Gå til innhold

CBL lens er det mange som bruker den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er litt nyskjerrig på om det er noen her på forummet som har erfaring med bruk av CBL LENS?

Blir det veldig stor forskjell om en heller bruker ett hvitt ark? Er det verd prisen?

http://nikkinobergen.no/produsenter/cbl_lt...l_farge_balanse

Ingen erfaring, men har bestilt en Expodisc fra usa, blir vel omtrent det samme. Håper på bedre WBkontroll...

Hvor er det du har bestilt den fra da? Og hva kostet den?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg er litt nyskjerrig på om det er noen her på forummet som har erfaring med bruk av CBL LENS?

Blir det veldig stor forskjell om en heller bruker ett hvitt ark? Er det verd prisen?

http://nikkinobergen.no/produsenter/cbl_lt...l_farge_balanse

Ingen erfaring, men har bestilt en Expodisc fra usa, blir vel omtrent det samme. Håper på bedre WBkontroll...

Nope, det er ikke det samme. Expodisk er et hvitbalanseverktøy, CBL Lens handler om fargebalanse. Det er et fullt spektralt system som gir kontrollert fargegjengivelse i all slags lys, med JPEG og RAW. Ingen andre løsninger gjør dette.

Lenke til kommentar
CBL Lens er jeg veldig godt fornøyd med, men tror du kan klare deg like bra med gråkort i 99% av tilfellene. Billigere er det også.

Det kommer an på hvilke krav du stiller. Gråkort forsøker å nøytralisere fargene uansett lys. Med CBL lens beholder du f.eks. det varme kveldslyset (men uten at det blir helt rødt). Med gråkort vil kameraet prøve å gjøre lyset nøytralt (noe som for øvrig ikke er mulig i f.eks. en solnedgang).

Lenke til kommentar
CBL Lens er jeg veldig godt fornøyd med, men tror du kan klare deg like bra med gråkort i 99% av tilfellene. Billigere er det også.

Det kommer an på hvilke krav du stiller. Gråkort forsøker å nøytralisere fargene uansett lys. Med CBL lens beholder du f.eks. det varme kveldslyset (men uten at det blir helt rødt). Med gråkort vil kameraet prøve å gjøre lyset nøytralt (noe som for øvrig ikke er mulig i f.eks. en solnedgang).

Sikkert rett, men ved solnedganger har jeg for min del stort sett aldri ønsket 100% korrekte farger. Ønsker å overdrive fargene, noe auto gjør utmerket helt selv :) Har av denne grunn aldri prøvd CBL under slike forhold.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg ønsket meg CBL til jul og fikk det av svigers. Bruker det sammen med Canon 30D og fungerer ypperlig i de aller fleste tilfeller. Baksiden av CBL plata skal også være 18% grå, så ergo har den "innebygget gråkort". Samt CBL risikerer ikke å bøyes/ripes opp etc på samme måte som gråkort eller "hvitt ark" som noen bruker. Hvitt ark vil aldri være korrekt, men ofte bedre enn auto hvitbalanse.

Har kjørt tester under ganske varierende forhold både inne og ute og bilder rett ut fra kamera er bedre med CBL justert hvitbalanse enn å kjøre auto eller de andre presatte hvitbalanse valgene.

Eneste minuset med CBL er prisen IMHO, men dette kan lønne seg ved innsparing av photoshopping tidsbruk. Jo mer korrekt bilde rett fra kamera = mindre justeringer av RAW bilder etc.

EDIT - Kan sikkert ta noen nye testshot ute og inne i løpet av fredag/helgen (får desverre ikke tid før) og poste opp her om ønskelig, si ifra.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Sikkert rett, men ved solnedganger har jeg for min del stort sett aldri ønsket 100% korrekte farger. Ønsker å overdrive fargene, noe auto gjør utmerket helt selv :) Har av denne grunn aldri prøvd CBL under slike forhold.

Du burde prøve, hvis du har mulighet. CBL Lens lager IKKE nøytrale farger i solnedganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...