Ayb Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Etter hva jeg kan tenke meg blir Sola gul/rød fordi mye av lyset fra den stopper i atmosfæren. Ellers ville den vel sett hvit ut. Men hvorfor ser da de fleste andre stjernene helt hvite ut? Lyset deres skal jo gjennom mye mer enn Sola sitt lys på veien til Jorda. Endret 29. desember 2007 av GW Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Haaar ikke det noe med styrken på lyset? Lystemperatur eller noe sånt? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Hvis jeg ser på sola ser den ikke mye gul ut. Det kan være et gulskjær som følge av gasser mellom oss og solen, og eventuell brytning - men at solen er GUL er litt å ta i spør du meg. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Når den står nede ved horisonten ser den nå ganske gul ut da. Kan ikke huske at de andre stjernene ser gule ut, men hvite. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Når den står nede ved horisonten må fotonstrømmen igjennom mer atmosfære som fører til mer lysbrytning og som igjen fører til at vi oppfatter den som gul i den posisjonen. Det endrer naturligvis ikke det faktum at sola er hvit. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Fargen på stjernene kommer av temperaturen deres. Lav temp = Rød, høy temp = blå Så ved å se på fargen kan man avgjøre overflatetemperaturen til en stjerne. Solen vår ligger da i det gule området Dette og det .Marcus sier er grunnen til at vi ser solen som gul Endret 29. desember 2007 av _Viper_ Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Vår sol er på ca 5.8k grader celsius og er, nok en gang, hvit! Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Når den står nede ved horisonten må fotonstrømmen igjennom mer atmosfære som fører til mer lysbrytning og som igjen fører til at vi oppfatter den som gul i den posisjonen. Det endrer naturligvis ikke det faktum at sola er hvit. Det er jo akkurat det jeg snakker om. Vet at Sola sender ut lys i alle deler av spekteret og at atmosfæren fjerner/bryter noe av det. Det jeg lurte på er hvorfor stjernene ikke også blir gule, ettersom de må gjennom enda mer "atmosfære" . Men jeg har vel fått svaret nå Edit: Hvilken farge den har har vel ikke så mye med temperaturen på den som dere sier? Trodde at Sola, som sagt, sendte ut lys i alle fargene Endret 29. desember 2007 av GW Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Du må nok forstørre stjernene fra en knøttliten lysdott på himmelen for å få øye på stjernens egentlige farge. Stjerner som for eksempel på Betelgeuse i Orion's Belte vil du skimte er rødlig. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Altså, jeg snakker ikke om stjernenes egentlige farge. Dette blir jo som om du har en lampe som lyser hvitt, og fester et filter foran som er grønt. Da ser du jo lyset som grønt og ikke hvitt, fordi filteret fjerner de delene av lyset som ikke er grønne. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Har store vansker med å forstå hva du vil frem til her. Lys fra andre stjerner trenger ikke gå igjennom mer atmosfære enn lys fra vår sol. Lyset går igjennom mer vakuum, men vakuum spalter ikke lys. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Det finnes ikke vakuum. Det finnes stoffer i hele universet, selv om det er mye mindre tetthet enn i f.eks. atmosfæren Endret 29. desember 2007 av GW Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Edit: Hvilken farge den har har vel ikke så mye med temperaturen på den som dere sier? Trodde at Sola, som sagt, sendte ut lys i alle fargene Stjerner sender ut lys i alle farger ja, men en varm stjerne sender ut mer blått enn resten av fargene, mens en kald sender ut mer rødt, derfor denne rød---->blå fargen etter som stjernen blir varmere Endret 29. desember 2007 av _Viper_ Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Du skal vite at vakuum ikke nødvendigvis betyr et perfekt vakuum, men kan også bety et tilnærmet vakuum slik som i rommet. Et vakuum defineres av et rom som er tilnærmet fritt for partikler og der trykk er mye lavere en standard atmosfærisk trykk. Mye av det ytre rom har tilnærmet tettheten og trykket til et perfekt vakuum, og friksjon er nesten totalt fraværende, som muliggjør bevegelse langs ideale gravitasjonsbaner. Hadde det ikke vært tilnærmet perfekt vakuum kunne vi heller ikke sett stjerner på himmelen pga tilstedeværelse for mange partikler som fotonene kunne kollideret med. Det eneste som realistisk sett spalter eller bryter lyset i rommet er gasskyer og legemer som innehar en viss gravitasjonskraft. Vi har også en slags naturlig forskyvning i doppler-effekten som du sikkert er kjent med. Ellers blir hvert foton ikke påvirket i det hele tatt gjennom dets ferd i universet så vidt jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Oida. Der fikk jeg ihvertfall lært mye nytt Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 sansynligheten for at noe faktisk kommer i veien for lyset på veien til jorden er vel ganske liten når du tenker på universets enorme utbredelse og alt det tomrommet Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Man lærer da noe nytt hver dag, er det ikke så? sansynligheten for at noe faktisk kommer i veien for lyset på veien til jorden er vel ganske liten når du tenker på universets enorme utbredelse og alt det tomrommet Hvis man antar et uendelig tidsrom og man regner med uendelig utbredelse av masse i universet så vil alle enkeltfotoner treffe noe. Samme som teorien at et uendelig antall bavianer som sitter på et uendelig antall skrivemaskiner vil gitt uendelig tid ende opp med å skrive hver eneste nåværende, forhenværende og kommende bok nøyaktig på kommaet. Eller teorien om at gitt uendelig tid blir det ikke lenger "alt KAN skje" men "alt VIL skje". Endret 29. desember 2007 av .Marcus Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Hvis man antar et uendelig tidsrom og man regner med uendelig utbredelse av masse i universet så vil alle enkeltfotoner treffe noe. Samme som teorien at et uendelig antall bavianer som sitter på et uendelig antall skrivemaskiner vil gitt uendelig tid ende opp med å skrive hver eneste nåværende, forhenværende og kommende bok nøyaktig på kommaet. Eller teorien om at gitt uendelig tid blir det ikke lenger "alt KAN skje" men "alt VIL skje". Nå er det vel egentlig sånn at universett ikke har uendelig med masse, men det utvider seg, noe som medfører at avstanden mellom masser øker, og dermed blir det bare mer "tomrom", så alle enkeltfotoner må ikke treffe noe på veien til jorden Endret 29. desember 2007 av _Viper_ Lenke til kommentar
Navyshark Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Vår sol er på ca 5.8k grader celsius og er, nok en gang, hvit! Liten rettelse. Sola er omlag 5800K (5780K) eller då omlag 5500°C (5506,8°C), men det er som sagt framleis kvit. Overflatetemp. 5780 K Kelvin til celsius formel: °C = K − 273,15 Edit: Skrivefeil Endret 2. januar 2008 av Navyshark Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Hvitt er ikke en farge, men en blanding av alle farger. Sola sender ut en blanding av alle farger, men mest gult. Øynene våre lar seg relativt lett "kalibrere" slik at det lyset vi er i, alltid virker hvitt - f.eks. er glødelampelys objektivt sett langt rødere enn sollys (noe man kan se en liten stund når man kommer inn fra sterk sol - de gangene alt er bare natten når man kommer inn...) Ellers: Google "Planck Kurve!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå