjanse for å skape rot.

Med utgangspunkt i det jeg har uthevet over - det må da være bedre (som i mer riktig) å si Messenger enn å si MSN? Ordet Messenger er nå i det minste en del av den korrekte betegnelsen.

Enten er det riktig, eller så er det galt. Det eneste som er riktig er WLM eller Windows Live Messenger. Å si Messenger kan bidra til misoppfatningen at WLM er den eneste lynmeldingstjenesten. Når vi sier MSN, så opplyser vi i hvert fall om at det er MS' tjeneste.

 

Hovedårsaken til at jeg tradisjonelt har sagt Messenger er vel egentlig den samme som du selv skriver ovenfor - jeg bruker ikke den offisielle klienten.
Jeg ser ikke sammenhengen; opplys meg. Endret av haalo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
]Enten er det riktig, eller så er det galt. Det eneste som er riktig er WLM eller Windows Live Messenger. Å si Messenger kan bidra til misoppfatningen at WLM er den eneste lynmeldingstjenesten. Når vi sier MSN, så opplyser vi i hvert fall om at det er MS' tjeneste.

 

Hovedårsaken til at jeg tradisjonelt har sagt Messenger er vel egentlig den samme som du selv skriver ovenfor - jeg bruker ikke den offisielle klienten.
Jeg ser ikke sammenhengen; opplys meg.

Du har selvsagt rett i at enten er det riktig, eller så er det galt. Poenget er at det som er riktig, WLM, aldri var noe alternativ i denne debatten, og at jeg personlig synes Messenger fungerer bedre for meg enn MSN.

 

Det er også riktig at det f.eks. finnes Yahoo Messenger, slik at Microsofts tjeneste ikke er den eneste med det navnet. Men dette er heller ikke noe problem jeg trenger å ta hensyn til her, siden jeg aldri har møtt noen som bruker Yahoo. Jeg vil påstå at i ALLE sammenhenger hvor jeg har brukt ordet Messenger, så har det vært HELT opplagt hva som menes.

 

Tjenesten/meldingssystemet vi bruker (med "vi" refererer jeg her til alle denne MSN vs. Messenger-debatten angår) heter .NET Messenger Service (og bruker Windows Live ID som identifikasjon nå, men det het det ikke tidligere). WLM er en av mange klienter som kan brukes, og den het tidligere MSN Messenger. Når jeg da har brukt .NET Messenger Service ved hjelp av andre klienter hvor ordet Messenger inngår i navnet, og MSN ikke inngår noe sted, synes jeg jeg har godt nok belegg for å kalle hele meldingssystemet Messenger, fremfor MSN.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg skulle på dagen tatt i bruk et nytt og kult navn som IKKE bidrar til IE-effekten selv, iallfall, hvis jeg hadde oppdaget et slikt navn. Mulig vi kan konkludere med at verken MSN eller Messenger er helt tilfredsstillende å bruke? :p

 

... eller kanskje det hele er litt care, når jeg tenker meg om. Jaja. :)

Lenke til kommentar
Jeg har en liten diskusjon med de andre her, der jeg mener de andre har feil når de kaller messenger(Windows Live messenger) for msn.

 

Jeg sier at MSN står for Microsoft Network.

 

Hva mener dere er rett?

Messenger her, og jeg retter på de fleste som sier MSN. :p

Det er jo feil, egentlig, for som dere sier, MSN = Microsoft Network. Som da er nettverket,

mens vi refererer som regel til programmet, som da er messenger. :)

Lenke til kommentar
Jeg har en liten diskusjon med de andre her, der jeg mener de andre har feil når de kaller messenger(Windows Live messenger) for msn.

 

Jeg sier at MSN står for Microsoft Network.

 

Hva mener dere er rett?

Messenger her, og jeg retter på de fleste som sier MSN. :p

Det er jo feil, egentlig, for som dere sier, MSN = Microsoft Network. Som da er nettverket,

mens vi refererer som regel til programmet, som da er messenger. :)

Messenger like galt som å si MSN. Så det så :).

Lenke til kommentar
Jeg har en liten diskusjon med de andre her, der jeg mener de andre har feil når de kaller messenger(Windows Live messenger) for msn.

 

Jeg sier at MSN står for Microsoft Network.

 

Hva mener dere er rett?

Messenger her, og jeg retter på de fleste som sier MSN. :p

Det er jo feil, egentlig, for som dere sier, MSN = Microsoft Network. Som da er nettverket,

mens vi refererer som regel til programmet, som da er messenger. :)

Messenger like galt som å si MSN. Så det så :).

 

I beg to differ(eller noe sånt).

 

Blir nesten som å si at det er feil å si bare "Jeg kjører primera" istedenfor "Jeg kjører nissan primera 2.0 gt"

Lenke til kommentar
MSN messenger når kun de som er registrert i MSN-nettverket... Yahoo Messenger når kun de som har registrert seg på Yahoo-nettverket. Er snakk om to separate nettverk og protokoller... Ikke bare to forskjellige program for samme nettverk.

Mulig det er slik med Yahoo- nettverket, men det du sa om MSN var feil. Tror jeg ihvertfall, ikke det at jeg skal uttale meg så mye, for jeg har egentlig ikke så mye peiling. Men jeg veit da at den kontoen jeg registrerte hos MSN kan jeg bruke i mange andre messengerprogrammer/messengerlignende- programmer som ikke har MSN som nettverk, og fortsatt ha alle kontaktene mine/snakke med dem som fortsatt bruker MSN Messenger/MSN sitt nettverk.

Lenke til kommentar

Ok... Litt feilformulering.

Du har rett. Du KAN bruke andre 3.partsprogrammer laget for MSN Live Messenger-protokollen for å snakke med kontaktene dine du har på MSN Live-nettverket ditt. Men du kan ikke nå folk som bruker andre nettverk som Yahoo-nettverket. Antagelig så finnes det 3.partsprogrammer for Yahoo-nettverket også.

Lenke til kommentar
MSN messenger når kun de som er registrert i MSN-nettverket... Yahoo Messenger når kun de som har registrert seg på Yahoo-nettverket. Er snakk om to separate nettverk og protokoller... Ikke bare to forskjellige program for samme nettverk.

Mulig det er slik med Yahoo- nettverket, men det du sa om MSN var feil. Tror jeg ihvertfall, ikke det at jeg skal uttale meg så mye, for jeg har egentlig ikke så mye peiling. Men jeg veit da at den kontoen jeg registrerte hos MSN kan jeg bruke i mange andre messengerprogrammer/messengerlignende- programmer som ikke har MSN som nettverk, og fortsatt ha alle kontaktene mine/snakke med dem som fortsatt bruker MSN Messenger/MSN sitt nettverk.

Det er tydelig at du ikke har peiling. Du har nok bare prøvd en uoffisiell MSN-klient.

 

Yahoo Messenger-brukere kan faktisk snakke med WLM-brukere, men det er bare på grunn av et samarbeid mellom MS og Yahoo!, det er forskjellige nettverk og protokoller. Det ser ut til at deet begynner å bli mer og mer vanlig med slike samarbeid, tror Google og AOL nettopp annonserte et samarbeid.

 

Det er ikke én felles standard som du antyder, det er mange nettverk, og de aller fleste er inkompatible med hverandre :).

 

EDIT:

Omformulering.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...