Cerv Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Har akkurat fått to 500Gb disker som jeg skal ha i raid1, men har støtt på problemer. Oppsettet mitt inkluderer en Samsung 250Gb SATA disk som Xp osv skal være på, en IDE 80 Gb disk og de to WD SATA 500Gb. Det er også en SATA DVD-rom koblet til. HK er et ASUS M2N-X. I BIOS har jeg følgende valg: OnChip SATA controller: Enabled / Disabled SATA mode select: SATA / RAID / AHCI nVidia Raid Function: Enabled / Disabled Jeg valgte det jeg har uthevet, og fikk satt opp raidet, men når maskinen restartet fant PC-en ingen SATA komponenter lengre. Hvis jeg deaktiverer raid funksjonene fungerer alt som normalt og jeg finner alle diskene i XP diskbehandling. Er det noen som har erfaring og kan komme med et forslag om hva jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Spørs om du ikke må installere driverene til raidkontrolleren ved inst. av XP. Lenke til kommentar
Cerv Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 HDD Xp skal være på skal ikke stå i Raid. Jeg hadde ikke tenkt å reinstallere XP heller, kun sette i to nye hdd'er og sette de i raid1. Jeg finner ingen SATA komponenter i Bios med de uthevede funksjonene aktivert. Lenke til kommentar
Cerv Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Til dere som holder på med dette til vanlig ... Det er vel ikke slik at raid er enten/eller?! Jeg mener, det å ha en ide hdd og tre sata disker, hvorav kun to av sata diskene skal stå i raid skal vel være mulig. Og må jeg re-installere xp for å få installert raid drivere, hvis ikke xp skal stå i raid i utgangspunktet? Endret 30. desember 2007 av Cerv Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Ikke noe problem det, men du må normalt installere driverene til raid kontrolleren. Selv har jeg 2x4 SATA porter på 2 kontrollere. På den ene kontrolleren kjører jeg 2 stk. Raptor disker i raid0 samt en SATA DVD brenner. På den andre kontrolleren har jeg 2x500GB disker i raid 1 og en single 500GB som i praksis er satt opp som JBOD. Hvorvidt driverene kan installeres på en kjørende XP vet jeg ikke, men normalt er det å legge inn disse ved installasjon av Windows. (Trykk F6 osv. og inn med disketer). Lenke til kommentar
Cerv Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Flott, men da har jeg ett spørsmål til. Hvis jeg setter opp en single hdd som JBOD, blir den da formatert i prosessen, eller lar det seg gjøre å beholde det som er på den? Jeg har en del bilder og diverse annet jeg ønsker å bevare, men hvis alle diskene må formateres i prosessen med å sette de i raid blir det en tungvindt operasjon... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Det har i alle fall virket uten problemer på mitt system. Vil allikevel anbefale deg å sette opp maskinen/raidet først slik at alt fungerer og deretter bare plugge inn den siste HD'en og starte maskinen på nytt. Hos meg ble denne siste disken automatisk satt opp som JBOD så jeg antar det er slik raidkontrolleren håndterer ekstra disker utenom raidet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå