Gå til innhold

Kreve betaling slik at operatør skylder deg penger - er det lov?


R@ge

Anbefalte innlegg

Dumme meg overtalte kjærringa til å bytte til samme mobilselskap som meg for da kunne vi ringe gratis til hverandre. Det høres jo flott ut på papiret, men når vi fikk den første regningen fikk vi et skikkelig sjokk.

 

Mobil selskapet hadde fakturert henne feil abonnement, noe som resulterte i at regningen var på mange hundre kr feil. Vi kontaktet dem jo selvfølgelig umiddelbart og fikk forklart at de hadde gjort en liten blemme.

 

Vi fikk jo medhold i at de hadde gjort en feil, og de lovet å rydde opp. Men før vi fikk noe svar så fikk vi faktura for neste måned, som utrolig nok også var feil. Nå hadde de feilfakturert oss for nesten 1000 kr og vi fikk like godt et inkassovarsel på den første fakturaen.

 

Nå var jeg forbanna, og var litt smålei av å få kjeft av kona for å ha overtalt henne til å bytte til dette flotte telefonselskapet.

 

Så kom høydepunktet, de mente faktisk at de ikke kunne kreditere en allerede utsendt faktura.

 

Vi kan dessverre ikke forandre på fakturaer som er sendt ut. Det eneste vi kan gjøre er å kreditere det som er feil, og ber dere derfor følge det svar dere har fått fra vår konsulent tidligere.

De ville altså seriøst ha oss til å betale dem nesten 1000 kr for mye, slik at de skyldte oss penger!!

 

Dette aksepterer vi absolutt ikke!

 

Vi betaler inn det vi faktisk skylder dere på begge fakturaene.

Hvilket system dere har for å kreditere kunder er ikke vi kjent med, men vi betaler ikke dere på forskudd for fremtidig ringetid.

 

La oss si at dere til eksempel kom til skade å fakturere oss 5000 kr for mye? Ville dere da mene at vi måtte betale dette beløpet også?

- Jeg synes det høres litt rart ut.

 

Dersom dere ikke har noe system for å kreditere allerede utsendte fakturaer så ønsker vi å si opp abonnementet. Og da må vel dette gå i null vil jeg tro?

 

Jeg mener, enten så skylder vi dere penger, eller så gjør vi det ikke.

 

Min kone er i hvert fall ikke interessert i å betale dere 945 kr på forskudd for fremtidig ringetid, det må vel dere også forstå.

Det er dere som fakturerer feil, dette er ikke vi som kunde som skal lide for dette.

Nå skal de bli spennende å se om de sender oss til inkasso, fordi vi ikke har betalt dem et beløp de har feil fakturert oss, og som de har kreditert, men som de mener vi skal betale slik at de skal skylde oss penger…

 

Hvordan er reglene for slikt egentlig?

Kan noen kreve at du skal betale et beløp som er feil, for at dette liksom skal krediteres på neste faktura?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem har sagt at du skal betale noe? For meg sier de "Vi kan kreditere fakturaen", men det betyr ikke nødvendigvis en innbetaling. Det er nemlig ikke lov å endre på utsendte fakturaer i Norge (ref. bokføringsloven), derfor er man nødt til å sende en ny faktura som opphever den gamle, en såkalt kreditnota. Finnes mange av de som blir fly forbannet når de mottar kreditnotaen, selv om det står tydelig på den hva den er og hva skal gjør. Du burde nesten sjekke opp litt nøyere hva det er egentlig de vil at du skal gjøre, før du begynner å kjefte på dem, fordi kjefting på en leverandør hjelper skjeldent i positiv forstand for deg selv.

Lenke til kommentar
Skjønner jeg dette riktig nå? Operatøren vil at dere betaler det dere har fått på regningen, og så vil operatøren trekke fra det beløpet på fremtidige regninger?

Ja, det er slik de mener dette skal ordnes ja....

 

Hvem har sagt at du skal betale noe? For meg sier de "Vi kan kreditere fakturaen", men det betyr ikke nødvendigvis en innbetaling. Det er nemlig ikke lov å endre på utsendte fakturaer i Norge (ref. bokføringsloven), derfor er man nødt til å sende en ny faktura som opphever den gamle, en såkalt kreditnota.

Viss jeg hadde fått en kreditnota så hadde jo problemet vært løst, men de krever jo at jeg skal betale inn det feilfakturerte beløpet, selv om det er for mye, og selv om de erkjenner feilen...

 

Det er det jeg ikke fatter kan være riktig...

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

Da skriver du til dem at du ikke ønsker det, ikke begynner å kjefte dem opp for et forslag du har gitt dem. Det er måte på hvordan man behandler en leverandør. De har gitt et forslag på en løsnign, og dersom du ikke godtar det, så skriver du til dem på en grei måte at du ikke godtar det, og ser om de kan ordne det opp på en annen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...