Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny 37" til film og spill!


Anbefalte innlegg

Okey.

 

Om jeg går for en plasma-tv, så vil det nok være denne jeg kommer til å kjøpe.

 

Om jeg får for en LCD-tv, så er jeg heller usikker, må egentlig først finne ut hva slags tv jeg skal ha.

 

For øyeblikket heller jeg mest mot plasma. Jeg tror kvaliteten er absolutt god nok både når det gjelder vanlig tv titting, film, spill og pc tilkobling. Det jeg er mest bekymret for, er faren for innbrenning og at den ryker ved at jeg flytter litt på den. (Som noen også påstår at det er en fare for..).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Full HD er 1080p.

 

Om han på jobben din har kalibrert skjermen sin riktig thomasSim87, så har jeg vanskelig for å tro at den har så dårlig bilde som du skal ha det til.

 

Dessuten er det ikke bare Pioneer som er gode på plasma. Panasonic er også med i utviklingen av svært gode plasmapaneler.

Prisen gjennspeiler ikke alltid bildekvalitet, men som regel kan man forvente bra bilde av en TV til 16 000kr. Riktignok blir kvaliteten "dårligere" på en større TV til samme pris, og nå er 50" ganske stort ...

 

Har selv opplevd at Expert snbefaler Samsung.

Ble senest i dag anbefalt en Samsung M86 fremfor en Sony 40" full HD Bravia TV som egentlig hadde kostet 7000 kroner mer, og som nå var på salg.

Tror de har fått beskjed om å pushe påå folk Samsung eller noe :p

Dessuten er butikken stappfull av samsung.

 

Det hender veldig ofte at butikker setter på animasjonsfilmer jo. Stort sett hver gang jeg er innom en elektronikkforetning er det animasjon som vises. Det hender også ofte at de setter på HD-video med diverse forskjellige scener fra sportsarrangementer, naturdokumentarer og diverse andre ting.

Det er heller sjelden jeg ser dem vise vanlig TV-bilde, men i dag fikk jeg se hvor dårlig bildet ble på en stor skjerm når den ble matet med dårlige TV-signaler.

Pioneers 60" viste rett og slett et stygt bilde, på nært hold ..

 

EDIT: det kom noen poster mens jeg holdt på å svare, her er respons på dem:

Full HD har noe for seg hvis man sitter nærme nok.

Størrelsen betyr lite, det er avstanden til skjermen som betyr mest. Mange vil nok si seg uenig i det, men det alt handler om er avstanden til TVen i forhold til TVen størrelse.

Den "myten" om at alt under 50" med full HD er bortkastet kommer nok av at noen ikke tenkte over at folk faktisk kan sitte nærmere skjermen enn andre, og at man ikke alltid sitter 3-4 meter unna skjermen.

 

Selv tør jeg skryte på meg at jeg kan se forskjell på en HD-ready og en Full HD TV som er 37", dersom jeg står 1,5 til 2 meter unna og begge mates med samme HD-kvalitet.

Å se på en TV om den er HD-ready eller om den har Full HD tør jeg derimot ikke å si jeg kan.

Så opp mot hverandre ser jeg forskjell, men kanskje ikke ellers. Eller, jo, hvis jeg kommer nærme nok.

 

 

Angående faren for innbrenning.

Dersom du de første 100 timene kjører med halv lysstyrke, og kjører bilde uten for mye statiske elementer, og seinere ikke bruker for mye farger eller lysstyrke; så vil du nok mest sannsynlig ikke oppleve innbrenning.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt ca 10k å bruke på tv så ville jeg kjøpt denne: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....amp;shopby=25;4

 

Etter hva jeg har erfart i dag når jeg stakk innom expert, elkjøp, siba og lefdal var at samsung skjermene hadde overlegent bedre bilde enn de fleste andre skjermene! JVC og Philips var også meget gode! Men sortnivået på en samsung er helt utrolig

Lenke til kommentar

Bluum: Har selv merket at Expert anbefaler Samsung for det meste. Har to Expert butikker her i nærheten, og på den ene påstod selgeren at Samsung definitivt hadde de beste tvene, og at den eneste grunnen til at de får dårligere resultat i tester er prisen.

På den andre butikken, så anbefalte selgern meg en Panasonic PX70, som han selv hadde hjemme. Det eneste problemet med denne, var at den er veldig etterspurt for øyeblikket.

 

Veldig nyttig det som blir sagt om Full-HD. Tv kroken hvor jeg sitter, er på en 11 kvadrat, så det er relativt liten plass til de tingene jeg har der. Med andre ord vil jeg sikkert sitte kun 1,5 meter unna tven eller noe i den duren. Så da vil vel Full-HD være en fordel?

 

Panasonicen jeg har linket til flere ganger, behandler innkommende 1080p signaler står det på siden. Vil dette si at den har Full-HD?

 

thomasSim87: Ja, har sett at Samsung tv-ene er veldig gode, men såg du noen Panasonicer i butikken til å sammenligne med? Syns det er relativt få butikker som selger Panasonic..

Lenke til kommentar

At den behandler innkommende 1080p signaler vil vel si at du kan spille av f.eks 1080p filmer på tv'en og at den takler det, men nedskalerer bilde for å få plass på skjermen.. ellerno sånt, er ikke sikker..

 

Elkjøp har panasonic skjermer, men ingen som skilte seg ut blant mengden.. de dårligste skjermene jeg så var det sharp som stod for.. ellers så var det MANGE skjermer som hadde veldig blasse bilder.. så lønner seg nok absolutt å ta en titt på tv'ene i butikkene, for deretter å bestille fra nettet hvis den er billigere der.. nå har det seg sånn at de billigere skjermene gjerne har dårligere innstillinger enn de dyre, sånn at de skal selge de dyrere skjermene.. ihvertfall det inntrykket jeg fikk når lyd og bilde testet lcd skjermer i lavbudsjettklassen!

Lenke til kommentar

Tror Panasonic har problemer med å levere nok TVer, for de er sjelden på lager, og er ganske etterspurte.

 

En TV med full HD oppskalerer ofte til1080p, slik at bildet vil virke skarpere enn om du hadde vist det på en HD-ready TV. Men det er likevel ikke slik at 720p eller DVD-kvalitet (568p?), vil magisk bli full HD kvalitet, men mange ganger vil det bli bedre på en full HD TV.

Du får likevel ikke full utbytte av Full HD TVen før du kobler på noe med 1080p kvalitet.

Blu-ray filmer og enkelte PS3 spill for eksempel.

 

Det som menes med den Panasonic TVen du kikker på er nok at den har en "omvendt" oppskalering, eller en nedskalering, som omgjør 1080p signal til 720p som vises på skjermen.

Vet ikke helt hva dette vil si i praksis, men det kan da ikke være noen ulempe.

Lenke til kommentar

At tv-en vil gjøre om kvaliteten på f.eks. DVD til Full-HD forstår at ikke er mulig.

 

Men jeg har da en PS3, og vil også spille av blu-ray filmer etterhvert. Så om jeg sitter 1,5 meter ifra tven (snakker nå om Panasonicen), og ser en blu-ray film, vil jeg da merke mye forskjell fra om jeg hadde sett dette på en tv med Full-HD?

Lenke til kommentar

1,5 meter fra en 42". Ja, det tror jeg du ville merket om du først fikk se 1080p og deretter 720p.

Litt avhengig av hvor nøye du er på det.

 

TVen gjør ikke om DVD-til Full HD kvalitet, men det kan sammenlignes litt med å skifte oppløsning på PC-spill.

Bildet får litt mindre hakkete kanter på ting osv.

Lenke til kommentar

Nå satt neppe disse personene 1.5m fra en 42", men denne artikkelen kan kanskje være interessant lesing når det gjelder 1080p vs 720p?

Nå spiller jo disse apparatene i en litt annen prisklasse enn den du har tenkt deg, men vil tro at dette gjelder for de billigere tv'ene også at oppløsning ikke nødvendigvis gir det beste bildet.

 

http://www.teknofil.no/wip4/ser_forskjell_.../d.epl?id=19611

Lenke til kommentar
1,5 meter fra en 42". Ja, det tror jeg du ville merket om du først fikk se 1080p og deretter 720p.

Litt avhengig av hvor nøye du er på det.

 

TVen gjør ikke om DVD-til Full HD kvalitet, men det kan sammenlignes litt med å skifte oppløsning på PC-spill.

Bildet får litt mindre hakkete kanter på ting osv.

 

Men om det er en 37" da? :tease: Panasonicen jeg har linket til er 37".

 

Har kontrasten mye å si? Ser at PX70 har max 10 000:1 kontrast, noe som da er ganske bra?

Lenke til kommentar

Plasma har best kontrast, og den behøver du ikke bry deg så mye om, for den er så mye bedre på plasma enn LCD uansett.

Nå har de fleste LCD TVer dynamisk kontrast om er ganske høy, men det blir ikke på langt nær det samme.

 

Plasma kan vise den mørkeste og lyseste fargen i et og samme bilde, mens en LCD TV viser sin mørkeste farge ved å dempe bakgrunnsbelysningen, og den lyseste ve å øke bakgrunnsbelysningen.

 

Med 37" fra 1,5 meter vil fortsatt være en synlig forskjell, i alle fall om du ser to TVer ved siden av hverandre. Om du vil merke at deu ikke har Full HD, men bare HD Ready TV eller omvendt tør jeg ikke spå, for jeg tror du her er i grenseland.

Likevel tror jeg at JEG hadde merket om jeg hadde hatt Full HD eller ikke, men jeg tviler på at jeg hadde irritert meg over det.

 

EDIT: 1,5 meter er jo nesten nesa oppi skjermen :)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Var på Expert idag og snakket med en fyr der som hadde PS3 hjemme og spillte en god del på den.

 

Han sa det at han tidligere hadde hatt en LCD tv til 30.000, men skiftet til en plasma tv til 18.000 og ble mye mer fornøyd med den. Han sa også at han syns Panasonic PX70 fungerte perfekt til mitt bruk, altså film, tv, PS3, litt pc og Wii. Han trodde heller ikke at det ville være nødvendig med Full-HD tv før om en god del år, så dette var tv-en for meg.

 

Så er denne tv-en det riktige valget å ta? :)

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar

Det jeg er nervøs for angående plasmakjøp, er at jeg kommer til å spille mye konsol.

Det blir fort en del timer i strekk når jeg drar frem Guitar Hero, og der er det en del store statiske elementer inne i bildet.

Det samme gjelder forsåvidt alle spill, med radar i hjørnet, amunisjonstall eller andre ting.

 

Jeg har sendt et spørsmål til Pioneer, som er veldig store på plasma, og spurt de om faren for innbrenning.

Forhørte meg i Expert og Elkjøp, men jeg føler på meg at jeg står inne med minst like mye kunnskap som begge de jeg snakka med til sammen :(

Så jeg drøyer mitt valg til jeg får svar fra Pioneer, for jeg betaler ikke 6000 kroner mer enn jeg "må", bare for å ende opp meg masse innbrenninger om et år ..

Lenke til kommentar

mks1001: Har prøvd så smått å koble til PS3'en og Wii'en til TV'en oppe ja, og det er utrolig bra kvalitet. SÅ kvalitetsmessig tviler jeg ikke noe på at plasman er best, men det er som Bluum nevner her faren for innbrenning som er risikoen her..

 

Bluum: Ja, jeg tenkte selvfølgelig ikke så langt at det faktisk er en del statiske elementer som radarer og slikt i spill ja :p Post her når du får svar da, så vi får høre hva Pioneer har å si! :)

Lenke til kommentar

Ringte Panasonic og fikk snakke med en fyr på kundeservice.

Han mente det at faren for innbrenning var lav hvis du ikke spillte det samme hele tiden, og hvis du avbrøyd spillingen med et bevegelig bilde i 5-10 minutter annenhver time omtrent.

 

Så å sette på vanlig TV-sending en liten stund annenhvar time burde hindre permanent innbrenning, men kortvarig retention kan oppstå sa han.

 

Også fant jeg en veldig grei side med råd og tips til hvordan man forhindrer innbrenning: http://www.plasmasaver.com/burnin.html

Lenke til kommentar

Bluum: Okey, men er det virkelig så stor fare for innbrenning? Altså, er jo litt travelt å switche over til en annen kanal hver andre time hvis man sitter å ser på en lang film eller noe lignende.. :p

 

Og hvis man sitter å ser på et statisk bilde en god stund, slik at man bør skifte, er det da best å skifte til en annen kanal eller skru av tven? Jeg tenker på hvis man har spillt f.eks. en god stund et spill som har en eller annen logo ned i hjørne, og man finner ut at man ikke skal spille mer. Er det da best å skifte over til et annet bilde FØR man skrur av tven slik at den får andre bilder først, eller kan man like greit skru den av med en gang?

Kanskje et utrolig dumt spørsmål, men spørs for sikkerhetsskyld :p

Lenke til kommentar

Hvis du sitter og ser på en film som du spiller av kan du se konstant uten at det skal brennes inn; det er nemlig statiske elementer som TV-logoer, tekstlinjer og svarte kanter som kan gi "innbrenning".

De svarte kantene ove rog under filmer brennes ikke inn, men gjør at pixlene der blir mindre brukt, og dermed vil feltet der være lysere enn ellers.

 

Jeg tenker meg at det ikke bare er hvor lenge du ser på noe i strekk som har den største betydningen; men mere at det er den totale tiden du har hatt et statisk element på i forhold til når du ikke har.

Kan tenke meg at dersom du sitter 1 time hver dag med et spill, og ikke bruker TVen til noe annet, så vil du få innbrenning uansett.

Men dersom du for eksempel spiller et spill i 1 time, og et annet 1 time, og ser på TV i 2-3 timer, så vil du ikke få noe problem med innbrenning.

 

Men det er min teori.

Og hvis du kikker på den siden jeg linket til, så er det mange gode råd til hvordan du reduserer faren for innbrenning.

Blandt annet ved å skru ned lysstyrken og kalibrere TVen riktig.

 

Så om du skrur av med en gang eller setter på noe annet tviler jeg på at har noe å si; det er hvor mye du ellers bruker TVen til andre ting som betyr noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...