Gå til innhold

Virus kommer tilbake etter formatering

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til viruset jeg har tatt screenshot av? Det kommer tilbake med forskjellige navn, og legger seg på helt sykt rare steder.

For eksempel dette jeg har bilde av, hvordan har det klart å legge seg i System Volume Information? Den mappen har jo ikke administrator tilgang til engang?!

EDIT: Glemte vedlegget :p

post-31748-1198929105_thumb.jpg

Endret av f00b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først!

Har du mange disker/partisjoner i maskina?

Og installerer du windows med nettverkskabel tilkoblet?

Begge deler gjør at virus kan finne veien inn på en nyformatert og nyinstallert OSdisk.

Har du flere disker/partisjoner så koble fra de andre diskene og slett partisjonene på OS disken og opprett nye og installer Windows på denne disken uten nettverkskabel tilkoblet, da skal maskina være virusfri så langt.

Installert så antivirus og oppdater denne før du så mye som åpner EI for oppdatering av windows.

Virus kan finne veien inn på en ubeskytta maskin bare ved å åpne browseren, er du riktig uheldig trenger du ikke det en gang for å bli infisert.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Noen som kjenner til viruset jeg har tatt screenshot av? Det kommer tilbake med forskjellige navn, og legger seg på helt sykt rare steder.

For eksempel dette jeg har bilde av, hvordan har det klart å legge seg i System Volume Information? Den mappen har jo ikke administrator tilgang til engang?!

Det som ligger i System Volume Information er gjenopprettingspunkter laget av systemet og det er dermed ikke unaturlig at også virus havner der. De gjør ingen skade når de ligger der hvis du ikke foretar en systemgjenoppretting. Du kan slå av systemgjenoppretting, slette alle gjenopprettingspunkter, restarte og slå på systemgjenoppretting for å fjerne virus fra denne mappen.

Lenke til kommentar

1.: last ned alle drivere du trenger (spess SP1 om du ikke har dette på Windows alleredet), inkludert antivirus (anbefaller AVG)

2.: koble fra nettverks kabel.

3.: Formater og reinstaller, installer så alle drivere og SP1 + antivirus.

4.: koble PC til internett og kjør ALLER først Virus oppdatering.

5.: kjør Windows update, have fun.

Lenke til kommentar
1.: last ned alle drivere du trenger (spess SP1 om du ikke har dette på Windows alleredet), inkludert antivirus (anbefaller AVG)

2.: koble fra nettverks kabel.

3.: Formater og reinstaller, installer så alle drivere og SP1 + antivirus.

4.: koble PC til internett og kjør ALLER først Virus oppdatering.

5.: kjør Windows update, have fun.

SP2 har jo kommet ut da :p

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg har en annen partisjon, men når jeg skannet hele PCen ble det kun funnet virus på C:\ partisjonen (partisjonen jeg nylig formaterte), og ikke på D:\. Så da må jeg vel ha fått det fra nettet. Grunnen til at jeg formaterte i utgangspunktet var jo nettopp dette viruset, og kjangsen for at jeg skal ha fått det samme viruset igjen via. nettet er vel liten?

Lenke til kommentar
Dette høres helt rart ut. Gjorde du en fullstendig formatering og reinstallasjon? Du har vel ikke tilfeldigvis en XP-versjon som ikke tåler dagens lys?

Enig, det er merkelig. Det er Windows XP Professional OEM SP2, tror den tåler dagens lys ;)

Dersom windows ikke har nettverksdrivere til nettverkskortet så blir det jo litt vanskelig men jeg ville ikke satt min lit til at windows ikke har det.

XP og Vista også har med stor sansynlighet universaldrivere som fungere til nettverkskortet.

Ikke til nettverkskortet mitt, må i alle fall installere driveren når jeg har reinstallert Windows.

Er det orginal CD?

Vis det ikke er det, så kan jo viruset være på CDen..??

Jeg sier IKKE at du ikke har orginal CD. ;)

Det er i utgangspunktet original CD som er brukt, men jeg har brukt nLite for å pre-definere diverse instillinger. Så du er absolutt inne på noe, men når jeg skanner CDen jeg brukte så fant jeg ingenting på CDen nå.

Endret av f00b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...