Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke lov til og slette C: Partisjon!

Anbefalte innlegg

Hei kara.

Driver og skal innstallere XP pro på min datamaskin, siden jeg har kjøpt nytt hovedkort og harddisk.

Men den vill ikke slette C partisjonen.

Har delt opp Disken i to partisjoner, (C/D)

Og jeg vill ha windows på den nye disken siden den er raskere.

Men når jeg prøver og slette C partisjonen så får jeg til svar at den ikke kan slettes fordi den inneholder viktige system filer.

Så rett før jeg kommer til xp loading vinduet så må jeg velge hvilket eksemplar av xp pro som skal starte opp. dette tyder jo selvfølgelig at det er to operativ system på pcen (og det er det jo forsovitvis)

Men vill kun at den nye disken som jeg nå har satt inn skal være boot/system disken. og ikke den gamle C: disken.

Jeg får slettet D: partisjonen på den andre gamle hdd. men ikke C: partisjonen.

Kan dere være så vennlige og hjelpe meg?er i desperat nød.

Mvh Zcum

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har gjort feil er at du har startet installasjonsrutinen fra den gamle installasjonen av windows. For å få et helt rent system så må du starte opp fra cd-platen. Som oftest så kan du trykke en tast under POST (før windows begynner å laste) for å velge hvilken stasjon maskinen skal starte opp fra.

Før du begynner med dette så er det viktig at du sjekker at du har driverdisketter (ja, sånne gamle saker som ingen bruker lenger) hvis du trenger tredjeparts drivere til SATA-harddisker eller annen maskinvare.

Lenke til kommentar

Nei, det er nok riktig som SNIPPSAT sier, man må bare ha den nye disken tilkoblet.

Når du installerer med den gamle disken tilkoblet blir den beholdt som System. Den nye disken får en utvidet partisjon, og kan ikke boote på egenhånd.

Det er absolutt ingen behov for GParted. Windows installasjonsprogrammet kan slette og lage nye partisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...