Gå til innhold

Kan man ha 1080i med Component?

pompews

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo, det gjør det. Det er ett av kravene for hd-ready! ;)

Gid det var slik, men slik er det dessverre ikke.

Veldig mange skjermer i billigklassen som har en oppløsning på 1024x576, med andre ord 576P (altså ikke HD). Alle disse reklamerer for å være "HD-Ready", for defenisjonen av HD-Ready betyr bare at skjermen må kunne klare å motta HD-materiale, ikke nødvendigvis kunne vise i HD kvalitet.

HD-Ready merket selger, og mange blir dermed også lurt. De får nemelig ikke nødvendigvis en HD-skjerm, som mange tror de får med HD-Ready.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Mangen glemmer også at bildekvaliteten ikke kun kommer an på oppløsningen som tven klarer å vise. FullHD hører veldig bra ut i butikken, men når alt kommer til alt er det hvilken prisklasse du ser i. Du får det du betaler enten det er 720p eller 1080p. Har faktisk enda tilgode å se en tv med bedre bilde en min 720p tv! :)

Lenke til kommentar

Hehe, tja joa. Det kommer jo helt ann på bruken.

Med 1080P panel så kan du sitte dobbelt så nærme skjermen (uten at alt hvirker "blurry"), og dermed dekke dobbelt så stort synsfelt, som igjen kan bety bedre film/spillopplevelse.

Det blir vel egentlig det samme som at du har en stor TV. (stor TV betyr at du dekker større del av synsfeltet, og på store TVer så kan det lønne seg med høy oppløsning)

Skal du bruke TVen til PC-monitor/skjerm, så er 1080P et skikkelik must, da du som regel ikke sitter så altfor langt unna skjermen, og du nærmest en annen opplevelse.

Til film-avspilling i stua, eller der du gjerne sitter med litt avstand til skjermen, så ville jeg nok heller hatt en 720P skjerm i samme prisklasse.

720P skjermer trenger heller ikke skallere like langt tilbake som 1080P skjermer når du spiller av vanlig TV signaler og avspilling av DVDer. Som også betyr enda litt bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Jo, det gjør det. Det er ett av kravene for hd-ready! ;)

Gid det var slik, men slik er det dessverre ikke.

Veldig mange skjermer i billigklassen som har en oppløsning på 1024x576, med andre ord 576P (altså ikke HD). Alle disse reklamerer for å være "HD-Ready", for defenisjonen av HD-Ready betyr bare at skjermen må kunne klare å motta HD-materiale, ikke nødvendigvis kunne vise i HD kvalitet.

HD-Ready merket selger, og mange blir dermed også lurt. De får nemelig ikke nødvendigvis en HD-skjerm, som mange tror de får med HD-Ready.

Dette stemmer ikke helt. Miminums kravene fra Eicta (som står bak div standardiseringskrav inkl. HD Ready) for å bruke navnet HD Ready på TV'n er følgende:

- Kunne motta signaler i 1080i (1920x1080i) og 720p (1280x720p) i både 50hz og 60hz - og vise dette med minimum 720 progresive linjer (Så 720p linjer er minimum oppløsning, 576p som du skriver holder derfor ikke. Derimot den horisontale oppløsningen står det ikke krav til hvilket tillater at mange plasma TV'er opp mot 42 tommer har oppløsning "bare" på 1024x768p på panelet.

- HDMI inngang evt DVI m/støtte for HDCP

- Komponent inngang

- Være wide screen

Så HD Ready merkingen sikrer 720p minumums panel - selv de i billigklassen. (Dog de jukser litt på den horisontale oppløsningen).

Lenke til kommentar
Så HD Ready merkingen sikrer 720p minumums panel - selv de i billigklassen. (Dog de jukser litt på den horisontale oppløsningen).

Det betyr vel at de plasmaskjermene har langt høyere tetthet på de vertikale pikslene... Ettersom skjermene ikke er 4:3 format... Noe 1024x768 er.

Det gjør vel egentlig det hele utrolig mye sleipere?

For når du fyrer i gang en film, eller hva det skal være så skalleres vel filmen/eller hva det nå skal være ned til 1024x576 (16:9 format).... :ph34r:

Lenke til kommentar

Det betyr vel at de plasmaskjermene har langt høyere tetthet på de vertikale pikslene... Ettersom skjermene ikke er 4:3 format... Noe 1024x768 er.

Det gjør vel egentlig det hele utrolig mye sleipere?

For når du fyrer i gang en film, eller hva det skal være så skalleres vel filmen/eller hva det nå skal være ned til 1024x576 (16:9 format).... :ph34r:

Nei den vises med 1024x768 som panelet er. Det blir ikke skalet videre ned til 576. For hva annet kan det panelet vise egentlig? Med mindre du ser på en litt mindre firkant midt på skjermen? Og det gjør man ikke. Jeg har en av disse TV'ene selv - i tillegg til en par andre løsninger.

Disse firkantene/pislene er nemlig ikke helt kvadratiske på skjermer med 1024x768. Så man beholder 16:9 formatet selv med 1024x768. Hver piksel er litt bredere enn den er i høyderetning slik jeg har forstått dette.

Lenke til kommentar
Ok, daså. Fortsatt sleip måte dog. :ohmy:

For du får jo ikke samme skarpheten som "ekte" 720P.

*DET* er jeg 100% enig i. Har både "ekte" (1280x720p) 720p og "uekte" (1024x768p) 720p her hjemme. Og det på Xbox 360/PS3 og PC er det en synlig forskjell. På vanlige TV sendinger ser jeg ikke forskjell. Har ikke HDTV sendinger dog.

For HD film bruker jeg full HD 1920x1080p så... stooor forskjell. hehe.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...