Gå til innhold

Objekt til landskap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har Nikon d70s og vil ha et objekt for landskap. Maks pris er 7000 kr.
Tja, bare gå ut og finn et fjell, et tre, en skog el.l. det ;o)

Er det objektiv du vil ha, er det nok vidvinkel som er mest aktuelt. Jeg ville nok valgt Tokina 12-24 til Nikon, hvis du ikke vil kjøpe Nikkor 12-24 brukt da. Jeg vet ikke om jeg vil si at det svarer seg, den er jo litt bedre, men om den forsvarer prisforskjellen for den vanlige mannen i gaten kan jeg ikke ubetinget svare ja på...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Tidens smak går ut på å bruke supervidvinkel, og det er jeg enig i at gjør seg bra. Det gjør at vi fort glemmer at også tele har mye for seg i landskap. Ikke for å få et mindre utsnitt av landskapet, men mer for å komprimere forholdet mellom bakgrunn og forgrunn. Det gir spesielt spennende effekt hvis man tar bilder av blåningen. At fjell som ligger bak fjell blir komprimert til å se nærmere ut, er en flott effekt som gjør seg best på print. C-B brukte som nevnt en 135mm på sin Leica kun til landskap. Det kan man se effekten av på noen av hans berømte bilder fra Kina.

Med en brennvidde på 200mm (på cropformat) så får man også muligheten til å trekke månen nærmere jorden, hvis man tar bilder i overgangen mellom dag og natt. Det er min viktigste årsak til å ønske meg litt lenger tele enn jeg har nå (ikke månen, altså. Komprimeringen generelt er det jeg ønsker meg). Det er dog et ganske marginalt bruksområde for meg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...