Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

HK-Avgiften i Norge!


MiniUlven

Anbefalte innlegg

Det er ikke akkurat et ukjent fenomen at folk trimmer bilene sine, og etter det lever i frykt fot BTS og Tollvesenet som helst vil ha MASSE MASSE penger for gildet...

 

Denne har jeg snekret på Curbz.org - Der du også kan finne mye annet spennende om bil og foto.

 

La oss lage en liten oppsummering…

 

Avgiftsmessig statusendring av kjøretøy

§ 1. Med endring i en motorvogns avgiftsmessige status menes enhver endring av motorvognen som gjør at den blir avgiftspliktig, kommer inn under en annen avgiftsgruppe uten hensyn til endringens omfang og varighet eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen.

Endret ved forskrifter 27 des 1995 nr. 1174 (i kraft 1 jan 1996), 21 mars 2001 nr. 275 (i kraft 1 april 2001, tidligere § 3).

Det vil si at hvis du øker motorytelsen i bilen din blir den avgiftspliktig…

Men har du en bil som har hatt norske skilter siden ’96 eller før slipper du unna avgiftene.

Det er kun kjøretøy nyere en 96 mod som må betale avgifter på effektøkning.

På nyere biler kan det aksepteres en effektøkning opp til 15% uten å godkjenne dette eller betale avgift.

Jeg har jo hørt mye rart om hva som må til for å slippe unna avgiftene… Blant annet at 10 år etter førstegangsregistrering i Norge hadde du tjent opp 100% bruksfradrag… noe som gjorde at du slapp å betale avgifter… Det har vert litt forvirring rundt dette, og det har også vert uvisst om dette kun gjelder om du forsøker å godkjenne bilen – altså at du må betale full avgift uten bruksfradrag hvis du blir ”ferska”.

Jeg sendte mail til vegvesenet og fikk DETTE svaret:

Hei

Alle biler med skilt nyere en 96m må betale HK-avgift til tollvesenet viss effekten blir økt med mer en 15%.

Viss en bil er importert i 1998 vil den falle inn under denne gruppen.

Bruksfradrag blir gitt den dagen når kjøretøyet blir vist for tollvesenet og engangavgiften blir betalt, den vil aldri bli helt avgiftsfri.

Importerer du f.eks en 1993 m i dag og reg. den i dag, vil den få første gangs reg. dato i norge som dagens dato, den vil derfor bli regnet som en 2007 m avgiftsmessig.

 

Håper dette var til hjelp:-)

Mvh Trond

Noe som egetlig knuste litt håp og drømmer om en fresh 200sx type avgiftsfri… Men jeg gav ikke opp… Videre fant jeg med hjelp av Henningl DENNE tabellen:

Avgiftsmessig statusendring av kjøretøy

 

Det skal betales avgift ved første gangs registrering av kjøretøy her i landet (engangsavgift). Avgiften blir beregnet med grunnlag i kjøretøyets egenvekt, motorens effekt (kW) og CO2 eller slagvolum (cm3).

 

Dersom man på et senere tidspunkt ønsker å endre kjøretøyet ved at det foretas en fysisk ombygging til en annen kjøretøygruppe med høyere avgift, skal det betales et tillegg i engangsavgiften. Dette gjelder også dersom kjøretøyets motor får økt effekt eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer.

Tillegget utgjør avgiftsforskjellen mellom det opprinnelige kjøretøyet og det statusendrede kjøretøyet. Avgiften skal regnes ut etter avgiftssatsene på tidspunktet for statusendringen.

 

Nærmere opplysninger om avgiftsmessige spørsmål får du på http://www.toll.no, hvor du også finner en avgiftskalkulator. Du kan også kontakte Tollvesenets informasjonssenter, telefon 0 30 12.

 

Tekniske spørsmål om kjøretøy besvares av trafikkstasjonene, http://www.vegvesen.no

 

Vrakpant

Det må betales vrakpant dersom det ikke tidligere er betalt vrakpantavgift for kjøretøyet.

Bruksfradrag

Det gis følgende bruksfradrag i tilleggsavgiften for den tiden kjøretøyet har vært registrert i Norge:

 

Registreringstid over 1 år: 15 prosent

Registreringstid over 2 år: 30 prosent

Registreringstid over 3 år: 45 prosent

Registreringstid over 4 år: 55 prosent

Registreringstid over 5 år: 65 prosent

Registreringstid over 6 år: 75 prosent

Registreringstid over 7 år: 85 prosent

Registreringstid over 8 år: 90 prosent

Registreringstid over 9 år: 95 prosent

Registreringstid over 10 år: Ingen tilleggsavgift

 

Dersom kjøretøyet har vært registrert i Norge i over 10 år, bør trafikkstasjonen kontaktes direkte.

 

Tollvesenet kan i særskilte tilfeller gi dispensasjon for avgiften.

 

Dokumenter som må legges fram

Ved statusendring av et kjøretøy, må du sende søknad til tollregionen der du bor. Kopi av kjøretøyets vognkort må legges ved. Tollvesenet sender deg en tillatelse og en innbetalingsblankett.

 

Først etter at avgiften er betalt kan kjøretøyet ombygges.

 

Du må kontakte trafikkstasjonen for å få kjøretøyet godkjent.

Jeg spurte Trond Midtun om ikke denne tabellen sa det stikk motsatte av det han hadde skrevet i mail til meg…

Dette gjelder kun ved statusendring og ombygging f.eks til varebil eller lign.

Dyttet på han paragrafen som definerer statusendring, og fikk en liten stund etterpå svar på at jeg hadde rett… Godt å se at jeg ikke er den eneste som lærer!

Jeg hadde i samma slengen (bare for å forsikre meg) sendt en epost til tollvesenet…

 

Normalt sett vil en effektøkning på 12-15 % av opprinnelig effekt kunne godtas, før det genereres avgift og nytt registreringsdokument må utstedes.

Ti år etter førstegangs registreringsdato i Norge, er det ingen avgift forbundet med en effektøkning.

En endring må likevel godkjennes teknisk, og Trafikkstasjonen må vurdere om nytt registreringsdokument skal utstedes på bakgrunn av endringen.

 

Tollregion Vest-Norge

Infosenteret

Tlf 03012

 

Men så er det jo igjen det store spørsmålet om hvorvidt bruksfradraget gjelder når du blir tatt på fersken… Det var bare å begynne å leite på toll.no igjen…

 

3)Rettsstridig statusendring – bakgrunn og forslag

Skjæringspunktet for rettstridig statusendring er regulert i Toll- og avgiftsdirektoratets forskrift om endring av motorvogners avgiftsmessige status 29. mai 1990 (statusendringsforskriften) § 2. Etter denne skal de reglene som gjelder på kontrolltidspunktet, eller det tidspunkt offentlig myndighet får kjennskap til endringen, legges til grunn.

 

Bakgrunnen for denne bestemmelsen er at det kan være vanskelig å fastslå når statusendringen er gjort. Av tekniske grunner brukes satsene på kontrolltidspunktet til tross for at avgiftstillegget kunne blitt større (mindre bruksfradrag) i de tilfeller statusendringen var foretatt flere år før

kontrollen.

 

Avgiftsmyndighetene har imidlertid mulighet for fastsette et skjønnsmessig tillegg i avgiften ved overtredelse av regelverket.

 

Slik jeg tolker det: (ett lite eksempel) Du blir i 2007 tatt i teknisk etter å ha kjørt med trimma bil i tre år... En bil som ble førstegangsregistrert i Norge samme måned i 1997. Siden reglene sier at man skal følge de reglene som gjelder på kontrolltidspunktet (det øyeblikk du blei "tatt"), så har det ikke noe å si hvor lenge siden det er du trimma bilen... det som har noe å si er at siden bilen har vert norskregistrert i over ti år er bruksfradraget 100%, og du slipper å betale avgifter for de ekstra hestene du har... MEN de kan "fastsette et skjønnsmessig tillegg"... og det er ingen som vet hvor mye det kan bli på ;)

 

Kilder:

Lovdata.no - Forskrift om endring av motorvogners avgiftsmessige status.

Toll.no - Generell informasjon om avgiftsmessig statusendering

 

En stor takk til Trond Midtun ved Vegvesenet som etterhvert begynte å engasjere seg like mye som meg, og som har vert til stor hjelp under tidligere "spørsmålsrunder" :D

 

Hvor mye må DU betale?! - sjekk Avgiftskalkulatoren

 

EDIT: skulle denne ligget på trimming og styling kanskje? *plystre plystre*

Endret av MiniUlven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...